Page 4 - Demo
P. 4
Fiecare lecție din Ghidul profesorului se întinde pe trei pagini și oferă instrucțiuni care se adresează unor competențe de învățare socio-emoțională, abilități și obiective specifice lecției. Fiecare lecție oferă, de asemenea, îndrumare profesorului despre cum și când să folosească Proiectabilele, Jurnalul elevului și fișele de lucru Conexiunea cu familia.
3
o o o o o
COMPETENȚE
DE ÎNVĂȚARE SOCIO-EMOȚIONALĂ
PREGĂTIRE
E E E E E E l l l l l l e e e e e ev v v v v v i i i i i i i i i i i i î î î î î î ș ș ș ș ș ș i i i i i i v v v v v vo o o o o o r r r r r r d d d d d d e e e e e e z z z z z z v v v v v vo o o o o o l l l l l l t t t t t t a a a a a a următoarele abilități: o
o
o o
Pregătire avansată pentru acest capitol
ACTIVITĂȚI ENERGIZANTE
ACTIVITĂȚI DE SENSIBILIZARE
VULTURUL ȘI PUII. Acest joc este popular în zonele rurale din China, unde vulturii și uliii vânează puii sătenilor. Pentru început, formați grupuri de zece copii. Cereți fiecărui grup să se alinieze în linie dreaptă și fiecare copil să pună mâinile pe umerii celui din față. Primul copil din rând este „Găina” iar toți ceilalți din rând sunt puii. Alegeți un copil din fiecare rând pentru a fi „Vulturul”. „Vulturul” stă cu fața
ANA, MIHAI, DAN ȘI KATE.
Spuneți copiilor
la „Găină”, la o distanță de cinci pași. La auzirea unui semnal dat de dumneavoastră, „Vulturul” începe să „zboare” la stânga și la dreapta rândului, încercând să atingă ultimul copil din linie. „Găina” și restul „puilor” încearcă să-l protejeze pe ultimul „pui” din linie, legănând/ mișcând rândul din calea „Vulturului”. Copiii din rând nu au voie să
ia mâinile de pe umerii celor din fața lor. Dacă „puiul” de la capătul rândului este prins, acesta devine următorul „Vultur”, iar cel care a fost „Vultur” se alătură „puilor” din rând.
Voiau să sară și să alerge,
Să râdă, să cânte și să danseze De-a baba oarba să se joace
Și împreună să se distreze.
Dar, jucându-se așa, singuri, Nu s-au distrat deloc.
Fiindcă e nevoie de mai mulți Pentru a juca un joc.
46 Capitolul 3 · Dezvoltare socială
3
Capitolul 1 Capitolul 2 Capitolul 3 Capitolul 4 Capitolul 5 Capitolul 6 Poziția
Odceoîmnvuănțiatarete Dpezrvsonltalrăe Dezvoltare Spărneăvteantțeieși dserlivdiceirușli Rîenfclheecțieiereși pozitivă socială în folosul
comunității
Materialele nedidactice necesare pentru acest capitol
următoarea poezie:
Ana, Mihai, Dan și Kate
Au mers în parc la joacă.
Au luat niște jucării și jocuri Și plănuiau să stea ziua toată.
Curând, toată lumea se certa Și fiecare vorbe urâte spunea. Și-au luat lucrurile și au plecat Și fiecare singur s-a jucat.
Dar Ana i-a luat lui Kate o jucărie
Și Kate a luat-o înapoi.
Apoi, Mihai a-nceput certăreț să fie
Așa că Ana, Mihai, Dan și Kate Din nou în parc s-au întâlnit. Și-au cerut scuze unul altuia Și s-au jucat fără să se fi jignit.
Chiar și Dan făcea tărăboi.
x Cap.
În coloana din
stânga numită PLANIFICARE,
este menționat numărul capitolului și al lecției; sunt listate competențele învățării socio-emoționale, abilitățile și obiectivele; sunt explicate configurațiile celor patru etape ale lecției.
