Page 4 - Abilităţi pentru dezvoltare - Ghidul profesorului: clasa pregătitoare
P. 4

 Fiecare lecție din Ghidul profesorului se întinde pe trei pagini și oferă instrucțiuni care se adresează unor competențe de învățare socio-emoțională, abilități și obiective specifice lecției. Fiecare lecție oferă, de asemenea, îndrumare profesorului despre cum și când să folosească Proiectabilele, Jurnalul elevului și fișele de lucru conexiunea cu familia. 3 o o o o o o Pregătire avansată pentru acest capitol COMPETENȚE DE ÎNVĂȚARE SOCIO- EMOȚIONALĂ PREGĂTIRE E E E E E E l l l l l l e e e e e ev v v v v v i i i i i i i i i i i i î î î î î î ș ș ș ș ș ș i i i i i i v v v v v vo o o o o o r r r r r r d d d d d d e e e e e e z z z z z z v v v v v vo o o o o o l l l l l l t t t t t t a a a a a a următoarele abilități: o o o Kagome, kagome, pasăre de departe. Kagome, kagome, cine-ți stă în spate? Prietenii ca noi (Arătați spre un partener și apoi spre dumneavoastră). Pot împărtăși (Dați mâna cu partenerul). 46 Capitolul 3 • Dezvoltare socială 3 Capitolul 1 Capitolul 2 Capitolul 3 Capitolul 4 Capitolul 5 Capitolul 6 Poziția ACTIVITĂȚI ENERGIZANTE ACTIVITĂȚI DE SENSIBILIZARE KAGOME, KAGOME (PASĂRE, PASĂRE). Explicați că Kagome este numele unei păsări în limba japoneză. Un copil care joacă rolul păsării stă în interiorul cercului cu ochii închiși. Ceilalți copii stau în cerc și se deplasează într-o direcție în jurul pasării, repetând în cor versurile (Kagome, kagome, pasăre la zoo/ Kagome, kagome, cine e în spatele tău?). Copiii se opresc după ce spun al doilea vers. Fără să se uite, „pasărea” trebuie să ghicească numele celui/celei care se află în momentul acela în spatele ei. Dacă „pasărea” ghicește corect, respectiva persoană din spatele ei devine „pasărea”. Dacă nu ghicește corect, „pasărea” deschide ochii, se întoarce în partea opusă și spune numele copilului pe care îl vede. Copilul numit devine „pasărea”. Versurile: OBSERVĂ CUM NE PASĂ NOUĂ. Cereți copiilor să stea în picioare, în perechi, față în față. Citiți următoarea poezie și arătați-le cum să interpreteze versurile: Odceoîmnvuănțiatarete Dpezrvsonltalrăe Dezvoltare Spărneăvteantțeieși dserlivdiceirușli Rîenfclheecțieiereși pozitivă socială în folosul comunității Materialele nedidactice necesare pentru acest capitol Vom asculta (Puneți mâinile în spatele urechilor și uitați-vă la partener) Vom împărți (Extindeți brațele în față, cu palmele în sus) x Cap. În coloana din stânga numită planifiCare, este menționat numărul capitolului și al lecției; sunt listate competențele învățării socio-emoționale, abilitățile și obiectivele; sunt explicate configurațiile celor patru etape ale lecției. Săascultămcuajutorul Semaforului ascultării! Ascultarea este baza dezvoltării relațiilor. Pentru a deveni buni ascultători, copiii trebuie să identifice și să demonstreze comportamente de ascultare. Indiciile vizuale și verbale ajută copiii să-și amintească să folosească comportamente de ascultare și să arate că ascultă cu adevărat. C ETAPADECONECTARE Suport inițial. Dacă elevii au nevoie de ajutor pentru a recunoaște modul în care comportamentele de ascultare din proiectabilul de Descoperire și cele arătate de ursulețul Q sunt la fel, ÎNTREBAȚI: Ce comportamente de ascultare au folosit atât ursulețul Q, cât și copiii din imagine? Cum au arătat copiii și ursulețul Q că ascultă? Suport avansat. Cereți copiilor să mimeze acțiuni pentru cuvintele din poezie. Învățați-i acțiunile când citiți poezia. Exemple: Când spuneți „Semafor”, formați un triunghi