Page 50 - Demo
P. 50

                          DEZVOLTARE SOCIALĂ
3.2
Să înțelegem prietenia!
Nimeni nu se naște cu abilitatea de a-și face și de a-și păstra prietenii. Toată lumea trebuie să învețe și să exerseze abilitățile de prietenie precum respectul pentru ceilalți, dezvoltarea și păstrarea relațiilor pozitive cu ceilalți.
     COMPETENȚE
DE ÎNVĂȚARE SOCIO-EMOȚIONALĂ
Conștientizarea socială
Abilități de dezvoltare a relațiilor
D E T A P A D E D E S C O P E R I R E
8 MINUTE
Legătura cu
lecția anterioară
ACTIVITEA 1
     Spuneți-le elevilor că lecția de astăzi se axează
pe abilitatea de a forma și de a păstra relațiile de
prietenie bazate pe respect. Accentuați ideea că
relațiile de prietenie care au la bază respectul durează
mai mult în timp. Cereți-le elevilor să se gândească
la relațiile de prietenie pe care le-au avut de-a lungul
timpului și să spună dacă au fost ușor sau dificil
de păstrat. Expuneți Proiectabilul de descoperire
3.2.1 și spuneți-le elevilor că pot găsi chestionarul
despre prietenie și în Jurnalul elevului. Cereți-le să deschidă Jurnalul elevului la pagina Descoperire și să citească fiecare afirmație, să decidă dacă este adevărată sau falsă și să scrie „A” sau „F” pe linia din fața lor.
După completarea chestionarului, spuneți-le elevilor că scopul acestuia a fost să-i facă să se gândească la teme importante, care au legătură cu prietenia pentru a le discuta
în clasă. Abordați fiecare propoziție a chestionarului și discutați-le pe fiecare în parte. Dacă unii voluntari oferă idei cu care alți elevi nu sunt de acord, asigurați elevii că este de ajutor să avem perspective multiple asupra subiectului. Când ajungeți la numărul 10, explicați că propoziția este adevărată.
ÎNTREBAȚI: Ce are de a face respectul cu răspunsurile voastre „A”? De ce respectul pentru ceilalți este baza tuturor relațiilor de prietenie?
Rezumați accentuând ideea că respectul înseamnă să apreciem și să acceptăm cealaltă persoană cu care avem o relație de prietenie, exact așa cum este ea și să o tratăm așa cum vrea să fie tratată.
C ETAPA DE CONECTARE 10 MINUTE INSTRUCȚIUNE Introduceți folosirea abilităților de prietenie
Spuneți-le elevilor că procesul de a ne face prieteni și de a-i păstra necesită învățarea și exersarea abilităților de prietenie bazate pe respect. Fără respect, relația de prietenie se simte a fi disproporționată și lipsită de consistență. Spuneți-le elevilor că acum se vor gândi la acest tip de abilități. Scrieți ca titlu pe o coală de flipchart „Abilități de prietenie” și sub titlu scrieți următorul început de propoziție: „Sunt prieten(ă) atunci când ...”
Scrieți câteva exemple, numerotându-le pe fiecare în parte. Asigurați-vă că lista dumneavoastră are între cinci și zece exemple de abilități de prietenie. Iată un exemplu:
Sunt prieten(ă) atunci când ... 1. arăt respect celorlalți.
2. ascult.
3. împărtășesc cu alții.
4. rezolv problemele dintre noi. 5. ofer alinare.
6. exprim aprecierea mea.
7. ajut.
    3.2.1
Chestionarul prieteniei
                            ABILITĂȚI: respectul pentru ceilalți, empatia, acceptarea unor perspective diferite, implicarea socială, aprecierea diversității
MATERIALE
✔ Proiectabilul de descoperire 3.2.1
✔ Jurnalul elevului
✔ Fișele de lucru pentru Conexiunea cu familia
✔ Coli de flipchart, post-it-uri
CONFIGURAȚIA CLASEI
D individual/toată clasa C toată clasa E perechi A individual
Citește fiecare propoziţie de mai jos. Scrie „A” lângă numărul propoziţiei, dacă ești de părere că aceasta este adevărată. Scrie „F” lângă numărul propoziţiei, dacă ești de părere că aceasta este falsă.
_____1. Trebuie să folosești abilităţi precum ascultarea și respectul, pentru a-ţi păstra prietenii.
_____2. Pentru a te împrieteni cu cineva, trebuie să îi oferi multe cadouri scumpe.
_____3. Poţi să fii prieten cu cineva doar dacă îl/o cunoști de mult timp.
_____4. Dacă un prieten începe să petreacă mai mult timp cu o altă persoană, înseamnă că nu mai vrea să fie prieten cu tine.
_____5. Prietenii trebuie să încerce să se comporte bine unii cu alţii, tot timpul.
_____6. Prietenii au întotdeauna aceleași gusturi în ceea ce privește muzica, îmbrăcămintea sau pasiunile.
_____7. Oamenii care au diferite vârste, care provin din medii diferite, care au diferite credinţe și culturi pot fi prieteni.
_____8. Dacă tu și prietenul tău / prietena ta nu vă întâlniţi o perioadă mai lungă, înseamnă că nu mai sunteţi prieteni.
_____9. O persoană poate să aibă doar câţiva prieteni selecţi.
_____10. Nu te-ai născut cu abilităţi de prietenie. Le înveţi pe măsură ce le exersezi de-a lungul timpului.
© 2015 Lions Clubs International Foundation. All rights reserved.
    OBIECTIVE
Elevii vor putea:
✔ numi abilități necesare procesului de a-și face și de a-și păstra prietenii;
✔ exersa abilități de prietenie.
PROGRESUL Abilităților
    ANUL TRECUT, elevii au demonstrat diferite tipuri de complimente prin procesul de oferire și de primire a unui compliment.
  ANUL ACESTA, elevii exersează abilități precum respectul pentru ceilalți pentru a forma și a păstra prietenii.
 ANUL VIITOR, elevii vor învăța să aprecieze calități, abilități, interese și acțiuni prin afirmații de tipul „clare” și „confuze”.
50 Capitolul 3
P
Pl
󰇳󰇮 󰇮󰈆󰈆󰇯󰇯ca󰇶󰇶󰇪󰇪
l
a
a
󰇳
Activitate de descoperire
     























   48   49   50   51   52