Page 61 - Demo
P. 61

        hărțuire și cele de non-hărțuire, iar acest lucru ne ajută să răspundem în mod adecvat situațiilor dificile.
Exemplificați cum diferențiem comportamentele de hărțuire de cele de non-hărțuire
Expuneți Proiectabilul de conectare 3.5.3 și invitați voluntari să citească informațiile clasei. Explicați de ce exemplele sunt în coloanele
respective. Folosiți următorul exemplu:
SPUNEȚI: Am avut o prietenă în clasa a V-a căreia îi plăcea tare mult matematica. Când mi-a spus că a trecut mai departe la olimpiada națională de matematică, am numit-o „tocilară” și am îmbrățișat-o tare. A râs pentru că știa că sunt tare mândru/mândră de ea.
ÎNTREBAȚI: I-am spus „tocilară”. Este acesta un comportament de hărțuire? Invitați voluntari să răspundă și să descrie acțiunile dumneavoastră. Dați un alt
exemplu:
SPUNEȚI: Zilele trecute cineva s-a lovit de mine în timp ce mă îndreptam spre școală. Am scăpat cărțile și creioanele pe care le aveam în mână. Am fost supărat(ă), dar persoana respectivă s-a ciocnit de mine din greșeală.
ÎNTREBAȚI: A folosit persoana care s-a ciocnit de mine un comportament de hărțuire?
Cereți-le elevilor să vă ajute să completați restul tabelului.
ÎNTREBAȚI: Ce fel de comportamente reprezintă un act de hărțuire și nu un conflict tipic?
Conexiunea cu comunitatea
Cereți-le elevilor să exploreze importanța formării relațiilor în lumea sportului și importanța relațiilor bazate pe respect, luând un interviu unei personalități sportive locale sau unui antrenor al unei echipe. Elevii trebuie să întrebe intervievatul cum se asigură acesta că tratează membrii echipei cu respect și motivele pentru care este important respectul în cadrul echipei. Invitați voluntari să împărtășească cu clasa interviurile lor.
Conexiunea cu familia
Invitați elevii să ceară membrilor familiei să discute despre experiențe de hărțuire în care au fost implicați fie membrii familiei înșiși, fie persoane pe care le cunosc de la serviciu sau de
la școală. Elevii vor explora impactul acestor experiențe asupra familiei și apoi vor crea un plan pentru a face față actelor de hărțuire în viitor. Dați-le acasă fișa de lucru pentru Conexiunea cu familia, numită Când e hărţuire și când nu e hărţuire.
Aplicații
interdisciplinare
ARTELINGVISTICE. Cereți-le elevilor să scrie un eseu în care să explice că remarcile umilitoare pot, de fapt, scoate în evidență calități pozitive. De exemplu, „cățelul profesorului” (elevul/eleva preferată a profesorului) este de fapt o persoană căreia îi place să fie de ajutor. Cereți-le elevilor să se gândească la alți termeni care sunt folosiți cu sens negativ, dar care sunt de fapt pozitivi.
EDUCAȚIEFIZICĂ. Cerețigrupurilor mici de elevi să facă o activitate de consolidare a echipei (team-building). Exemplu: activitatea „Șirul silențios” în care li se dă elevilor un criteriu (zi de naștere, înălțime, ordine alfabetică) după care trebuie să se organizeze în șir fără să spună vreun cuvânt. Încurajați elevii să se gândească la felul în care activități de acest gen ajută oamenii să gestioneze conflicte în situațiile zilnice.
     3.5.3
Hărţuire sau prietenie?
                   Completează spaţiile libere cu exemple proprii pentru fiecare tip de comportament.
© 2015 Lions Clubs International Foundation. All rights reserved.
    Hărţuire
 Conflictul comun
 Neînţelegerea
  Voce ridicată
  Lipsă de comunicare, Întrebări multe
            Liniște
           Dezacordul
                Comportament accidental
 Tachinarea jucăușă
  Prietenie
 Ciocnirea cu cineva
  Hârjoneală
     Zbenguială
    Strigăt fericit
 A râde cu cineva
  Tachinarea prietenoasă
                          E ETAPA DE EXERSARE
20 MINUTE
ACTIVITEA 2
   Explicați identificarea comportamentelor de hărțuire și de
non-hărțuire
Explicați-le elevilor că vor lucra în perechi pentru a folosi ce au învățat, pentru a
decide dacă unele situații implică comportamente de hărțuire sau comportamente de non-hărțuire, precum neînțelegerea, comportamentul accidental sau tachinarea jucăușă în cadrul relațiilor de prietenie. Spuneți-le că vor identifica modalități de a răspunde unor astfel de situații, iar în următoarele lecții vor învăța modalități suplimentare de a răspunde comportamentelor de hărțuire și de non-hărțuire în moduri adecvate.
Elevii exersează identificarea comportamentelor de hărțuire și
non-hărțuire
Formați perechi folosind o strategie creativă de grupare și amintiți-le elevilor de Normele de cooperare ale grupului. Cereți-le să citească situațiile de pe pagina Exersare din Jurnalul elevului și apoi să decidă împreună dacă situațiile includ comportamente de hărțuire sau de non-hărțuire. Cereți-le să se gândească la răspunsuri pozitive pentru situațiile respective. Spuneți-le că vor folosi pagina Exersare și la lecția următoare
pe măsură ce învață răspunsuri adecvate suplimentare. După ce elevii au terminat activitatea, invitați voluntari să explice dacă fiecare situație este hărțuire sau o situație normală de conflict – neînțelegere, comportament accidental sau tachinarea jucăușă, în cazul relațiilor de prietenie și să ofere, de asemenea, un posibil răspuns eficient. Rezumați, spunând elevilor că învățarea identificării comportamentelor de hărțuire
și non-hărțuire îi ajută să răspundă în mod adecvat acestor comportamente și le oferă
 Lecția 5 61
Activitate de conectare













































   59   60   61   62   63