Page 4 - Demo
P. 4

 Fiecare lecție din Ghidul profesorului se întinde pe trei pagini și oferă instrucțiuni care se adresează unor competențe de învățare socio-emoțională, abilități și obiective specifice lecției. Fiecare lecție oferă, de asemenea, îndrumare profesorului despre cum și când să folosească Proiectabilele, Jurnalul elevului și fișele de lucru Conexiunea cu familia.
3
o o o o o o
COMPETENȚE
DE ÎNVĂȚARE SOCIO-EMOȚIONALĂ
PREGĂTIRE
E E E E E E l l l l l l e e e e e ev v v v v v i i i i i i i i i i i i î î î î î î ș ș ș ș ș ș i i i i i i v v v v v vo o o o o o r r r r r r d d d d d d e e e e e e z z z z z z v v v v v vo o o o o o l l l l l l t t t t t t a a a a a a următoarele abilități: o
o
o o
Pregătire avansată pentru acest capitol
ACTIVITĂȚI ENERGIZANTE
ACTIVITĂȚI DE SENSIBILIZARE
BEEP! Cereți-le elevilor să formeze un cerc. Scopul jocului este ca toți elevii să meargă direct pe diametrul cercului și
să reformeze cercul. Pentru a face acest lucru, elevii trebuie să-și țină brațele lipite de corp și să evite să-i atingă pe alții, în timp ce se mișcă în interiorul cercului. Dacă un elev atinge din greșeală alt elev, el/ea trebuie să spună „Bip”. Spuneți elevilor că obiectivul jocului este de a vedea cum se pot mișca în interiorul cercului, fără a face vreun zgomot. După ce au exersat de câteva ori, variați jocul, cerându-le elevilor să meargă cu spatele, cu ochii închiși sau spate în spate cu un partener.
IDEI DE A ASCULTA. Citiți următoarele idei și cereți-le elevilor să explice motivul pentru care sunt de acord sau nu sunt de acord cu ele: • Nu poți să te prefaci că asculți.
• Majoritatea oamenilor preferă să vorbească, decât să asculte.
• Este greu să asculți cu atenție.
• Asculți cu adevărat atunci când acorzi atenție totală celui care vorbește.
• Ochii oamenilor ne dezvăluie dacă ei ne ascultă cu adevărat.
• Cei care ascultă cu adevărat rareori îl întrerup pe cel care vorbește.
46 Capitolul 3 · Dezvoltare socială
3
Capitolul 1 Capitolul 2 Capitolul 3 Capitolul 4 Capitolul 5 Capitolul 6 Poziția
Odceoîmnvuănțiatarete Dpezrvsonltalrăe Dezvoltare Spărneăvteantțeieși dserlivdiceirușli Rîenfclheecțieiereși pozitivă socială în folosul
comunității
Materialele nedidactice necesare pentru acest capitol
În coloana din
stânga numită PLANIFICARE,
este menționat numărul capitolului și al lecției; sunt listate competențele învățării socio-emoționale, abilitățile și obiectivele; sunt explicate configurațiile celor patru etape ale lecției.
3.1 Săascultăm!
Există multe tipuri de ascultare. Tipul de ascultare care ajută la formarea
de relații solide se numește ascultarea conversațională. Când oamenii exersează ascultarea conversațională, cuvintele și acțiunile transmit interes și grijă.
Conexiunea cu comunitatea
Cereți-le elevilor să creeze „urechi” din hârtie, în mărime naturală, și să scrie pe spatele lor: „Îți mulțumesc că asculți!”. Apoi cereți-le să observe oameni care folosesc abilități bune de ascultare conversațională pe teritoriul școlii, în afara clasei. Când observă pe cineva care ascultă cu atenție, elevii trebuie
să le ofere urechea de hârtie. Acest gest amuzant va iniția discuții despre importanța procesului de ascultare.
Conexiunea cu familia
Cereți-le elevilor să înceapă o discuție cu membrii familiei despre ascultare în timp ce iau masa, în timpul unei călătorii cu mașina sau în alte situații în care familia este reunită. Cereți-le să folosească fișa de lucru pentru Conexiunea cu familia, numită Preocupări pentru conversaţie, pentru a discuta diferite chestiuni legate de ascultarea conversațională.
