Page 44 - Demo
P. 44

  Conexiunea cu comunitatea
Cereți-le elevilor să ia un interviu unui membru al comunității care a imigrat în România. Cereți-le să întrebe persoana respectivă despre experiențele și sentimentele avute în timpul procesului de imigrare. Cereți-le elevilor să reflecteze asupra felului în care imigranții depășesc obstacole pentru a-și îndeplini scopurile.
Conexiunea cu familia
Încurajați elevii să lucreze împreună
cu membrii familiei pentru a organiza un eveniment special, cum ar fi zi a numelui sau zi de naștere. Cereți-le elevilor să identifice resursele necesare și orice alte aspecte care necesită efort suplimentar sau autocontrol. Dați-le acasă fișa de lucru pentru Conexiunea cu familia numită Planificarea unui eveniment.
Aplicații
interdisciplinare
STUDII SOCIALE. Invitați elevii să caute informații despre o personalitate istorică care nu a folosit o planificare atentă sau autocontrolul. Cereți-le
să se gândească cum scopurile și comportamentele lor ar fi fost diferite dacă ar fi exercitat autocontrolul.
MATEMATICĂ. Invitați elevii să creeze o ecuație matematică originală reprezentând procesul Gânduri- Acțiune-Emoție. Apoi încurajați elevii să împărtășească ecuația cu alții. Ecuația poate fi expusă în clasă ca suport de încurajare.
SPUNEȚI: Ultimul pas este recunoașterea NOII EMOȚII. Ce s-a schimbat datorită faptului că am ales un gând pozitiv și folositor și am acționat pe
baza lui? Ne putem întreba: „Cum mă simt acum?” În majoritatea cazurilor, sentimentul negativ a cedat locul unui rezultat pozitiv. Ne simțim mai bine, mai siguri pe noi și stăpâni pe emoțiile, gândurile și acțiunile noastre.
Exemplificați procesul Gânduri – Acțiune – Emoție
Exemplificați cum funcționează procesul Gânduri – Acțiune – Emoție când optăm pentru
idei negative și când alegem gânduri și acțiuni pozitive, în cadrul aceluiași scenariu.
SPUNEȚI: Să ne imaginăm că sunt un elev/o elevă de clasa a V-a și că mi-
am propus ca scop să ajung într-o anumită echipă sportivă. Tocmai am aflat că nu am fost acceptat(ă) în echipă, însă prietenii mei au fost acceptați. Mă simt trist(ă)/deprimat(ă). Dacă mă las pradă gândurilor negative, iată ce se
va întâmpla: EMOȚIA mea este disperarea. GÂNDURILE mele sunt: Nu voi reuși niciodată să-mi îndeplinesc scopul. Sunt izolat(ă) de prietenii mei. Acesta va fi cel mai groaznic an din viața mea! ACȚIUNILE sunt: a mă îndepărta de prietenii mei și a suferi singur(ă). EMOȚIILE mele NOI sunt gelozia, furia și tristețea.
Spuneți-le elevilor că ați identificat un scop care necesită efort și gândire suplimentară. A continua să îndeplinesc cerințele suplimentare pentru a-mi îndeplini scopul este un pas pozitiv în îndeplinirea lui.
SPUNEȚI: Datorită procesului Gânduri – Acțiune – Emoție, am acces spre
o altă opțiune. EMOȚIA mea este încă deprimarea. Dar GÂNDURILE mele sunt: Pot discuta cu antrenorul, să vedem dacă există o altă posibilitate de a face ca și eu să fac parte din echipă. Pot exersa mai mult. Pot să găsesc alt sport sau activitate. ACȚIUNILE mele sunt: vorbesc cu antrenorul despre opțiunile mele, cer ajutor cuiva pentru a-mi dezvolta abilitățile și explorez alte sporturi și activități. EMOȚIILE mele NOI sunt: optimism și entuziasm.
Accentuați faptul că uneori există în viața noastră dezamăgire și obstacole, dar putem găsi gânduri și acțiuni pozitive care ne fac optimiști și entuziaști în orice tip de situație.
E ETAPA DE EXERSARE 20 MINUTE ACTIVITEA 2
Explicați activitatea Gânduri – Acțiune – Emoție, pentru realizarea
scopurilor
Spuneți-le elevilor că astăzi vor aplica procesul Gânduri – Acțiune – Emoție pentru una dintre abilitățile învățate în această unitate și anume stabilirea și realizarea scopurilor. Explicați că unele dintre cele mai dure obstacole în realizarea scopurilor sunt emoțiile, acțiunile și gândurile negative care apar atunci când situația devine dificilă. Spuneți-le elevilor că activitatea de astăzi îi va ajuta să anticipeze obstacole și să aplice procesul Gânduri – Acțiune – Emoție, pentru a-și îndeplini scopurile.
Elevii exersează aplicarea procesului Gânduri – Acțiune – Emoție în vederea realizării scopurilor
Lipiți pe tablă sau pe perete o coală de flipchart care să aibă titlul „Schimbându-ți gândurile, îți schimbi viața!”. Folosiți o strategie creativă de grupare, pentru a forma grupuri de patru elevi și amintiți-le elevilor de Normele de cooperare în cadrul grupului. Numiți un Lider, un Reporter, un Arbitru și un Colector. Explicați mai întâi activitatea. Spuneți-le Colectorilor că trebuie să împartă patru post-it-uri fiecărui elev din grupul lor, pe care aceștia trebuie să completeze ce li se cere, pentru a demonstra modul în care aplică procesul Gânduri – Acțiune – Emoție, în realizarea unui scop. Cereți-le elevilor să se gândească la un scop pe care și l-ai propus în această unitate, să scrie cuvântul SCOP pe unul dintre post-it-uri, iar dedesubt să scrie care este scopul. Pe unul din cele trei post-it-uri rămase vor scrie unul sau mai multe GÂNDURI pozitive care îi vor ajuta
       44 Capitolul 2






































































   42   43   44   45   46