din degetele mari și cele arătătoare și plasați-le deasupra capului ca și când ar fi lumina semaforului. Când spuneți „Să auzim”, puneți mâinile la urechi ca și când ați asculta. Când spuneți „ne oprește din a vorbi”, puneți un deget vertical pe buze. E ETAPA DE EXERSARE Suportinițial. Cerețicopiilorsăvăpovestească depre desenele de reflecție. Scrieți răspunsurile pe o bucată de hârtie și expuneți-o sub numele lor. Suport avansat. Spuneți cu voce tare atât culoarea semaforului cât și acțiunea pentru fiecare rundă de exersare. SPUNEȚI: Roșu! Oprește-te! Faceți pauză pentru ca elevii să răspundă. SPUNEȚI: Galben! Uită-te! Faceți pauză pentru ca elevii să răspundă. SPUNEȚI: Verde! Ascultă! Faceți pauză pentru ca elevii să răspundă. Furnizați o acțiune pentru culoarea verde, mai ușoară, pentru ca elevii să răspundă cu succes. A ETAPA DE APLICARE Suportinițial. Pentruaajutacopiiisăse gândească la situații în care Semaforul ascultării poate fi folosit, oferiți câteva exemple, cum ar fi când se întorc în clasă din pauza mare. Suport avansat. Asigurați-vă că Proiectabilul de conectare 3.1.2 este încă expus. Faceți trimiteri la el frecvent în timpul activității de colorare de pe fișa de lucru pentru Conexiunea cu familia numită Amintește-ți să asculți! (Semaforul ascultării). Asigurați-vă că fiecare copil folosește culoarea corectă. Nu vă așteptați ca elevii să scrie cuvintele care denumesc culorile. Conexiunea cu comunitatea Vezi anexa de la pagina 125 pentru Conexiunea cu comunitatea. Conexiunea cu familia Copiii împărtășesc cu un membru al familiei semnificația fiecărei culori a Semaforului ascultării pentru a asigura exersarea în afara clasei și pentru a-i ajuta să înțeleagă că Semaforul ascultării poate fi folosit în diferite situații. 48 Capitolul 2 timpul este indicat pentru fiecare etapă. Timpul variază în funcție de durata orei și de nevoile elevilor. DEZVOLTARE SOCIALĂ COMPETENȚE DE ÎNVĂȚARE SOCIO-EMOȚIONALĂ Abilităţi de dezvoltare a relaţiilor ABILITATE: comunicarea MATERIALE ✔ Proiectabilul de descoperire 3.1.1 ✔ Proiectabilul de conectare 3.1.2 ✔ Jurnalul elevului ✔ Fișele de lucru pentru Conexiunea cu familia ✔ Ursuleţul Q CONFIGURAȚIA CLASEI D toată clasa C toată clasa E toată clasa A individual/perechi OBIECTIVE Copiii ✔ vor identifica comportamente de ascultare; ✔ vor demonstra cum să-i asculte pe ceilalţi. ACTIVITĂȚI DE SUPORT PENTRU CLASA PREGĂTITOARE D ETAPA DE DESCOPERIRE Suport inițial. Folosiți întrebări pentru a ajuta copiii să conecteze comportamentele de ascultare cu ascultarea. Cereți-le să spună ce fac copiii din imagine. ÎNTREBAȚI: Cum vă dați seama că elevii care stau liniștiți ascultă? Explicați că a sta liniștit este un comportament de ascultare. Puneți alte întrebări legate de ascultare. Suport avansat. Ajutați elevii să identifice comportamente care arată că toți copiii din imagine ascultă. SPUNEȚI: Arătați un copil din imagine care stă liniștit. ÎNTREBAȚI: Cum ti-ai dat seama că elevul din imagine ascultă? Subliniați faptul că a sta liniștit este un comportament de ascultare. Repetați pentru celelalte comportamente de ascultare. informațiile introduCtive Prima pagină a fiecărui capitol oferă mijloace organizatorice, materialele necesare pentru capitol, activități de consolidare pentru angrenarea elevilor și jocuri energizante pentru consolidarea abilităților. Fiecare lecție începe cu etapa de desCoperire – o aCtivitate introduCtivĂ antrenantĂ, Care impliCĂ toți elevii. proieCtaBilele de desCoperire suntmenționate în partea opusă