Aplicații
interdisciplinare
ARTE. Cereți-le elevilor să adune imagini care să ilustreze oameni care ascultă sau care nu ascultă. Pot căuta imaginile respective în ziare, reviste sau pe internet. Elevii vor folosi imaginile pentru a crea două colaje mari numite „Ascultă” și „Nu ascultă”. Cereți-le elevilor să organizeze imaginile pe colaje în mod creativ pentru a ilustra exemple multiple ale fiecărui concept. Expuneți cele două colaje unul lângă altul, pe un panou în clasă sau pe culoarul școlii.
ȘTIINȚE. Încurajați elevii să caute informații despre cum funcționează auzul. Cereți-le să scrie un rezumat despre ceea ce au aflat. Discutați împreună despre modul în care ascultarea atentă le permite să perceapă informația și să învețe mai mult.
48 Capitolul 3
TIMPUL este indicat pentru fiecare etapă. Timpul variază în funcție de durata orei și de nevoile elevilor.
PROGRESUL ABILITĂȚILOR
oferă contextul instrucțional pentru o anumită abilitate – ce au învățat elevii anul trecut, ce învață anul acesta și ce vor învăța anul viitor.
În ETAPA DE CONECTARE, elevii
fac legătura dintre ceea ce știu deja cu informațiile noi despre abilitățile lecției. Dacă lecția include un proiectabil de conexiune, imaginea proiectabilului se găsește în partea opusă instrucțiunilor.
4 Ghidul profesorului
DEZVOLTARE SOCIALĂ
COMPETENȚE
DE ÎNVĂȚARE SOCIO-EMOȚIONALĂ
Abilităţi de dezvoltare a relaţiilor
ABILITATE: comunicarea MATERIALE
✔ Proiectabilul de descoperire 3.1.1 ✔ Proiectabilul de conectare 3.1.2
✔ Jurnalul elevului
✔ Fișele de lucru pentru Conexiunea cu
familia
CONFIGURAȚIA CLASEI
D toată clasa/grupuri mici C toată clasa
E perechi A individual
OBIECTIVE
Elevii vor putea:
✔ identifica diferite comportamente de
ascultare;
✔ identifica și demonstra abilităţi de
ascultare conversaţională.
PROGRESUL Abilităților ANUL TRECUT, elevii au exersat
folosirea abilităţii de ascultare oferind Darul ascultării.
ANUL ACESTA, elevii devin ascultători mai buni, utilizând abilităţile de ascultare conversaţională.
ANUL VIITOR, elevii vor deveni ascultători mai eficienţi, folosind ARTA ascultării.
INFORMAȚIILE INTRODUCTIVE Prima pagină a fiecărui capitol oferă mijloace organizatorice, materialele necesare pentru capitol, activități de consolidare
pentru angrenarea elevilor și jocuri energizante pentru consolidarea abilităților.
Fiecare lecție începe cu ETAPA DE DESCOPERIRE – O ACTIVITATE INTRODUCTIVĂ ANTRENANTĂ, CARE IMPLICĂTOȚIELEVII.
PROIECTABILELE DE DESCOPERIRE suntmenționate în partea opusă instrucțiunilor.
Căsuța numită
LEGĂTURA CU LECȚIA ANTERIOARĂ amintește profesoruluisăverifice orice sarcină îndeplinită de elevi pentru o lecție anterioară.
CONEXIUNEA CU COMUNITATEA, CONEXIUNEA CU FAMILIA și APLICAȚIILE INTERDISCIPLINARE oferă oportunități elevilor de a aplica abilitățile și conceptele lecției în afara școlii.
Exemplificați abilitățile de ascultare conversațională
Invitați un voluntar să vi se alăture într-un joc de rol în care el/ea va descrie un hobby sau un interes al său, în timp ce dumneavoastră demonstrați abilități de ascultare conversațională.
ÎNTREBAȚI: Care este lucrul preferat pe care-l faci vara?
În timp ce voluntarul răspunde, asigurați-vă că mențineți contactul vizual, vă aplecați puțin înspre el/ea, arătați interes prin limbajul corpului și permiteți un moment scurt de liniște, pentru a procesa ce a spus voluntarul înainte de a pune următoarea întrebare.
SPUNEȚI: Care sunt motivele pentru care ai început să faci lucrul acesta? Demonstrați utilizarea întrebărilor cu răspuns deschis, pentru a încuraja vorbitorul să
vorbească.
SPUNEȚI: Pari foarte entuziasmat în legătură cu ______________ și-mi imaginez că abia aștepți să __________ vara următoare. Sunt curios/ curioasă să aflu mai multe despre ________.
