Page 5 - LQ_COVID-19: Orientari pentru profesori
P. 5
consideraţi vulnerabili sau care ar putea avea o situaţie delicată acasă. Asiguraţi-i că nu sunt singuri. Spuneţi-le că o avalanșă de gânduri și sentimente este normală pe timp de criză. Încurajaţi-vă elevii să recunoască, să numească și să-și exprime gândurile și sentimentele pentru că astfel le pot gestiona mai ușor.
ASCULTAŢI ȘI REFLECTAŢI Recunoașteţi gândurile și sentimentele elevilor dumneavoastră parafrazând ceea ce spun pentru a se face auziţi. Componentă a ascultării empatice, parafrazarea îi invită pe elevi să-și dea seama cum se simt și să admită că sentimentele lor pot fi înţelese de ceilalţi. Acest lucru asigură o stare de bine deoarece suntem cu toţii în aceeași barcă, având reacţii similare și încercând să înţelegem
ce înseamnă această situaţie pentru noi și pentru ceilalţi. Deși mijloacele audio-video sunt extrem de utile când vine vorba de parafrazarea cuvintelor elevilor, profesorii pot, la rândul lor, să îndeplinească acest rol, parafrazând cuvintele scrise ale elevilor lor atunci când le oferă acestora feedback în scris.
CONȘTIENTIZAŢI ÎNTREBĂRILE ELEVILOR, PREOCUPĂRILE ȘI TEMERILE LOR Încercaţi să ocoliţi întrebările dificile, încercaţi să nu fiţi preocupat și temător. COVID-19 este pretutindeni prin intermediul mass-media și al știrilor. Acest val constant de informaţii negative poate cauza teamă și anxietate. Încurajaţi-vă elevii să-și exprime temerile, supărarea și alte sentimente puternice, susţinându-și propriile păreri fără să citeze dezinformări și fără să îi acuze pe ceilalţi. Când adulţii ascultă cu interes temerile elevilor, aceștia se interesează cu adevărat de reacţiile acestor elevi și apoi pot răspunde întrebărilor acestora cu informaţii precise.
Asiguraţi-vă că sunteţi bine informat și gata să îi formaţi pe elevi, fiind conștient că informaţiile evoluează de-a lungul timpului. Primiţi informaţii de la: Centrele pentru controlul bolilor la adresa: https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/index.html
Auto-administrarea
FIŢI PREGĂTIT PENTRU RĂSPUNSURI NEAȘTEPTATE Când elevii sunt stresaţi și anxioși, ei spun și fac lucruri din impuls. Amintiţi-vă să nu luaţi nimic din toate acestea în mod personal. Nesiguranţa
ne poate face pe oricare dintre noi super-vigilenţi și putem
ajunge la capătul răbdării. În calitate de profesor, vă puteţi simţi
obosit, fiind mereu în priză și neavând posibilitatea de a anticipa
pe loc răspunsurile emoţionale ale elevilor. Observaţi propriile
dumneavoastră provocări emoţionale și faceţi un efort pentru a le gestiona. Fiţi interesat, puneţi întrebări și evitaţi atitudinea defensivă. Luaţi întotdeauna în considerare regulile clasei pentru a avea un spaţiu de învăţare sigur.
FACEŢI-I PE ELEVI SĂ CONȘTIENTIZEZE IMPORTANŢA RESPIRAŢIEI Elevii au nevoie de strategii care să îi ajute să se calmeze și să se concentreze asupra procesului de învăţare în aceste vremuri dificile. Tehnicile de respiraţie sunt o modalitate de calmare dovedită știinţific. Elevii pot folosi tehnicile de respiraţie pentru a-și reduce ritmul cardiac și pentru a-și calma sistemul nervos când au emoţii puternice și sunt afectaţi de evenimente stresante, putându-se astfel concentra asupra procesului de învăţare. Iată câteva activităţi pentru controlul tehnicilor de respiraţie:
• NUMĂRATUL PÂNĂ LA 10 Învăţaţi elevii să respire adânc în timp ce numără până la 10. Cereţi-le
Auto-administrarea:
• controlul impulsurilor
• managementul stresului • autoreglementarea
• stabilirea obiectivelor
Lions Quest este un program de învăţare socio-emoţională al Lions Clubs International Foundation. 5