Page 61 - Demo
P. 61

 Explicați-le copiilor că uneori poate fi dificil să ne dăm seama dacă o situație este doar un conflict, un dezacord între doi oameni sau un caz de hărțuire. Spuneți-le copiilor
că pot utiliza metoda NARM, pentru a-i ajuta să facă diferența. Subliniați faptul că dezacordurile dintre oameni sunt normale și oamenii pot să nu fie de acord cu punctul de vedere al altora, fără a răni intenționat pe cineva. Pe de altă parte, hărțuirea are
loc atunci când cineva rănește altă persoană în mod repetat și intenționat, fizic sau emoțional sau eliminându-l/o dintr-un grup.
Exemplificați cum folosim metoda NARM pentru a identifica
situații de hărțuire
Desenați pe tablă un ochi și o ureche mare. Cereți-le copiilor să se uite la răspunsurile date la începutul activității de Conectare. Pe măsură ce parcurgeți lista, întrebați copiii ce lucruri ar putea vedea sau auzi, care să indice că este vorba de o situație de hărțuire. Folosiți exemplul de mai jos, care exemplifică utilizarea metodei NARM:
SPUNEȚI: Zack s-a împiedicat din greșeală și a căzut. Unul dintre copiii prezenți a început să râdă de el. Mă întreb dacă acest fapt este hărțuire. Știu că pot folosi metoda NARM pentru a-mi da seama. Mai întâi, să râzi de Zack pentru ceva ce a făcut, și nu e glumă, sau nu a fost intenționat ca a fi amuzant, este dăunător și obraznic. Dacă observ că zilele trec și copilul continuă să
râdă de Zack, voi considera că nu e doar dăunător, ci se repetă. Pot spune
că băiatul face acest lucru intenționat, pentru ca Zack să se simtă rău. A funcționat. M-am gândit la metoda NARM și pot să-mi dau seama că această situație implică un comportament de hărțuire.
În timp ce discutați comportamente de hărțuire, amintiți-vă să discutați comportamentele implicate, nu termenii folosiți, pentru a nu-i încuraja pe copii, în viitor, să preia limbajul negativ.
ÎNTREBAȚI: Cum vă ajută metoda NARM când vedeți sau auziți diferite situații la școală?
Conexiunea cu comunitatea
Cereți-le copiilor să discute cu alți copii, profesori sau personalul școlii despre exemple de acțiuni identificate drept comportamente de hărțuire. Spuneți-le copiilor să-i întrebe cum se manifestă aceste comportamente și cum pot depista când cineva este hărțuit. Încurajați copiii să spună clasei ce au aflat.
Conexiunea cu familia
Dați-le acasă fișa de lucru pentru Conexiunea cu familia, numită Ce ai făcut? Încurajați copiii să discute cu membrii familiei despre un incident de hărțuire pe care l-au văzut sau
li s-a întâmplat în acest an școlar. Spuneți-le să întrebe sub ce formă a avut loc hărțuirea, cum s-au simțit, ce au făcut în această privință și dacă/cum i-au ajutat alții.
Aplicații interdisciplinare
ARTELINGVISTICE. Cereți-le copiilor să scrie o poveste despre cineva care se află într-o situație de hărțuire. Spuneți-le să folosească termeni care să descrie ce a văzut personajul, ce a auzit și cum s-a simțit. Dacă e nevoie, cereți-le să vă dicteze povestea, pentru a o scrie. Încurajați copiii să ilustreze povestea cu desene.
ARTE. Pregătiți dinainte trei afișe: unul care să aibă un ochi mare, al doilea să conțină o ureche mare, iar al treilea o gură mare. Puneți-le împreună cu creioane colorate și carioci în trei locuri din clasă. Spuneți grupurilor
mici de trei sau patru copii să treacă
pe la fiecare afiș din clasă. La afișul care conține ochiul, spuneți-le copiilor să scrie sau să deseneze lucruri pozitive pe care le VĂD în clasă. La cel care conține urechea, copiii desenează sau scriu lucruri pozitive pe care le AUD în clasă. La cel pe care este desenată gura, spuneți-le să deseneze sau să scrie lucruri pozitive pe care le SPUN în clasă. Expuneți afișele sub titlul: „Bine ați venit în clasa noastră căreia îi pasă!”.
    3 ETAPA DE EXERSARE Explicați activitatea Perfect pozitiv!
15–20 MINUTE
ACTIVITEA 2
  Spuneți-le copiilor că vor lucra împreună pentru a se gândi la acțiuni pozitive care fac clasa și școala un mediu pozitiv pentru toată lumea.
Copiii exersează crearea un mediu pozitiv
Inițiați o discuție, cerând copiilor să numească lucruri pe care le pot face pentru a crea un mediu școlar perfect pozitiv – un mediu în care fiecare copil se simte în siguranță. Încurajați-i să se gândească la lucruri pe care le pot face sau le pot spune în clasă, la masa de prânz, în pauză, la ora de educație fizică sau în orice alt moment când sunt împreună cu ceilalți colegi.
Cereți-le copiilor să aleagă un lucru specific pe care-l pot face, pentru a ajuta la crearea unui mediu școlar pozitiv. Dați-le hârtie cartonată și materiale folosite la ora de arte vizuale și cereți-le să deseneze o imagine și/sau să scrie cuvinte pentru a explica acțiunea. Pe măsură ce lucrează, circulați prin clasă pentru a verifica progresul lor și a monitoriza înțelegerea sarcinii. Asigurați-vă că elevii se concentrează pe o modalitate prin care pot ajuta; de exemplu: să se așeze lângă cineva care stă singur la masă în cantină sau să invite un copil care stă singur să se joace cu grupul lui/ei în pauză. Expuneți Proiectabilul 3.5.2 în clasă.
 Lecţia 5 61






































































   59   60   61   62   63