Demonstrați toate abilitățile de ascultare conversațională.
ÎNTREBAȚI: Care sunt exemplele pentru fiecare abilitate de ascultare
conversațională pe care le-am dat?
Recapitulați Proiectabilul de conectare 3.1.2 și cereți-le unor voluntari să dea exemple specifice. Accentuați folosirea întrebărilor cu răspuns deschis, care permit mai multe răspunsuri. Încheiați jocul de rol după două minute. Explicați că, la momentul acela într-o conversației reală, ascultătorul ar direcționa conversația înspre vorbitor, punându-i o altă întrebare. Conversația ar continua sub formă de întrebări și răspunsuri.
Pla󰇳󰇳󰇳󰇳󰇳󰇳󰇳󰇳󰇳󰇳󰇳󰇳󰇳󰇳󰇳󰇳󰇳󰇳a󰇳󰇳󰇳󰇳󰇳󰇳󰇳󰇳
D ETAPADEDESCOPERIRE Spuneți-le elevilor că lecția de astăzi este despre
abilitatea de comunicare a ascultării conversaționale. Spuneți-le că avem conversații în fiecare zi, de aceea este esențial să învățăm să fim ascultători eficienți. Cereți unor voluntari să definească termenul „conversație”. Apoi, confirmați faptul că noțiunea
8 MINUTE
3.1.1
Legătura cu
lecția anterioară
ACTIVITEA 1
Activitate de conectare
dAecstcivoiptaetreidre
de conversație înseamnă schimbul de gânduri,
sentimente și idei între doi sau mai mulți oameni.
Expuneți Proiectabilul de descoperire 3.1.1. Folosiți
o strategie creativă de grupare, pentru a forma grupuri de patru elevi. Cereți grupurilor să discute cele două întrebări de pe proiectabil, timp de două minute. Apoi, cereți-le unor voluntari să împărtășească răspunsurile celor două întrebări.
ÎNTREBAȚI: În ce fel credeți că se diferențiază ascultarea conversațională de
ascultarea în clasă? Dar de ascultarea muzicii? Dar de ascultarea unui film?
Confirmați faptul că ascultarea conversațională ajută la consolidarea înțelegerii
dintre oameni, facilitează fluxul de informații despre experiențele, ideile, gândurile și sentimentele oamenilor și este singura formă de ascultare care consolidează înțelegerea și legătura dintre oameni.
C ETAPA DE CONECTARE
10 MINUTE
E
ETAPA DE EXERSARE
20 MINUTE
ACTIVITEA 2
Introduceți activitatea despre abilitățile de ascultare conversațională
Expuneți Proiectabilul de conectare 3.1.2 și spuneți-le elevilor că aceste informații se regăsesc și în Jurnalul elevului. Cereți-le unor voluntari să citească cele patru comportamente care demonstrează abilități de ascultare conversațională.
Explicați activitatea Abilități de ascultare conversațională Spuneți-le elevilor că acum vor exersa ascultarea conversațională, în perechi. Un
partener va povesti despre hobby-ul sau interesul său pentru aproximativ două minute, iar celălalt partener va folosi abilități de ascultare conversațională pentru a afla mai multe informații. Apoi, cei doi parteneri vor face schimb de roluri. Cereți-le elevilor să-și amintească definiția conversației și să folosească întrebări cu răspuns deschis, pentru a încuraja vorbitorul să împărtășească informații mai multe și mai complexe.
Elevii exersează abilitățile de ascultare conversațională
Folosiți o strategie creativă de grupare, pentru a forma perechi, și amintiți-le elevilor
de Normele de cooperare ale grupului. Partenerii vor decoda cine va asculta și cine va vorbi primul. În timp ce primul partener începe să vorbească, plimbați-vă prin clasă, observați cum folosesc partenerii abilitățile de ascultare conversațională și oferiți sprijin dacă e nevoie. După aproximativ două minute, spuneți-le partenerilor să schimbe rolurile. Rezumați, spunând că ascultarea conversațională este o abilitate care necesită un limbaj al corpului pozitiv și atent, folosirea întrebărilor cu răspuns deschis și încurajarea răspunsurilor pentru o conversație complexă, pentru toată lumea implicată. Expuneți în clasă Proiectabilul Abilitățile ascultării conversaționale.
În ETAPA DE EXERSARE, elevii exersează abilitățile nou învățate în etapa de conectare. Dacă lecția include un proiectabil de exersare, imaginea proiectabilului se găsește în partea opusă instrucțiunilor.
