Page 71 - Demo
P. 71

 Introduceți efectul în lanț
Spuneți-le elevilor că acțiunile unei persoane pot afecta oamenii din jurul său atât pozitiv, cât și negativ. Acțiunile pozitive au efecte pozitive, în timp ce acțiunile negative au efecte negative. Există anumite întrebări de luat în considerare atunci când reflectăm asupra efectului în lanț al oricărui tip de situație.
• Care a fost acțiunea?
• A fost o acțiune pozitivă sau negativă?
• Cine a fost afectat(ă) de această alegere?
• Cum a fost afectat(ă)/au fost afectați?
• Ce s-ar fi putut schimba, dacă ar fi fost aleasă o altă acțiune?
Exemplificați efectul în lanț
Spuneți-le elevilor că veți da ca exemplu o situație în care veți identifica efectul în lanț pe care-l are consumul de alcool, în acest caz în situația respectivă. Folosiți exemplul de mai jos sau dați un exemplu care se potrivește comunității sau școlii dumneavoastră.
SPUNEȚI: Doi tineri au murit într-un accident de mașină. Șoferul (unul dintre tineri) a consumat alcool înainte de a se urca la volan.
Spuneți-le elevilor că șoferul a luat decizia greșită de a conduce după ce a consumat alcool. Cei doi tineri care au murit în accident nu au fost singurii afectați de consumul de alcool. Atunci când șoferul a luat decizia de a conduce, acesta a cauzat moartea sa
și a celuilalt tânăr. Această unică decizie a pornit efectul în lanț, cauzând suferință și durere familiilor lor și membrilor comunității. Dacă șoferul ar fi ales să nu conducă, azi tinerii ar fi în viață și nimeni nu ar mai suferi.
ÎNTREBAȚI: Cum a afectat efectul în lanț alți oameni (în afară de șofer)?
Confirmați faptul că atât acțiunile pozitive, cât și cele negative afectează viețile oamenilor. În acest caz, consumul de alcool a cauzat moarte și suferință. Dacă șoferul ar fi luat altă decizie, efectul în lanț ar fi fost diferit.
Conexiunea cu comunitatea
Cereți-le elevilor să caute informații pentru a identifica și a afla mai multe despre centrele de tratament, centrele de reabilitare, întâlniri în 12 pași și alte tipuri de servicii pentru dependenți, care sunt disponibile în comunitatea lor sau în zonele dimprejur. Cereți-le elevilor să facă o prezentare despre respectivul centru, despre serviciile oferite și despre modalitatea prin care centrul respectiv lucrează cu cei care au fost afectați de efectul în lanț.
Conexiunea cu familia
Dați-le acasă fișa de lucru pentru Conexiunea cu familia numită Drogurile în centru atenţiei. Încurajați elevii
ca împreună cu membrii familiei să
se uite în ziare, să asculte știrile sau să vizioneze documentare care prezintă efectele negative ale consumului de droguri asupra persoanei care consumă și a celor din jurul ei. Spuneți elevilor să folosească aceste informații pentru a discuta modalitățile prin care membrii familiei pot fi afectați de efectul în lanț al deciziilor negative. Încurajați elevii să-și asume un angajament împreună cu membrii familiei de a se proteja unii pe alții, luând deciziile corecte.
Aplicații
interdisciplinare
STUDII SOCIALE. Cereți-le elevilor să caute și să raporteze diferite evenimente actuale care au legătură cu consumul de droguri. Exemple
de întrebări: Câți oameni mor anual
din cauza bolilor asociate cu fumatul? Care sunt pericolele fabricării drogurilor? Care este legătura dintre droguri și infracționalitate? Cum ajută un centru de reabilitare familiile afectate? Ce poate face o persoană pentru a ajuta pe cineva dependent de droguri?
ARTE LINGVISTICE. Invitați elevii
să scrie o poezie sau o poveste despre efectele consumului de droguri asupra prietenilor, a familiei, a oamenilor din cartier sau asupra comunității. Creați o broșură care să conțină operele elevilor. Elevii își pot citi creațiile cu voce tare
în fața altei clase sau pot oferi broșura bibliotecii școlii.
    E ETAPA DE EXERSARE Explicați activitatea Efectul în lanț
20 MINUTE
ACTIVITEA 2
   Spuneți-le elevilor că vor lucra în grupuri mici pentru a discuta efectul în lanț al consumului de droguri în diferite situații, apoi vor prezenta răspunsurile lor pentru situațiile respective.
Elevii exersează identificarea efectului în lanț
Folosiți o strategie creativă de grupare pentru a forma grupuri. Cereți-le elevilor să citească scenariile de pe pagina Exersare din Jurnalul elevului și să discute efectul în lanț pentru fiecare situație, răspunzând întrebărilor în cadrul grupurilor lor. Cereți-le elevilor să scrie răspunsurile în Jurnalul elevului. Datorită conținutului sensibil al situațiilor, asigurați-vă că sunteți dispus(ă) să răspundeți posibilelor întrebări ale elevilor în legătură cu scenariile. Rezumați lecția spunând că, pentru a ne menține sănătoși și pentru a păstra relațiile solide și succesul în viață, trebuie să evităm consumul de droguri și să facem alegeri pozitive.
 Lecția 1 71
































































   69   70   71   72   73