DEZVOLTARESOCIALĂ
COMPETENȚE
DE ÎNVĂȚARE SOCIO-EMOȚIONALĂ
Abilităţi de dezvoltare a relaţiilor
ABILITATE: comunicarea MATERIALE
✔ Proiectabilul de descoperire 3.1.1
✔ Proiectabilul de conectare 3.1.2
✔ Cópii ale Proiectabilului 3.1.2
✔ Jurnalul elevului
✔ Fișele de lucru pentru Conexiunea cu familia
CONFIGURAȚIA CLASEI
D toată clasa C toată clasa E toată clasa/grupuri mici A individual
OBIECTIVE
Elevii vor putea:
✔ identifica comportamente de
ascultare;
✔ demonstra cum să-i asculte pe
ceilalţi.
PROGRESUL Abilităților ANUL TRECUT, copiii și-au amintit
să folosească comportamente de ascultare folosind Semaforul ascultării.
ANUL ACESTA, copiii se vor pregăti să asculte cu ajutorul Semaforului ascultării și vor demonstra că ascultă în timp ce se prefac a fi „trenuri”.
ANUL VIITOR, copiii vor demonstra cum să-i asculte pe alţii, în timp ce aceștia descriu activitatea lor favorită în aer liber.
Ascultarea eficientă constituie baza dezvoltării relațiilor. Pentru a asculta eficient, copiii trebuie să poată identifica și demonstra comportamente
de ascultare. Utilizarea indiciilor vizuale și verbale îi ajută pe copii să se pregătească să asculte și demonstrează că ei ascultă.
Conexiunea cu comunitatea
Cereți-le copiilor să numească persoane pe care le văd atunci când ies în comunitate împreună cu un membru al familiei. Exemplele pot include vecini, personal al magazinelor, pompieri sau poștași. Încurajați copiii să observe cum membrii familiei ascultă oamenii din comunitate. Cereți-le să observe dacă membrii familiei se OPRESC, se UITĂ
la cei cu care vorbesc și îi ASCULTĂ. Puneți întrebări pentru a ajuta copiii să-și amintească. ÎNTREBAȚI: Cum puteți spune că membrul familiei ascultă? S-a OPRIT din vorbit? S-a UITAT la cel care vorbea? L-a ASCULTAT pe cel care vorbea? De exemplu, copilul poate menționa o conversație dintre un membru al familiei și un vecin mai în vârstă care poate vorbea despre nepotul său. Copilul poate spune că membrul familiei sale s-a uitat la vecin în timp ce acesta vorbea și a răspuns adecvat, acest lucru demonstrând faptul că asculta.
Conexiunea cu familia
Dați-le acasă fișa de lucru pentru Conexiunea cu familia, numită Să ne pregătim să ascultăm!, pentru a consolida ideea că Semaforul ascultării poate fi folosit în diferite situații. Copiii împărtășesc cu un membru al familiei semnificația fiecărei culori a Semaforului ascultării și se joacă împreună un joc al Semaforului ascultării care încurajează exersarea continuă acasă.
Aplicații
interdisciplinare
MATEMATICĂ. Bateți din palme
un ritm simplu pentru copii. Apoi, invitați copiii să repete ritmul respectiv. Gradual, creșteți complexitatea ritmului.
MUZICĂ. Cântați următorul cântec pe melodia „Camptown Races” de Stephen Foster.
Ascultați acum, copii, Du-da, du-da -
Ce facem în orice zi, O! Du-da-dei.
Eu ascult ce-mi spui,
Tu m-asculți mereu, Ne-nțelegem ascultând, În joacă și râzând.
48 Capitolul 3
TIMPUL este indicat pentru fiecare etapă. Timpul variază în funcție de durata orei și de nevoile elevilor.
INFORMAȚIILE INTRODUCTIVE Prima pagină a fiecărui capitol oferă mijloace organizatorice, materialele necesare pentru capitol, activități de consolidare
pentru angrenarea elevilor și jocuri energizante pentru consolidarea abilităților.
Fiecare lecție începe cu ETAPA DE DESCOPERIRE – O ACTIVITATE INTRODUCTIVĂ ANTRENANTĂ, CARE IMPLICĂ TOȚI ELEVII.
PROIECTABILELE DE DESCOPERIRE suntmenționate în partea opusă instrucțiunilor.
3.1 Haidețisăascultăm!
Căsuța numită
LEGĂTURA CU LECȚIA ANTERIOARĂ amintește profesorului să verifice orice sarcină îndeplinită de elevi pentru o lecție anterioară.
CONEXIUNEA CU COMUNITATEA, CONEXIUNEA CU FAMILIA și APLICAȚIILE INTERDISCIPLINARE oferă oportunități elevilor de a aplica abilitățile și conceptele lecției în afara școlii.
