Page 40 - Demo
P. 40

                            DEZVOLTARE PERSONALĂ
COMPETENȚE
DE ÎNVĂȚARE SOCIO-EMOȚIONALĂ
Autoorganizarea
2.7 Cumfacemfațăemoțiilor negative?
Toată lumea are de-a face cu situații negative, din când în când. Este important să învățăm să ne validăm sentimentele și să găsim inspirația de a merge mai departe. Folosirea discuției pozitive cu sine este un exemplu de a folosi puterea de reconciliere, atunci când avem de-a face cu emoții dificile.
       D E T A P A D E D E S C O P E R I R E 8 M I N U T E
Spuneți-le elevilor că lecția de astăzi se concentrează pe abilitatea de gestionare a emoțiilor prin discuția pozitivă cu sine. Explicați-le că vor învăța diferența dintre discuția pozitivă cu sine și cea negativă și
vor învăța, de asemenea, cum să facă față emoțiilor dificile. Invitați-i pe elevi să asculte, pe măsură ce dumneavoastră citiți povestea Excursia lui June. Cereți-le elevilor să identifice emoțiile dificile ale lui June. Invitați voluntari să împărtășească cu clasa atât emoțiile pozitive al lui June, cât și pe cele negative.
ÎNTREBAȚI: Ce emoții ai simțit pe parcursul poveștii?
Legătura cu
lecția anterioară
A C T I V I T E A 1
           Explicați că, deoarece June era supărată, ea a folosit discuția negativă cu sine, lucru care nu a ajutat deloc. Tatăl lui June, însă, a folosit o formulare pozitivă, pentru a o calma și pentru a rezolva problema.
C ETAPA DE CONECTARE 10 MINUTE INSTRUCȚIUNE Amintiți-le elevilor că pot folosi discuția pozitivă cu sine, pentru a face față
sentimentelor negative.
Introduceți activitatea Discuția pozitivă cu sine și discuția
negativă cu sine
Explicați-le elevilor că astăzi vor învăța cum să folosească o formulare pozitivă, similar cu cea a tatălui lui June, pentru a se automotiva
și pentru a face față emoțiilor negative. Expuneți
Proiectabilul de conectare 2.7.2 și spuneți-le elevilor
că aceste informații se regăsesc și în Jurnalul elevului. Discuția negativă cu sine
• este insultătoare la adresa ta, a sentimentelor sau a realizărilor tale;
• este acuzatoare;
• te împiedică să acționezi.
Discuția pozitivă cu sine
• te validează atât pe tine ca persoană, cât și sentimentele și realizările tale;
• este încurajatoare;
• te inspiră să acționezi.
2.7.1
Excursia lui June
               June s-a trezit entuziasmată. Clasa ei urma să viziteze un muzeu al știinţelor naturii pentru a învăţa despre dinozauri. Lui June îi plăceau tare mult dinozaurii și abia a reușit să adoarmă aseară, gândindu-se la excursie. June s-a dus în bucătărie și și-a pregătit un bol cu cereale. În timp ce mânca, se gândea la toţi dinozaurii pe care avea să-i vadă.
Chiar atunci a auzit un strigăt. Era fratele ei mai mic. June era atât de entuziasmată în legătură cu excursia ei, încât a uitat să-l trezească. Băiatul alerga prin casă frenetic, încercând să fie gata la timp. June se simţea groaznic și încerca să-l ajute, însă fără succes.
La ora 8:57, a auzit autobuzul trecând prin faţa casei ei.
- Oh, nu! s-a gândit ea. Nu pot să cred! Exact astăzi am pierdut autobuzul!
June privea autobuzul îndepărtându-se și s-a simţit învinsă. Ce putea să facă? Și-a sunat tatăl și, disperată, i-a spus ce s-a întâmplat – i-a spus despre dinozauri, că fratele ei s-a trezit târziu și că a pierdut autobuzul.
© 2015 Lions Clubs International Foundation. All rights reserved.
      2.7.2
Pot face lucrul acesta!
© 2015 Lions Clubs International Foundation. All rights reserved.
                       Discuţia negativă cu sine
• este insultătoare la adresa ta, a sentimentelor sau realizărilor tale.
• este acuzatoare
• te împiedică să acţionezi
Discuţia pozitivă cu sine
• te validează pe tine ca persoană, precum și sentimentele și realizările tale
• este încurajatoare
• te inspiră să acţionezi
    Iată câteva exemple de gânduri pozitive:
„Pot face orice îmi propun – trebuie doar să depun mai mult efort!”
„Nu m-am descurcat prea bine la ultimul test, dar mi-am învăţat lecţia. Mă voi descurca mai bine data viitoare!”
„Sunt mândru/mândră de mine că am încercat. Am făcut tot posibilul.”
„Dacă fac totul pe rând, voi termina la timp!”
  ABILITĂȚI: gestionarea emoțiilor, controlul impulsurilor, gestionarea stresului
MATERIALE
✔ Proiectabilul de descoperire 2.7.1
✔ Proiectabilul de conectare 2.7.2
✔ Jurnalul elevului
✔ Post-it-uri
✔ Fișele de lucru pentru Conexiunea cu familia
✔ Cartonașe, o coală de hârtie pentru fiecare elev
CONFIGURAȚIA CLASEI
D toată clasa C toată clasa E grupuri mici A individual
    OBIECTIVE
Elevii vor putea:
✔ identifica, răspunde și numi emoții în diferite situații;
✔ defini modalități prin care gândurile negative creează obstacole în calea realizării scopurilor lor și modalități prin care pot schimba gândurile negative în gânduri pozitive.
PROGRESUL Abilităților
 ANUL TRECUT, elevii au folosit pașii de numire, calmare și reflecție asupra emoțiilor, pentru a analiza un scenariu.
 ANUL ACESTA, elevii demonstrează abilitatea de a se calma și de a-și gestiona emoțiile folosind dialogul interior.
 ANUL VIITOR, elevii vor folosi strategii pozitive de gestionare
a stresului, cum ar fi exerciții de respirare pentru a reduce stresul.
40 Capitolul 2
P
Pl
la
a
󰇳
󰇳󰇮 󰇮󰈆󰈆󰇯󰇯ca󰇶󰇶󰇪󰇪
 Activitate de conectare
Activitate de descoperire
    

















   38   39   40   41   42