Page 6 - LQ_COVID-19: Orientari pentru profesori
P. 6
să inspire adânc și încet numărând până la 5 și să expire numărând din nou până la 5.
• RESPIRAŢIA ABDOMINALĂ Rugaţi elevii să se așeze într-o poziţie confortabilă și să își pună mâna pe abdomen. Spuneţi-le să respire și să observe cum se ridică abdomenul. Apoi, cereţi-le să expire și să observe cum se lasă abdomenul. Rugaţi-i să repete de zece ori și să observe ce se întâmplă în corpul și în mintea lor. După aceea, discutaţi cu elevii dumneavoastră despre această experienţă și încurajaţi-i să aplice respiraţia abdominală pe cont propriu.
Accesaţi site-ul Lions Quest pentru a citi „Introducere în respiraţia controlată” prevăzută pentru clasele 0–2, 3–5 si 6–12. Prezentaţi familiilor elevilor dumneavoastră această resursă alături de alte resurse referitoare la tehnicile de respiraţie pentru a fi utilizate acasă: www.lions-quest.org/lions-quest-covid-19-online-resources/
FOLOSIŢI PRACTICI DE CONȘTIENTIZARE O altă modalitate de a-i ajuta pe elevi să-și gestioneze gândurile și emoţiile pentru a optimiza procesul de învăţare în aceste vremuri stresante este cea care se realizează prin intermediul exerciţiilor de conștientizare. Practicile de conștientizare sunt o abordare
care îi ajută pe elevi să gestioneze factorii stresanţi, gândurile negative și îngrijorările, acordând atenţie momentului prezent, fără a trăi în trecut și fără a se îngrijora asupra nesiguranţei viitorului. Elevii învaţă să-și analizeze gândurile și emoţiile prezente, admiţând că nu trebuie să se lase copleșiţi de acestea, ci, din contră, să le înlocuiască cu bunătate și interes. De regulă, exerciţiile de conștientizare cuprind controlul respiraţiei și meditaţia ghidată care îi fac conștienţi de gândurile și sentimentele lor. Câteva exemple ar putea fi:
• DĂ-I DRUMUL! Rugaţi-i pe elevi să-și imagineze că pot pune un gând de-al lor într-un balon și îl pot urmări cum zboară.
• TELECOMANDA DE LA TV Rugaţi-i pe elevi să-și imagineze că creierul lor este ca o telecomandă care poate fi folosită pentru a pune pe PAUZĂ acţiunea când gândurile și emoţiile îi copleșesc. Întreruperea acţiunii le oferă timp pentru a alege un răspuns util la situaţia dată.
• TRENUL GÂNDURILOR Cereţi-le elevilor să-și imagineze că emoţiile puternice vin ca un tren care se oprește în gară. Ei pot alege dacă urcă sau nu în tren.
Accesaţi site-ul Lions Quest pentru a descoperi „Exerciţii de conștientizare” pentru clasele 0–2, 3–5 și 6–12. Prezentaţi-le familiilor elevilor dumneavoastră alături de alte resurse de conștientizare pentru a fi utilizate acasă: www.lions-quest.org/ lions-quest-covid-19-online-resources/
Conștientizarea socială
MODELAŢI ȘI PROMOVAŢI EMPATIA Elevii trebuie să simtă că
cineva înţelege ceea ce simt și experimentează. Discutaţi despre
ceea ce înseamnă să fiţi empatic cu elevii dumneavoastră. Arătaţi
empatie ascultând cu interes și fără să judecaţi, parafrazând ceea
ce spun elevii dumneavoastră și punând întrebări suplimentare
pentru clarificare. Enunţuri de tipul Spuneţi-ne mai multe despre
__________ sau____________probabil s-a simţit tulburat arată faptul că
ascultaţi cu adevărat și sunteţi interesat să înţelegeţi ce experimentează elevii. Acordaţi-le timp elevilor
Conștientizarea socială:
• formularea perspectivelor
• empatia
• aprecierea diversităţii
• respectul pentru ceilalţi
Lions Quest este un program de învăţare socio-emoţională al Lions Clubs International Foundation. 6