Exemplificați cum ne pregătim să ascultăm folosind Semaforul ascultării Acum faceți un joc de rol prin care să exemplificați cum vă pregătiți să ascultați folosind Semaforul ascultării. Cereți ajutorul a trei voluntari. Unul dintre voluntari va arăta și va numi culorile Semaforului ascultării. Al doilea voluntar va fi persoana care vorbește și va descrie ce a făcut după terminarea orelor de școală din ziua anterioară. Dumneavoastră veți fi persoana care ascultă. Cereți-i persoanei care vorbește să înceapă să povestească, apoi implicați al treilea voluntar într-o discuție cu dumneavoastră despre cum a fost ziua dumneavoastră, pentru a demonstra că nu-l/ nu o ascultați pe cel/cea care vorbește. După aproximativ 30 de secunde, opriți jocul de rol pentru a oferi o explicație.
SPUNEȚI: Am uitat să-l/o ascult pe cel/cea care vorbește. Trebuie să mă pregătesc să ascult. Haideți să folosim Semaforul ascultării și să vedem ce se întâmplă.
Reîncepeți jocul de rol și cereți primului voluntar să numească culorile Semaforului ascultării. Când acesta spune „Roșu”, folosiți gesturi exagerate pentru a arăta că vă opriți din a vă mișca și a vorbi. Când voluntarul menționează „Galben”, uitați-vă la copilul care vorbește. Opriți jocul de rol pentru o altă explicație.
SPUNEȚI: Prin faptul că nu mă mișc, nu vorbesc și îl/o privesc pe cel/cea care vorbește, dovedesc că folosesc comportamente de ascultare, pentru a arăta că sunt pregătit(ă) să ascult. Acum, persoana din fața mea poate vorbi și eu îl/o voi asculta. Am folosit Semaforul ascultării pentru a mă pregăti să ascult și apoi pentru a-i arăta celui/celei care vorbește că sunt pregătit(ă) să-l/o ascult. Când voluntarul spune „Verde”, arătați-i că ascultați, dând din cap în semn de confirmare și menținând contactul vizual cu persoana care vorbește. După ce terminați jocul de rol, puneți următoarele întrebări, pentru a verifica dacă elevii au înțeles.
ÎNTREBAȚI: Ce comportamente am folosit, pentru a arăta că sunt pregătit(ă) să ascult? Ce comportamente am folosit, pentru a arăta că ascult cu atenție? Expuneți în clasă o cópie a Semaforului ascultării. Explicați că vor folosi Semaforul ascultării de multe ori, pe măsură ce învață mai multe despre procesul de a asculta. Scoateți în evidență comportamente de ascultare pe care le folosesc în fiecare zi.
E ETAPA DE EXERSARE 20 MINUTE ACTIVITEA 2 Explicați activitatea Să ne pregătim să ascultăm!
Explicați că, în grupuri mici copiii vor exersa cum se pregătesc să asculte folosind Semaforul ascultării prefăcându-se că îl caută pe ursulețul Q. Acesta s-a pierdut (sau s-a ascuns) și așteaptă să-și audă numele strigat. Exemplificați, plimbându-vă prin clasă și întrebând „Ursulețule, unde ești?”, pentru a afla indiciile ascunse. Apoi, spuneți că aveți nevoie de trei voluntari care să demonstreze ce ați exemplificat dumneavoastră. În timp ce voluntarii exemplifică și ei, spuneți culorile Semaforului ascultării în ordine. Când spuneți „Roșu”, cereți-le voluntarilor să se oprească, când spuneți „Galben”, spuneți copiilor să se uite la dumneavoastră, când spuneți „Verde”, îndrumați copiii să vă asculte și dați-le un indiciu despre locul unde este ursulețul Q.
Copiii exersează și se pregătesc să asculte cu ajutorul Semaforului ascultării
Organizați copiii în grupuri de câte trei, folosind o strategie creativă de grupare. Odată ce grupurile s-au format, amintiți-le ce semnifică fiecare culoare și spuneți-le ce ar trebui să facă pentru fiecare culoare. Când spuneți:
• Roșu – copiii SE OPRESC din a se mișca și a-l striga pe ursulețul Q;
• Galben – copiii se întorc și SE UITĂ la persoana care vorbește (dumneavoastră); • Verde – copiii ASCULTĂ indiciul dumneavoastră.
