Page 59 - Abilităţi pentru dezvoltare - Ghidul profesorului: clasa pregătitoare
P. 59

Cum abordează Programul Lions Quest Rezolvarea conflictelor      Programul Lions Quest oferă o abordare complexă a rezolvării conflictelor, pe tot parcursul programei. Această abordare începe cu stabilirea unei comunități de învățare pozitivă și se dezvoltă prin cultivarea competențelor de învățare socio-emoțională, consecutiv, în toate capitolele principale ale programei, mai ales în Capitolul 3. În loc să trateze rezolvarea conflictelor ca pe o abilitate izolată, Programul Lions Quest oferă o gamă completă de abilități sociale și emoționale care pregătesc tinerii pentru a face față situațiilor conflictuale inevitabile printr-o puternică conștiință de sine, autodisciplină, empatie, bune abilități de comunicare și luare a deciziilor și abilitatea de a aplica aceste achiziții la situații din lumea reală.    CAPITOLUL1: O COMUNITATEA DE ÎNVĂȚARE POZITIVĂ (Conștiință de sine, Autoorganizare, Abilități relaționale) Rezolvarea conflictelor este facilitată când mediul de învățare este sigur, respectuos, participativ și bine gestionat. Procesul de a institui o comunitate de învățare pozitivă începe în Capitolul 1, care se centrează pe competențele socio-emoționale de Conștiință de sine, Autoorganizare, Abilități relaționale. Elevii dezvoltă abilități de a împărtăși lucruri despre ei, de a descoperi asemănări și deosebiri, comparativ cu ceilalți, de a respecta deciziile stabilite de comun acord pentru a se trata reciproc cu respect și de a coopera într-un grup. CAPITOLUL 2: DEZVOLTARE PERSONALĂ (Conștiință de sine, Autoorganizare, Abilități relaționale) Elevii continuă să exploreze competențele socio-emoționale precum Conștiință de sine, Autoorganizare, Abilități relaționale, care vor stimula abilitățile de a-și denumi corect sentimentele; a recunoaște legătura dintre sentimente, gânduri și acțiuni; a avea un sentiment bine fundamentat de încredere în sine și autoeficacitate; a avea o stare de spirit optimistă și a gestiona emoții negative. Fiecare dintre aceste abilități va ajuta elevii să știe ce simt, ce gândesc, cum le este afectat comportamentul în funcție de emoții și gânduri și cum să-și stăpânească emoțiile negative. CAPITOLUL 3: DEZVOLTARE SOCIALĂ (Conștientizare socială, Autoorganizare, Abilități relaționale) Elevii învăță mai mult despre competențele socio-emoționale de Conștientizare socială și Abilități relaționale. Apitudinile care sunt esențiale pentru o rezolvare constructivă a conflictelor includ: stimularea abilităților profunde de ascultare, dezvoltarea empatiei față de ceilalți, comunicarea emoțiilor și a nevoilor în moduri utile și învățarea compromisului pentru a ajunge la soluții mutuale satisfăcătoare. Aceste abilități ajută elevii să mențină relații armonioase și să treacă peste conflictele care sunt parte normală a procesului de creștere. Începând cu clasele preșcolare și până în clasa a IV-a, elevilor le este prezentată o abilitate specifică de a rezolva conflicte – Mesajele de tipul Ce?, De ce?, Cum? – care le oferă un model pentru descrierea a ceea ce simte cineva implicat într-un conflict, de ce a apărut acel sentiment și cum poate fi conflictul rezolvat printr-un comportament diferit. În clasa a V-a, elevilor li se prezintă abilitatea de a rezolva conflicte prin compromis, care presupune identificarea problemei, găsirea unor soluții pozitive și alegerea unei soluții reciproc avantajoase pentru toată lumea implicată în conflict. Mai mult decât atât, elevii vor învăța abilități cu ajutorul cărora să facă față eficient conflictelor care apar în situații care includ neînțelegeri, certuri și hărțuire, caz în care elevii sunt agresați repetat și trebuie să gestioneze problema ferm și în siguranță.    CAPITOLUL 4: SĂNĂTATE ȘI PREVENȚIE (Luare responsabilă a deciziilor) Include Competența socio-emoțională de Luare responsabilă a deciziilor. Una dintre abilitățile care contribuie la rezolvarea constructivă a conflictelor este procesul de luare a deciziilor care ajută elevii să hotărască care este direcția potrivită pe care să o urmeze într-o anume situație. Luarea deciziilor responsabile și etice este o parte fundamentală a procesului de a rezolva conflictele în mod constructiv, deoarece elevii se străduiesc să facă ce e corect și cuvenit, pentru a fi în folosul tuturor celor implicați în conflict. CAPITOLUL 5: POZIȚIA DE LIDER ȘI SERVICIUL ÎN FOLOSUL COMUNITĂȚII (Abilități relaționale, Luare responsabilă a deciziilor) În acest capitol, elevii au ocazia să folosească abilitățile de rezolvare a conflictelor pe măsură ce dezvoltă, pun în aplicare și demonstrează stăpânirea abilităților și a cunoștințelor dobândite pe parcursul proiectelor de învățare prin servicii în folosul comunității. Acesta este capitolul culminant într-un program care este gândit să ofere multiple aplicații și abilități-cheie pentru lumea reală, dintre care una este abilitatea de a rezolva conflicte în mod constructiv, colaborând cu un grup, pentru atingerea unui scop comun.  Rezolvarea conflictelor 59   


































































































   57   58   59   60   61