• Oferă vorbitorului atenția ta, menținând contactul vizual și aplecându-te puțin în față.
• Încurajează vorbitorul să continue să vorbească punând întrebări deschise.
• Arată interesul, răspunzând cu un limbaj adecvat al corpului.
• Permite momente scurte de liniște, pentru a încuraja vorbitorul să împărtășească mai mult.
3.1.2
Abilităţile ascultării
conversaţionale
Ascultarea conversaţională înseamnă împărtășirea conversaţiei, astfel încât toţi participanţii să vorbească fără a fi întrerupți și să poată asculta cu atenţie.
Cereți-le altor patru voluntari să citească cele patru tipuri de lucruri pe care oamenii le pot spune pentru a arăta că ascultă.
• Pune întrebări deschise: „Ce crezi ...?”, „De ce crezi că ...?”, „Când s-a întâmplat?”, „Cum te simți ...?”
• Fă comentarii: „Ce păcat!”, „Pare foarte distractiv!”
• Reflectează asupra felului în care persoana s-ar putea simți: „Sunt convins(ă) că
ești entuziasmat(ă)!”, „Pare a fi dezamăgitor!”
• Reafirmă una dintre ideile persoanei: „Pare că îți dorești cu adevărat să mergi
acolo!”
Lecţia 1 47
l C
?
Ce să faci?
Ce să spui?
• P„Cuencerîenztir..e.?b”,ă„rDiedceeschreiszeic:ă...?”
•
m
•c
să
• uA
uval
sp
zuâ
c
Of
cÎno
ă v
ăl,
e
ocn
Anr
ta e
nut
naju
ra
eima
ăi: a
f
f
ră
tiă
e
e
in
pău
ăm-
-
-
r
r
c
i n â
rb
e
v
it
n
uee
ţ
ţbi
i
i
l Ce obţii în schimb?
Ce
l
i
eo
o
o
n
, i
l
eazs
vo
iai
i
n
nj t
s
d
c
câ
edr
ân
o
ţi
aplecându-te puţin în faţă.
o
v
tri
re
nd
or
ecs
urn
r
n
t
rb
s
a lt
• dPerlminiitșetem, poemnetrnuteasîncucurtreaja vmourblti.torul să împărtășească mai
d
a
u
a
bie
u
l
l
u
c
t
C
a
întrebări deschise.
etoa
,s p
,
,tr
r aă
i
a
Oferireașiobţinerea ascultării conversaţionale
as
ăls
sc
t
că
un
u u•R
e
pcou
nud di. c
c
n
t
u
i
z
u
u
ţ
npz
ia
lţ
n
âln
ţi
â
ic
a
u
„
al
ș
â
sruc
ân
nd
c
u
ua
a
• R
:
t
te
„
nt
c
en
n
s
„Su
”
nţ
-
d • F„ăCecopmăceant!t”arii:
un
on
ă e e eș
ea
fie
oa
dș
de
ma
:a
„P
ates
re
P
r
a
u ui
eg
fi
-
e
ă
îţ
re
u
ţ
a
a
î
r r rc
ie
t
a
c co
cm
î
e?
n
n
t
tâ
nv
ăî
n
r
itn
â
z
a
vi
ţu
m
m
in
c că ă
i
i dn
ăerp
p
pl
m
f
t
„Pare a fi dezamăgitor!”
d
ă
„
„Pare foarte distractiv!”
i ...?”
Câ
nd
ds
s
la
su
a
u
t
t
p
?
?
pr
e
ns
c
entuziasma
„
Rpe
are persoana s-ar
eufl
eac
c flte
ts e
zţă
”
”,
r
,„
a
a
fe
„C
C
u
um
ţ
l
s c
l
i
șt
î
mt
ul
n
t
a
și
lu
t
ui
e
e
s
)
i t
si
i
u
î
”
cr
t
e a
r
u
ev
m
i
id
il
c
ră
a
im
n
ţ
ca
s
t
t
so
(
(
(ă
o
ă
a
n
ă
)
)!
!
nr
e
e
g
e
g
i
ii
i:
i
a
© 2015 Lions Clubs International Foundation. All ©rigdhotsnaretases1rv2e0d5.
INSTRUCȚIUNE
ac
c
o
© 2015 Lions Clubs International Foundation. All rights reserved.
o
l
lo
o!
!
!”
”
   2   3   4   5   6