instrucțiunilor. Căsuța numită legĂtura Cu leCția anterioarĂ amintește profesorului să verifice orice sarcină îndeplinită de elevi pentru o lecție anterioară. ConeXiunea Cu Comunitatea, ConeXiunea Cu familia și apliCațiile interdisCiplinare oferă oportunități elevilor de a aplica abilitățile și conceptele lecției în afara școlii. Apoi spuneți copiilor că veți citi o poezie numită „Semaforul ascultării” pentru a-i ajuta să țină minte semnificația fiecărei culori. Arătați culorile, pe măsură ce citiți fiecare strofă. Faceți pauză la finalul fiecărei strofe, pentru ca elevii să spună culoarea în cor. Recitiți poezia, invitând copiii să o spună împreună cu dumneavoastră. Semaforul ascultării Semaforul ascultării ne ajută S-auzim ce se discută. Lumina care din vorbit ne-oprește În (roșu) aprins ea strălucește. Trebuie să vezi cine vorbește Fie că sunt triști sau veseli. Trebuie să te uiți la vorbitor Când (galben) e al ascultării semafor. Dacă această culoare se luminează, Știi bine ce urmează. Ascultă pe cel care vorbește Când (verde) semaforul ne lucește. Exemplificați cum ne amintim să folosim comportamente de ascultare Invitați un copil să vorbească despre mâncarea preferată cu ursulețul Q. În timp ce dumneavoastră vorbiți, mișcați-l pe ursulețul Q în așa fel încât pare să nu asculte. Încruntați-vă și spuneți clasei că ursulețul Q trebuie să-și amintească să folosească comportamente de ascultare. Cereți-le copiilor să-l ajute să-și amintească să folosească comportamente de ascultare cu ajutorul Semaforului ascultării. Cereți-le copiilor să spună cu voce tare culorile, în cor, în timp ce dumneavoastră arătați culorile. Pe măsură ce ursulețul Q continuă să nu asculte, arătați culoarea roșie. Faceți-l pe ursulețul Q SĂ SE OPREASCĂ din a se mișca și să stea liniștit. Apoi, arătați culoarea galbenă. Faceți-l pe ursulețul Q să se întoarcă pentru A SE UITA la copilul care vorbește. Apoi arătați culoarea verde. Faceți-l pe ursulețul Q SĂ ASCULTE cu atenție ceea ce spune copilul. Apoi cereți ursulețui Q să spună care este mâncarea preferată a copilului care tocmai a vorbit. Verificați dacă s-a înțeles. ÎNTREBAȚI: Ce comportamente de ascultare a folosit ursulețul Q? Cum a arătat ursulețul Q că ascultă? Expuneți Proiectabilul de conectare 3.1.2 în clasă. Menționați comportamentele de ascultare folosite de copii în clasă, în fiecare zi. 3.1 Spuneți-le copiilor că în lecțiile Capitolului 3 Planificare aCtivitĂți de suport pentru Clasa pregĂtitoare oferă contextul instrucțional pentru fiecare etapă. În etapa de ConeCtare, elevii fac legătura dintre ceea ce știu deja cu informațiile noi despre abilitățile lecției. dacă lecția include un proiectabil de conexiune, imaginea proiectabilului se găsește în partea opusă instrucțiunilor. 4 Ghidul profesorului D ETAPA DE DESCOPERIRE 5 M I N U T E Legătura cu lecția anterioară A C T I V I T A T E A 1 r i g©h t J sa s r oe ns e Dr vo ev de . . vor învăța să fie buni ascultători, să lucreze bine împreună cu ceilalți, să ceară ceva în mod politicos, să recunoască și să evite comportamente de hărțuire și multe altele. Spuneți-le copiilor că astăzi vor învăța abilități de comunicare. Expuneți Proiectabilul de descoperire 3.1.1. Cereți-le copiilor să se uite cu atenție la imagine și să identifice comportamente care arată că toți copiii ascultă. De exemplu, copiii din imagine sunt tăcuți și stau liniștiți. Activitate de 3.1.1 descoperire Cum este să asculți? Țineți-l pe ursulețul Q lângă ureche ca și când v-ar șopti ceva. Spuneți-le copiilor că ursulețului