Page 8 - LQ_COVID-19: Orientari pentru profesori
P. 8
considerare următoarele oportunităţi pentru interacţiune socială și reflecţie:
• DISCUŢIILE ONLINE Prin intermediul discuţiilor online, implicaţi elevii în conversaţii care facilitează interacţiunea socială. Folosiţi funcţia chat/mesajele sau forumul de discuţii pentru a le oferi elevilor sentimentul conexiunii și al angajamentului. Axaţi-vă pe cerinţe care încurajează gândirea profundă sau invocă umorul și care necesită răspunsuri variate. După ce elevii răspund cerinţelor date, rugaţi-i să răspundă la cel puţin două dintre problemele abordate de colegii lor.
• REFLECŢIA Reflecţia le oferă elevilor oportunităţi individuale și colective de gândire și înţelegere a experienţelor lor, determinându-i să observe modul în care aceste experienţe vor avea impact asupra viitorului lor. Invitaţi-i pe toţi elevii să se implice și asiguraţi-vă că puneţi întrebări de reflecţie la sfârșitul fiecărei activităţi de învăţare. Sunt multe modele de reflecţie de unde să alegeţi. Lions Quest vă propune să folosiţi articolul lui Terry Bordon: „Ce? Și ce dacă? Și acum ce facem?” de reflecţie critică.
¡ CE? Aceste întrebări îi invită pe elevi să prezinte tot ceea ce s-a întâmplat în mod obiectiv și non-judicativ.
¡ ȘI CE DACĂ? Aceste întrebări le permit elevilor să analizeze experienţele lor în profunzime pentru a afla ce a fost, de fapt, important și cum pot raporta toate aceste aspecte la viaţa lor.
¡ ȘI ACUM CE FACEM? Aceste întrebări le oferă elevilor șansa de a aplica ceea ce au învăţat și de a înţelege cum vor acţiona și gândi în mod diferit.
EVIDENŢIAŢI IMPORTANŢA NEVOILOR DE COMUNICARE CU MAI MULTĂ GRIJĂ Datorită presiunii acestor timpuri nesigure, este esenţial să transmiteţi nevoile și sentimentele dumneavoastră cu mai multă grijă astfel încât elevii să observe acest lucru și să nu devină defensivi. O modalitate care permite acest lucru este folosirea mesajelor ce, când, de ce și cum pentru a-i ajuta pe elevi să-și exprime sentimentele fără să fie blamaţi. Mesajele ce, când, de ce și cum îmbunătăţesc abilităţile de ascultare și satisfac nevoile celorlalţi. Iată câteva modalităţi de folosire a mesajelor ce, când, de ce și cum:
1. CE Numiţi sentimentul. Mă simt ______.
2. CÂND Explicaţi ce comportament vă deranjează sau ce apreciaţi. Când tu ______.
3. DE CE Explicaţi de ce vă simţiţi așa. Pentru că eu ______.
4. CUM (Utilizaţi ca opţiune pentru un comportament deranjant) Spuneţi cum v-ar plăcea ca celălalt să se comporte pentru a satisface nevoile dumneavoastră. Mi-ar plăcea/ Doresc/ Ar ajuta dacă ______.
Modelaţi-vă elevii folosind mesajele ce, când, de ce și cum atunci când le cereţi ceva și încurajaţi-i să le folosească și ei. De exemplu, puteţi spune: Mă simt nesigur pentru că tehnologia este ceva nou pentru mine și, uneori, mă simt frustrat. Sper să fiţi flexibili cu toţii până ne obișnuim. Elevii dumneavoastră ar putea folosi mesajele ce, când, de ce și cum ca în exemplul următor: Mă simt epuizat pentru că mereu apar știri care mă fac să mă doară stomacul. Putem să nu le mai urmărim pentru un timp?
Lions Quest este un program de învăţare socio-emoţională al Lions Clubs International Foundation. 8