Page 54 - Demo
P. 54

  Conexiunea cu comunitatea
Invitați în clasă un mediator profesionist care să vorbească elevilor despre rezolvarea conflictelor. Încurajați elevii să pună întrebări despre metodele folosite de mediator pentru a media probleme și să-i ceară sfatul în ceea ce privește rezolvarea conflictelor între elevii de clasa a V-a.
Conexiunea cu familia
Invitați elevii să ceară unui membru al familiei adult să le povestească despre o situație când membrul familie era de vârsta lor și în care a fost nevoit să ajungă la o înțelegere cu cineva. După ce au folosit abilități de ascultare, elevii trebuie să completeze fișa de lucru pentru Conexiunea cu familia numită Experienţă și compromis pentru a reflecta asupra a ceea ce au aflat de la membrul familiei.
Aplicații
interdisciplinare
ARTELINGVISTICE. Cereți-le elevilor să scrie despre conflicte care au avut loc la școală, fără să menționeze nume, și să le plaseze sub anonimat într-o cutie specială păstrată în clasă. O data pe săptămână selectați o situație și citiți-o în clasă. Cereți grupurilor
de elevi să folosească pașii pentru a
se gândi la o soluție pozitivă pentru problema respectivă și să scrie rapoarte în care sugerează compromisuri. Păstrați rapoartele expuse ca punct de referință până săptămâna următoare când o altă situație este citită.
MATEMATICĂ. Dați elevilor următoarea problemă pentru care trebuie să folosească pașii pentru soluții pozitive și formula volumului
(V = lungimea x lățimea x înălțimea) pentru a găsi soluția: Jen și Lin se
ceartă în legătură cu încărcarea cutiilor lor într-un camion. Spațiul rămas gol
în camion are forma unei prisme dreptunghiulare cu lungimea de 150 cm, lățimea de 120 cm și înălțimea de 180 cm. Cutia lui Jen are lungimea de 120 cm, lățimea de 120 cm și înălțimea de 150 cm. Cutia lui Lin are lungimea de 90 cm, lățimea de 120 cm și înălțimea de 150 cm. Găsiți volumele pentru
a determina dacă ambele cutii pot încăpea în spațiul respectiv. Dacă nu încap, la ce soluții se pot gândi pentru a rezolva conflictul?
54 Capitolul 3
3. Alege o opțiune pozitivă cu care e de acord toată lumea.
• Alege opțiunea considerată de toată lumea a fi corectă. • Asigură-te că respectiva opțiune nu dăunează nimănui.
Avertizați elevii că este posibil să existe situații când compromisul nu este o opțiune. Explicați că acesta trebuie folosit doar atunci când înțelegerea este pozitivă, sănătoasă și sigură pentru toată lumea implicată. Când compromisul nu se încadrează în parametrii menționați anterior, elevii trebuie să se îndepărteze de situația respectivă.
Exemplificați Pașii pentru soluții pozitive
Amintiți elevilor de cearta dintre Eddie și Tom și spuneți-le că vă veți preface că sunteți Eddie. Arătați primul pas de pe proiectabil.
SPUNEȚI: Vreau să merg cu bicicleta în parc și tu vrei să joci baschet. Vrem două lucruri diferite.
Arătați al doilea pas de pe proiectabil și începeți să menționați soluții posibile.
SPUNEȚI: Ce-ar fi dacă te ajut să-ți umfli roata, apoi mergem cu bicicleta în parc și jucăm baschet acolo?
SPUNEȚI: Ascultă, este foarte cald astăzi. Nu ai vrea să mergem la bazin și să înotăm?
Alegeți una dintre ele cu care ar putea să fie de acord și copiii și treceți la pasul trei, menționând încă o dată rezultatul final al compromisului, vorbind în numele lui Eddie.
SPUNEȚI: Super! Nu e nevoie să umfli roata și în plus, nu am mai fost la bazin de vara trecută.
ÎNTREBAȚI: Ce s-a întâmplat pentru a ajunge la un compromis?
După ce elevii reflectează asupra felului în care fiecare pas a fost folosit pentru a găsi o soluție pozitivă, spuneți-le că acum au oportunitatea de a exersa pașii.
   E ETAPA DE EXERSARE Explicați activitatea Pașii pentru soluții pozitive
  Spuneți-le elevilor că acum vor exersa găsirea unui compromis în timp ce lucrează în grupuri mici. Grupurile vor primi un scenariu de conflict ipotetic și apoi vor lucra împreună folosind pașii pentru găsirea unei soluții pozitive.
Elevii exersează folosirea pașilor pentru soluții pozitive
Folosiți o strategie creativă de grupare pentru a forma grupuri mici și amintiți elevilor de Normele de cooperare ale grupului. Citiți cu voce tare următorul conflict ipotetic: O clasă a V-a a organizat un eveniment de strângere de fonduri și a obținut 1500 de lei. Directorul școlii a ales grupul vostru să decidă cum să fie cheltuiți banii, dar fiecare are idei diferite și nimeni nu e de acord cu ideile celorlalți.
Cereți fiecărui membru al grupului să vină cu o idee diferită în legătură cu cheltuirea banilor. Amintiți elevilor să folosească împreună fiecare pas al procesului de a găsi
o soluție pozitivă. Spuneți-le elevilor că pot trece la următorul pas doar atunci când toți membrii grupului au fost de acord cu ce s-a discutat la pasul anterior. Odată
ce observați că toate grupurile au ajuns la un compromis, cereți unui voluntar din fiecare grup să împărtășească soluția cu restul clasei. Rezumați lecția spunând elevilor că urmarea pașilor pentru soluții pozitive – identificarea problemei, considerarea opțiunilor pozitive și alegerea unei opțiuni pozitive cu care toată lumea este de acord – va îmbunătăți relațiile și va rezolva conflictele în mod constructiv. Expuneți în clasă Proiectabilul Pașii pentru soluții pozitive.
20 MINUTE
ACTIVITEA 2
  





























































   52   53   54   55   56