Page 60 - Abilităţi pentru dezvoltare - Ghidul profesorului: clasa pregătitoare
P. 60

 DezvOltAre sOCiAlă 3.5 Ceestehărțuirea? Pentru a face față situațiilor de hărțuire, copiii trebuie să poată recunoaște semnele hărțuirii și să înțeleagă modul în care comportamentele pozitive contribuie la siguranța și fericirea tuturor.      COMPETENȚE DE ÎNVăȚARE SOCIO-EMOȚIONALă D ETAPA DE DESCOPERI RE 5 m i n u t e Legătura cu lecția anterioară A C T I V I T A T E A 1     Abilități de dezvoltare a relațiilor Începeți lecția prin a reaminti copiilor că ultimele patru lecții au avut scopul de a crea un colectiv sănătos, în care toată lumea să se simtă în siguranță. Explicați că abilitățile dobândite vor fi de ajutor pentru lecțiile care urmează, al căror obiectiv este de a-i învăța abilitatea de rezolvare a conflictelor. Adunați copiii la un loc și țineți-l pe ursulețul Q în mână. Spuneți-le că le veți spune o poveste despre ceva ce i s-a întâmplat ursulețului Q într-o zi, în drum spre școală. Expuneți Proiectabilul de descoperire 3.5.1 și citiți povestea. Nu introduceți cuvântul hărțuire în acest moment. ÎNTREBAȚI: Cum credeți că se simte ursulețul Q? Cum credeți că se simte Darrel? Ghidați copiii în a identifica sentimentele ursulețului Q, cum ar fi: rănit, supărat, stânjenit, furios și speriat și sentimentele lui Darrel: furios sau neînțeles. Spuneți-le că vor învăța despre comportamente care rănesc și cauzează durere sufletească sau fizică. C ETAPA DE CONECTARE 10 minute INSTRuCȚIuNE Amintiți-le cum s-a simțit ursulețul Q când Darrel a avut un comportament nepotrivit. ÎNTREBAȚI: Cum vă simțiți când cineva nu se poartă frumos cu voi? Introduceți semnificația cuvântului hărțuire Introduceți cuvântul hărțuire. Expuneți Proiectabilul de conectare 3.5.2 și arătați copiilor unde găsesc Hărțuirea este nocivă pe pagina Conectare în jurnalul elevilor. Arătați fiecare idee de pe proiectabil și explicați că hărțuirea înseamnă acțiuni și cuvinte dureroase, repetate, pentru a răni pe cineva intenționat. Spuneți-le copiilor că persoanele care se comportă astfel pot fi de orice vârstă sau mărime. Hărțuirea cauzează durere oamenilor și acest lucru nu este în regulă. Expuneți în clasă Proiectabilul Hărțuirea este nocivă. ÎNTREBAȚI: Cum ați descrie hărțuirea cu propriile voastre cuvinte? Exemplificați recunoașterea comportamentelor de hărțuire Desenați un ochi și o ureche mare pe tablă. Arătați ochiul și dați un exemplu de comportament de hărțuire care poate fi „văzut” la școală, cum ar fi când cineva îi ia din față/mână, intenționat și fără permisiune, pachetul de mâncare altui elev. ÎNTREBAȚI: Ce alte comportamente ați putea vedea? Notați răspunsurile copiilor, care pot include termenii: împingere, lovire, strâmbare sau nepermiterea de a lua parte la jocuri. Apoi arătați urechea (pe tablă) și dați un exemple de comportament de hărțuire care poate fi „auzit” la școală, cum ar fi atribuirea de nume jignitoare/porecle.         Activitate de 3.5.1 descoperire                       Ieri, ursulețul Q era în drum spre școală împreună cu prietenii lui, ursoaica Bonita și broscoiul Freddie. Rățoiul Darrell i-a spus ceva răutăcios ursulețului Q în timp ce aceștia treceau pe lângă el, dar cei trei prieteni l-au ignorat și și-au continuat drumul. Astăzi, rățoiul Darrell a spus, în timp ce aceiași trei prieteni treceau pe lângă el: - Hei, ursulețule Q, pari tâmpit!             © Robin Boyer. © 2015 Lions Clubs International Foundation. All rights reserved.            Activitate de 3.5.2 conectare Hărțuirea este nocivă (NARM) Nocive Acţiuni Repetate Mai mult decât o dată, pentru a face rău cu bună știinţă, sau a controla altă persoană © 2015 Lions Clubs International Foundation. All rights reserved.                                      ABILITATE: rezolvarea conflictelor MATERIALE ✔ Proiectabilul de descoperire 3.5.1 ✔ Proiectabilul de conectare 3.5.2 ✔ Jurnalul elevului ✔ Fișele de lucru pentru Conexiunea cu familia ✔ Ursulețul Q ✔ Coli de flipchart CONFIguRAȚIA CLASEI D toată clasa C toată clasa E toată clasa/individual/perechi A toată clasa/individual/perechi     OBIECTIVE Copiii ✔ vor identifica ce înseamnă hărțuirea și cum se simt când sunt hărțuiți; ✔ vor exersa identificarea comportamentelor de hărțuire. ACTIVITĂȚI DE SUPORT PENTRU CLASA PREGĂTITOARE D ETAPA DE DESCOPERIRE Suport inițial. Pentru a ajuta copiii să înțeleagă cursul evenimentelor, recitiți povestea fâcând pauză ocazional, pentru ca elevii să poată rezuma povestea. Suport avansat. Pentru a ajuta copiii să recunoască diferitele sentimente, demonstrați fâcând o mimică sugestivă care să exprime supărare, stânjeneală, sperietură sau furie. Ghidați copiii în a numi sentimentele demonstrate. Scoateți în evidență caracteristicile specifice fiecărei expresii faciale cum ar fi: sprâncenele îndreptate în jos, buzele îndreptate în jos etc. C ETAPADECONECTARE Suportinițial. Prezentațicomportamente diferite de hărțuire, cum ar fi: folosirea unor porecle, scoaterea limbii sau luarea pachetului de mâncare fără permisiune. Pentru fiecare exemplu, cereți copiilor să-și pună mâinile în spatele urechilor dacă este un exemplu pe care îl pot auzi, sau să-și încercuiască ochii folosind degetele, dacă este un exmplu pe care îl pot vedea. 60 Capitolul 3        


































































































   58   59   60   61   62