Page 80 - Abilităţi pentru dezvoltare - Ghidul profesorului: clasa pregătitoare
P. 80

ÎNTREBAȚI: Dacă iau medicamentul greșit ... ce s-ar putea întâmpla cu inima mea? Dar cu plămânii mei? Dar cu creierul meu? Dar cu stomacul meu? E ETAPA DE EXERSARE Suport inițial. După ce citiți o situație de a lua medicamente în mod responsabil, întrebați ce a făcut corect adultul sau copilul. Apoi puneți întrebări de genul „Dar dacă ...„ pentru a transforma acțiunea într-una iresponsabilă cum ar fi: Dar dacă Amy i-ar fi dat pastile cu vitamine și surorii ei mai mici? Suport avansat. După ce citiți primul exemplu, ajutați copiii să determine care acțiune este iresponsabilă. ÎNTREBAȚI: De ce este acțiunea lui Jack iresponsabilă? Ce s-ar fi putut întâmpla? A ETAPA DE APLICARE Suport inițial. Acordați timp copiilor să facă cu rândul împărtășind cu un partener numele și imaginea adultului de încredere ales. Suport avansat. Pentru a recapitula, jucați diferite roluri – adulți de încredere și alți membri ai familiei/prieteni. După ce menționați fiecare exemplu, cereți copiilor să ridice degetul mare în sus sau să-l lase în jos pentru a indica dacă personajul este un adult de încredere sau nu.   Încurajați răspunsuri și ghidați copiii să concluzioneze că luarea medicamentelor greșite poate cauza bătăi ale inimii prea rapide sau prea încete, amețeală, probleme de respirație, leșin și alte efecte secundare periculoase. Subliniați faptul că este important pentru copii să nu ia medicamente după cum cred ei că e bine. Exemplificați importanța acceptării medicamentelor doar de la adulții de înceredere Explicați că prospectul medicamentelor ne informează când să luăm medicamentele, cum și câte să luăm, precum și ingredientele conținute. Subliniați faptul că instrucțiunile din prospect sunt destinate adulților spre a fi citite și înțelese și nu copiilor. SPuNEȚI: Atunci când iau un medicament, citesc cu atenție instrucțiunile prospectului, pentru a ști exact felul în care respectivul medicament mă afectează. Dar când am fost de vârsta voastră, nu am luat niciodată medicamente de unul singur/una singură, pentru că nu știam care sunt efectele lor. Am avut parte de mulți adulți de înceredere care au citit prospectul înainte de a-mi administra doza potrivită. De aceea, există doar o singură regulă de ținut minte în ceea ce privește luarea medicamentelor: ia medicamentul doar când un adult de înceredere ți-l dă. Cereți clasei să repete regula. Spuneți-le copiilor că, dacă un adult le dă un medicament în urma căruia nu se simt bine, să apeleze imediat la un adult de încredere. E ETAPA DE EXERSARE 10 minute ACTIVITATEA 2 Explicați activitatea Să luăm medicamente în siguranță! Cereți-le copiilor să deschidă Jurnalul elevului la pagina Exersare. Spuneți-le că trebuie să decidă dacă fiecare copil ia medicamente într-un mod responsabil sau iresponsabil. Copiii exersează determinarea situațiilor responsabile sau iresponsabile. Examinați și discutați ce se întâmplă în prima imagine. Apoi cereți copiilor să asculte, în timp ce dumneavoastră citiți cu voce tare prima situație. Dacă copilul acționează responsabil, cereți copiilor din clasă să deseneze o față zâmbitoare pe imagine. Dacă copilul acționează iresponsabil, copiii să pună un X pe imagine. Continuați la fel cu celelalte imagini. Împreună cu copiii, discutați dacă fiecare acțiune este responsabilă sau iresponsabilă. • Bunica i-a dat lui Jack sirop de tuse. Avea un gust așa de bun, încât Jack a decis să-i dea și fratelui său mai mic. • Amy ia în fiecare dimineață pastila cu vitamine pe care tatăl ei o pune lângă farfuria cu micul dejun. • Doctorul i-a dat lui Jonathan picături de ochi, pentru ochiul afectat. A doua zi dimineața, Jonathan i-a reamintit mamei să-i pună picăturile în ochi. • Jolene a găsit pe raftul din baie ceva care semăna cu o bomboană. Părea gustoasă, așa că nu a rezistat să nu o bage în gură. • Leo l-a găsit pe fratele lui mai mic în baie, bând ceva dintr-o sticlă. Acum sticla este goală. I-a spus bonei imediat. Rezumați lecția, spunând copiilor că astăzi au deprins abilitatea de identificare a problemei și că medicamentele pot fi de folos sau dăunătoare.      Conexiunea cu comunitatea Vezi anexa de la pagina 125 pentru Conexiunea cu comunitatea. Conexiunea cu familia Copiii identifică, în timpul etapei de Aplicare, adulții de încredere care au grijă de ei atunci când sunt bolnavi. Acasă, copiii termină de desenat imaginile și discută cu un membru al familiei despre persoanele potrivite în care ar trebui să aibă încredere, atunci când vine vorba despre administrarea medicamentelor. Aplicații interdisciplinare ARTELINgVISTICE. Expunețisemnul pentru pericol de otrăvire (craniul și oasele încrucișate). Subliniați faptul că acest semn înseamnă întotdeauna „otravă”. Expuneți alte semne de avertisment (un semn de exclamare, cuvântul PERICOL sau un cerc roșu cu o bară neagră pe diagonală). ARTE VIzuALE. Cereți copiilor să deseneze semne de avertisment existente sau să creeze propriile lor semne de avertisment. Apoi, cereți-le să le împărtășească cu clasa sau în grupuri mici.   80 Capitolul 4   


































































































   78   79   80   81   82