Page 82 - Abilităţi pentru dezvoltare - Ghidul profesorului: clasa pregătitoare
P. 82

 sănătAte Și Prevenție Știu despre substanțele otrăvitoare Copiii trebuie să folosească comportamente de siguranță și acțiuni pozitive, pentru a se descurca în situații variate care implică substanțe necunoscute și posibil otrăvitoare. Identificarea produselor din casă ca fiind „otrăvitoare” și dăunătoare, ajută copiii să înțeleagă că produsele care nu se încadrează în categoria „mâncare” nu trebuie să fie gustate, atinse sau mirosite. D ETAPA DE DESCOPERIRE 5 m i n u t e Legătura cu lecția anterioară A C T I V I TAT E A 1 Spuneți-le copiilor că astăzi vor dobândi abilitatea de identificare a problemei, pentru a se menține sănătoși, fâcând diferența dintre substanțele/produsele sigure și cele dăunătoare. ÎNTREBAȚI: Știți cum arată sarea? Dar zahărul? Arată la fel sau diferit? Acoperiți scrisul înainte de a expune Proiectabilul de descoperire 4.5.1. Spuneți-le copiilor că una dintre imagini reprezintă sarea, iar cealaltă zahărul. Cereți-le să se uite cu atenție la cele două imagini. Ghidați-i să descrie ambele ingrediente ca niște cristale albe pe care oamenii le folosesc pentru a da gust mâncării. Arătați ce scrie sub fiecare imagine și citiți cu voce tare. Scoateți în evidență faptul că uneori este dificil să spunem cu siguranță ce este un anumit lucru doar uitându-ne la el, pentru că multe lucruri seamănă între ele. ÎNTREBAȚI: De ce credeți că este important să nu gustăm lucruri pentru a determina ce sunt? Explicați că oamenii se pot îmbolnăvi dacă gustă, miros sau chiar ating unele lucruri și că unele dintre ele, dăunătoare fiind, ar putea să aibă gust bun sau să miroasă bine. Spuneți-le copiilor că este important să mănânce sau să guste doar produsele care sunt cunoscute a fi sigure/comestibile. Spuneți-le, de asemenea, că astăzi vor învăța reguli despre substanțele otrăvitoare și cum să apeleze serviciul de urgență. C ETAPA DE CONECTARE 10 minute INSTRuCȚIuNE Cereți-le copiilor să-și amintească imaginile cu sarea și zahărul. Amintiți-le că multe substanțe dăunătoare ar putea părea bune de mâncat sau băut, pot arăta la fel cu alte substanțe, dar acest lucru nu înseamnă că sunt sigure și comestibile. Introduceți semnificația noțiunilor de mâncăre și otravă Scrieți cuvintele mâncare și otravă pe coli de flipchart. Citiți-le cu voce tare și cereți copiilor să repete. Amintiți-le că mâncarea este necesară tuturor ființelor, pentru a supraviețui și a fi sănătoase. Explicați că otrava este un lucru care cauzează durere oamenilor și îi poate îmbolnăvi. Subliniați faptul că mulți copii se îmbolnăvesc în fiecare an, din cauza faptului că ating, gustă sau miros substanțe dăunătoare, pe care le credeau a fi sigure. Exemplificați identificarea diferențelor dintre mâncare și otravă Cereți-le copiilor să dea exemple de mâncăruri care le plac și notați răspunsurile lor. Apoi cereți-le să dea exemple de substanțe/produse otrăvitoare. Notați răspunsurile lor, adăugând informații pe care copiii ar fi putut să le omită, cum ar fi: substanțe folosite   4.5    COMPETENȚE DE ÎNVăȚARE SOCIO-EMOȚIONALă  Luarea deciziilor în mod responsabil            Activitate de 4.5.1 descoperire                               Sare Zahăr      © pkproject. © 2015 Lions Clubs International Foundation. All rights reserved.    ABILITăȚI: identificarea problemei, analiza situației, rezolvarea problemei MATERIALE ✔ Proiectabilul de descoperire 4.5.1 ✔ Jurnalul elevului ✔ Fișele de lucru pentru Conexiunea cu familia ✔ Telefon de jucărie, coli de flipchart CONFIguRAȚIA CLASEI D toată clasa C toată clasa E toată clasa/perechi A perechi/ individual     OBIECTIVE Copiii ✔ vor menționa regulile despre substanțele otrăvitoare și vor numi câteva produse otrăvitoare din casă; ✔ vor descrie comportamente de siguranță în preajma substanțelor otrăvitoare și cum să apeleze serviciul de urgență. ACTIVITĂȚI DE SUPORT PENTRU CLASA PREGĂTITOARE D ETAPA DE DESCOPERIRE Suport inițial. ÎNTREBAȚI: Cum vă ajută acest exemplu, cu sarea și zahărul, să înțelegeți de ce nu e bine să gustați substanțe/produse pentru a vedea ce sunt? Suport avansat. Subliniați faptul că identitatea celor două ingrediente ar fi confirmată de gustatul lor și nu ar fi dăunătoare. Totuși, subliniați faptul că în privința anumitor  substanțe gustatul lor ar fi dăunător. C ETAPADECONECTARE Suportinițial. Subliniațifaptulcăunele substanțe sunt foarte otrăvitoare, chiar dacă sunt doar atinse sau mirosite. Explicați că mirosirea substanțelor otrăvitoare poate cauza probleme ale plămânilor sau creierurlui, iar unele substanțe otrăvitoare pot fi absorbite de piele doar prin atingerea lor.  82 Capitolul 4      


































































































   80   81   82   83   84