Spuneți-le că, atunci când spuneți „Verde”, le veți oferi un alt indiciu despre locul în care se află ursulețul Q.
În ETAPA DE EXERSARE, elevii exersează abilitățile nou învățate în etapa de conectare. Dacă lecția include un proiectabil de exersare, imaginea proiectabilului se găsește în partea opusă instrucțiunilor.
D ETAPA DE DESCOPERIRE Spuneți-le copiilor că în lecțiile Capitolului 3 vor
7 MINUTE
ACTIVITEA 1
Eu număr până la trei, apoi voi răspundeți la această întrebare: Care este animalul vostru favorit?
explora modalități de comunicare și vor învăța cum 3.1.1 să-i asculte pe alții, dar și să identifice și să facă față
eficient situațiilor de hărțuire. Spuneți-le copiilor
că lecția de astăzi este despre ascultare. Expuneți Proiectabilul de descoperire 3.1.1. Citiți întrebarea
Activitate de conectare
Activitate de descoperire
PROGRESUL ABILITĂȚILOR
oferă contextul instrucțional pentru o anumită abilitate – ce au învățat elevii anul trecut, ce învață anul acesta și ce vor învăța anul viitor.
În ETAPA DE CONECTARE, elevii
fac legătura dintre ceea ce știu deja cu informațiile noi despre abilitățile lecției. Dacă lecția include un proiectabil de conexiune, imaginea proiectabilului se găsește în partea opusă instrucțiunilor.
4 Ghidul profesorului
cu voce tare și spuneți copiilor că numărați până la
trei, iar când ajungeți la trei trebuie să vă spună toți
deodată răspunsul la întrebare. Scopul este de a crea
o situație în care toată lumea vorbește deodată. Cereți
apoi câtorva voluntari să menționeze animalele favorite ale colegilor de clasă. SPUNEȚI: Întoarceți-vă spre partenerul din dreapta/stânga și numiți doi colegi/două colege cărora le place același animal ca vouă. Numiți un coleg/ o colegă căreia îi place un animal pe care voi nu-l agreați. Numiți un alt animal menționat de un coleg/o colegă.
Copiii nu vor putea spune care au fost răspunsurile colegilor/colegelor, chiar dacă au auzit unele dintre ele. Cereți-le copiilor să se întoarcă spre alt partener și să-i spună de ce cred că a fost dificil să răspundă la întrebările anterioare. Ghidați copiii să recunoască că este dificil să asculte atunci când toată lumea vorbește în același timp, dar este mai ușor să audă dacă sunt pregătiți să asculte.
SPUNEȚI: Acum atingeți-vă urechile, ceea ce în limbajul semnelor semnifică faptul că vreți să învățați modalități de a fi buni ascultători.
C ETAPA DE CONECTARE
Amintiți-le copiilor ce se întâmplă dacă toată lumea vorbește în același timp. Invitați-i
să se gândească cum se pot pregăti să asculte.
ÎNTREBAȚI: Ce puteți face pentru a vă pregăti să ascultați? Ce
comportamente folosiți atunci când ascultați?
Permiteți-le copiilor să menționeze comportamente de ascultare care demonstrează
că ei ascultă. Ghidați-i să identifice comportamente precum: să nu se miște, să nu vorbească și să-l/să o privească pe cel/cea care vorbește.
Introduceți noțiunea Semaforul ascultării
Expuneți Proiectabilul de conectare 3.1.2. Explicați că Semaforul ascultării se aseamănă cu un semafor de circulație și fiecare culoare are o semnificație care-i ajută să se pregătească să asculte.
3.1.2
Semaforul ascultării
Culoarea roșie = OPREȘTE-TE din a te mișca și a vorbi! Culoarea galbenă = UITĂ-TE la persoana care vorbește! Culoarea verde = ASCULTĂ persoana care vorbește!
10 MINUTE
INSTRUCȚIUNE
Stop!
Fii atent!
Ascultă!
Lecţia 1
47
© 2015 Lions Clubs International Foundation. All rights reserved.
©
2 0 1 5
L i o n s
C l u b s
I n t e r n a t i o n a l
F o u ©n d S a e t r i o h n i o . G A r l e l
y r . i g © h t J s o r h e a s n e n r v e e s K d . .

