Page 88 - Demo
P. 88

 SĂNĂTATE ȘI PREVENȚIE
4.7 SăalegemDAsauNU!
Uneori, copiii se regăsesc în situații care implică comportamente dăunătoare siguranței, sănătății sau fericirii lor. O parte importantă a procesului de luare a deciziilor este identificarea opțiunilor dăunătoare și a deciziilor adecvate care trebuie luate.
D ETAPA DE DESCOPERIRE 8 M I N U T E
Spuneți-le copiilor că au experimentat multe modalități de rezolva probleme, pe parcursul acestui capitol. Au învățat modalități diverse de a se menține sănătoși și
în siguranță și au învățat, de asemenea, modalități de a lua decizii pozitive, uneori
cu ajutorul unui adult de încredere. Această lecție se concentrează pe abilitatea de rezolvare a problemelor, mai precis pe exersarea modalităților de a spune DA și NU
în diferite situații. Explicați că ursulețul Q este copil, ca și ei. El depinde de adulți de încredere, cum ar fi mătușa Honey Bun și bunicul Gruff, care îi oferă opțiuni pozitive. Spuneți-le copiilor că odată, prietenul ursulețului Q, broscoiul Freddy, l-a provocat să ia un fagure de miere din copac. Ursulețul Q a spus: „Nici vorbă!”. Bunicul Gruff l-a avertizat că fagurii de miere pot fi plini de albine care înțeapă. Spuneți-le copiilor că uneori prietenii, chiar și adulții, le pot cere să facă lucruri care nu prezintă siguranță.
ÎNTREBAȚI: Discutați cu un partener/o parteneră această întrebare: Ce lucruri dăunătoare/care vă pot răni ar putea să vă ceară prieteni ca broscoiul Freddie să faceți?
      COMPETENȚE DE ÎNVĂȚARE
 SOCIO-EMOȚIONALĂ
Luarea deciziilor în mod responsabil
   Legătura cu lecția anterioară
 ACTIVITEA 1
     Faceți o listă pe tablă cu titlul „Spune NU dacă cineva vrea ca tu ...” Încercați ca exemplele să fie generale. De exemplu: dacă un copil spune „să iau bani din geanta cuiva”, scrieți „furi”. După ce copiii furnizează câteva exemple, expuneți Proiectabilul de descoperire 4.7.1. Comparați ideile listate cu cele menționate de copii
și întrebați-i dacă pot da și alte exemple. Spuneți-le că în această lecție vor învăța și vor exersa mai multe modalități de a spune DA și NU.
C ETAPA DE CONECTARE
10 MINUTE
INSTRUCȚIUNE
4.7.1
   Spune NU dacă cineva vrea ca tu ....
• să pleci cu un străin.
• să furi.
• să rănești pe cineva.
• să încalci regulile la școală sau
acasă.
• să consumi alcool, tabac sau
droguri, cum ar fi marijuana.
• să te joci cu ceva periculos, cum
ar fi chibrite sau arme.
• săfiiatinsundetunuvreisăfii
    atins.
 © wavebreakmedia. © 2015 Lions Clubs International Foundation. All rights reserved.
  Amintiți-le elevilor că majoritatea oamenilor le oferă opțiuni sigure și vor să-i ajute să ia deciziile corecte. Totuși, dacă cineva, adult sau copil, le cere să facă ceva care le pune în pericol siguranța, sănătatea și fericirea, trebuie să fie pregătiți să spună NU. Recapitulați pe scurt Lecția 2 a Capitolului 4 în care copiii au învățat cum să identifice opțiunile folositoare și pe cele dăunătoare.
ÎNTREBAȚI: Cum vă dați seama că o opțiune este dăunătoare? Dacă nu sunteți siguri, ce trebuie să faceți?
Permiteți-le copiilor să răspundă. Confirmați faptul că o opțiune este dăunătoare dacă îi rănește pe ei sau pe alții. Dacă nu sunt siguri ce să facă, ei pot cere sfatul unui adult de încredere. Apoi, întrebați-i dacă există alte modalități de a spune DA și NU.
Introduceți modalități de a spune DA și NU
Scrieți pe tablă DA și NU. Cereți-le copiilor să menționeze câteva modalități de a spune DA și NU. Pe măsură ce ei răspund, notați ideile lor pe tablă în jurul lui DA și NU, creând o rețea de răspunsuri pentru cele două opțiuni.
 ABILITĂȚI: rezolvarea problemei, identificarea problemei, analiza situaţiei
MATERIALE
✔ Proiectabilul de descoperire 4.7.1
✔ Jurnalul elevului
✔ Fișele de lucru pentru Conexiunea cu familia
✔ Ursuleţul Q
CONFIGURAȚIA CLASEI
D toată clasa/perechi C toată clasa E grupuri A individual
    OBIECTIV
Elevii vor putea:
✔ demonstra modalităţi de a răspunde DA opţiunilor pozitive și NU opţiunilor negative.
PROGRESUL Abilităților
ANUL TRECUT, copiii au învăţat modalităţi de a răspunde DA opţiunilor folositoare și NU opţiunilor dăunătoare.
   ANUL ACESTA, copiii exersează modalităţi de a răspunde
DA opţiunilor pozitive și NU opţiunilor negative.
 ANUL VIITOR, copiii vor învăţa să spună NU atunci când cineva încearcă să îi influenţeze într-un mod negativ.
88 Capitolul 4
   Activitate de descoperire
   










































   86   87   88   89   90