Q îi este poftă de mâncarea preferată – mierea – și că vrea să știe despre tipurile lor preferate de mâncare sănătoasă. Cereți unor copii să vorbească despre mâncarea sănătoasă preferată. În timp ce fiecare copil vorbește, faceți-l pe ursulețul Q să se uite în altă parte și să vă șoptească la ureche. Cereți ursulețului Q să spună mâncarea preferată a celor care au răspuns. Ursulețul Q își apleacă capul și vă șoptește la ureche că este trist pentru că nu știe să răspundă. Spuneți-le copiilor că ursulețul vrea ajutorul lor pentru a deveni un ascultător mai bun. ÎNTREBAȚI: Cum credeți că poate ursulețul Q să fie un mai bun ascultător? Ghidați copiii în a numi comportamente de ascultare, cum ar fi să fie tăcut și să se uite la cel care vorbește. Apoi cereți copiilor să vorbească din nou despre mâncarea preferată, în timp ce ursulețul Q folosește comportamente de ascultare pentru a demonstra că este atent. Spuneți-le copiilor că astăzi învață cum să fie buni ascultători. C ETAPA DE CONECTARE Cereți-le copiilor să se gândească la modul în care ursulețul Q a arătat că ascultă. Invitați-i să se gândească cum pot arăta ei celor care vorbesc că ascultă. ÎNTREBAȚI: Ce puteți face pentru a arăta că ascultați? Ce comportamente de ascultare puteți folosi? Introduceți Semaforul ascultării Expuneți Proiectabilul de conectare 3.1.2 și arătați copiilor unde să găsească pagina Conectare numită Semaforul ascultării în Jurnalul elevului. Spuneți-le copiilor că Semaforul ascultării îi poate ajuta să arate celorlalți că ei ascultă și îi ajută să-și amintească să folosească comportamente de ascultare. Explicați că Semaforul ascultării este ca un semafor rutier, fiecare culoare având o semnificație. Roșu = OPREȘTE-TE din a te mișca și a vorbi. Galben = UITĂ-TE la persoana care vorbește. Verde = ASCULTĂ persoana care vorbește. 3.1.2Acotinvietactaerdee Oprește-te Privește Ascultă Semaforul ascultării Semaforul ascultării ne ajută S-auzim ce se discută. Lumina care din vorbit ne-oprește În aprins ea strălucește. Trebuie să vezi cine vorbește Fie că acela e trist sau vesel. Trebuie să te uiţi la vorbitor Când e al ascultării semafor. DȘtaiicbăianceecaestuărmcueloaazăre. se luminează, Ascultă-l pe cel care vorbește Explicați că elevii vor exersa folosirea comportamentelor de ascultare cu Semaforul ascultării, pretinzând că sunt mașini. Mimați că „conduceți” prin clasă. Folosiți sunete (bip, bip – sunet de claxon) și mișcări (învârtiți „volanul”). Apoi cereți unui copil să facă la fel. În timp ce copilul „conduce” prin clasă, spuneți cu voce tare culorile semaforului în ordine. Copiii exersează comportamente de ascultare Amintiți-le copiilor ce trebuie să facă pentru fiecare culoare. Când spuneți: • Roșu – copiii SE OPRESC din a conduce și din a scoate sunete. • Galben – copiii se întorc și SE UITĂ la persoana care vorbește (dumneavoastră). • Verde – copiii ASCULTĂ mesajul. În etapa de eXersare, elevii exersează abilitățile nou învățate în etapa de conectare. dacă lecția include un proiectabil de exersare, imaginea proiectabilului se găsește în partea opusă instrucțiunilor. 10 MINUTE INSTRUCȚIUNE Când semaforul ne lucește. © 2015 Lions Clubs International Foundation. All rig©htSserehsieorGvredy. Lecţia 1 47 © 2 0 1 5 L i o n s C l u b s I n t e r n a t i o n a l F o u n d a t i o n . A l l E ETAPA DE EXERSARE 10 MINUTE Explicați activitatea Semaforul ascultării ACTIVITATEA 2 


































































































   2   3   4   5   6