Page 60 - Demo
P. 60

                        DEZVOLTARE SOCIALĂ
COMPETENȚE
DE ÎNVĂȚARE SOCIO-EMOȚIONALĂ
Abilități de dezvoltare a relațiilor
3.5 Recunoașterea comportamentelor de hărțuire
Conflictul în cadrul relațiilor este inevitabil, astfel că este important să înțelegem care comportamente sunt de hărțuire și care constituie relații constructive. Înțelegerea diferenței dintre ele constituie o parte esențială a procesului de formare a unor relații solide și constructive.
     D E T A P A D E D E S C O P E R I R E 8 M I N U T E
Legătura cu
lecția anterioară
A C T I V I T E A 1
    Spuneți-le elevilor că vor învăța cum să identifice
comportamente de hărțuire. Spuneți-le că lecția
de astăzi se axează pe abilitatea de a identifica
comportamente de hărțuire pentru a răspunde în
mod adecvat conflictelor. Cereți-le să se gândească
la situații când ei sau cineva cunoscut a fost
hărțuit. Expuneți Proiectabilul de descoperire
3.5.1. Explicați că există trei tipuri de hărțuire și că
fiecare dintre imagini ilustrează unul dintre tipurile
menționate în dreapta (hărțuire fizică, verbală, non-verbală și pe internet). Cereți-le elevilor să citească definițiile fiecărui tip de hărțuire de pe proiectabil și apoi cereți elevilor să indice tipul de hărțuire ilustrat de fiecare imagine, ridicând mâna atunci când este menționat tipul de hărțuire corect. Dați un exemplu.
SPUNEȚI: Imaginea 1 ilustrează pe cineva care este împins și ar putea fi rănit fizic. Această imagine ilustrează hărțuirea fizică.
Continuați astfel până când elevii au potrivit cu succes fiecare imagine cu tipul corect de hărțuire.
ÎNTREBAȚI: Cum ați răspuns voi sau cineva cunoscut vouă unui act de hărțuire? Au fost eficiente acele răspunsuri sau nu?
Confirmați că a te înfuria sau a te supăra nu este cea mai bună modalitate de a răspunde unui act de hărțuire.
C ETAPA DE CONECTARE 10 MINUTE INSTRUCȚIUNE Amintiți elevilor că există diferite tipuri de comportamente de hărțuire și că acestea
apar atunci când o persoană rănește altă persoană în mod repetat.
Introduceți NARM
Expuneți Proiectabilul de conectare 3.5.2 și spuneți elevilor că informațiile se găsesc și în Jurnalul elevului. Cereți-le elevilor să citească împreună cu dumneavoastră modelul NARM. Acest model îi va ajuta pe elevi să țină minte
ce însemnă comportamentul de hărțuire.
N—Nocive
A—Acțiuni sau cuvinte
R—Repetate
M—Mai mult decât o dată, pentru a face rău cu bună știință sau a controla altă persoană
Amintiți-le elevilor că folosirea modelului NARM este
o modalitate bună de a identifica comportamente de
hărțuire. Este, de asemenea, important să știm diferența dintre comportamentele de
    3.5.1
Un grup de colegi ai elevei A nu o lasă niciodată să se joace cu ei.
Elevei A și elevei B le place să folosească apelative jignitoare la adresa noii eleve, pe terenul de joacă.
Tipuri de comportamente de hărţuire
                      Eleva A îi taie oșuviță din păr elevei B, când aceasta este întoarsă cu spatele.
Hărţuirea verbală: folosirea apelativelor jignitoare sau tachinarea, ameninţarea, batjocorirea, obligarea cuiva de a face ceva împotriva voinţei sale.
Hărţuirea non-verbală: ignorarea intenţionată a cuiva sau nebăgarea acestuia în seamă, folosirea strâmbăturilor sau practicarea unor gesturi jignitoare la adresa cuiva. Hărţuirea pe internet: folosirea tehnologiei (reţelele de socializare) sau a telefonului pentru a răni, a ameninţa sau a batjocori pe cineva.
Hărţuirea fizică: lovirea, plesnirea, împingerea, încercuirea sau intimidarea cuiva.
Elevul A îi face o poză elevului B și o postează pe internet, pentru a-l umili.
© bobbieo. © Monkey Business Images. © Blue_Cutler. © Monkey Business Images. © 2015 Lions Clubs International Foundation. All rights reserved.
            3.5.2
Hărţuirea este nocivă (NARM)
                     Nocive
Acţiuni sau cuvinte Repetate
Mai mult decât o dată, pentru a face rău cu bună știinţă sau a controla altă persoană
 © 2015 Lions Clubs International Foundation. All rights reserved.
ABILITATE: rezolvarea conflictelor
MATERIALE
✔ Proiectabilul de descoperire 3.5.1
✔ Proiectabilul de conectare 3.5.2
✔ Proiectabilul de conectare 3.5.3
✔ Jurnalul elevului
✔ Fișele de lucru pentru Conexiunea cu familia
CONFIGURAȚIA CLASEI
D toată clasa C toată clasa E perechi A individual
    OBIECTIVE
Elevii vor putea:
✔ identifica comportamente de hărțuire și sentimentele asociate hărțuirii;
✔ face diferența între comportamentele de hărțuire și comportamentele non-hărțuire.
PROGRESUL Abilităților
 ANUL TRECUT, elevii au învățat să facă diferența între comportamentele de hărțuire și comportamentele rezultate din conflicte constructive.
 ANUL ACESTA, elevii învață cum să răspundă conflictelor în mod adecvat identificând comportamente de hărțuire și non-hărțuire.
 ANUL VIITOR, elevii vor identifica de ce conflictul este inevitabil în relațiile de prietenie și vor folosi pașii procesului de rezolvare (abordarea REZOLV) pentru a găsi soluții conflictelor comune pe care uneori le au prietenii.
60 Capitolul 3
Pla󰇳󰇮󰈆󰇯ca󰇶󰇪
 Activitate de conectare
Activitate de descoperire
    

























   58   59   60   61   62