Page 73 - Demo
P. 73

                            SĂNĂTATE ȘI PREVENȚIE
4.2
Acceptarea procesului de luare a deciziilor
O parte importantă a acceptării deciziilor luate de cineva o constituie abilitatea nu doar de a aplica, dar și de a articula pașii acestui proces important.
     COMPETENȚE
DE ÎNVĂȚARE SOCIO-EMOȚIONALĂ
Luarea deciziilor în mod responsabil
D E T A P A D E D E S C O P E R I R E 8 M I N U T E
Spuneți-le elevilor că astăzi vor învăța cei cinci pași de luare a deciziilor. Spuneți că acest proces va fi foarte important în cazul în care se vor confrunta cu presiunea de a consuma tutun, alcool sau droguri. Spuneți-le că, pentru început, vor învăța câteva cuvinte și concepte-cheie importante. Cereți-le elevilor să se gândească la situații când a fost nevoie să ia decizii importante. Expuneți Proiectabilul de descoperire 4.2.1.
    ABILITĂȚI: luarea deciziilor în mod responsabil, rezolvarea problemei
MATERIALE
✔ Proiectabilul de descoperire 4.2.1 ✔ Proiectabilul de conectare 4.2.2 ✔ Jurnalul elevului
✔ Fișele de lucru pentru Conexiunea cu familia
CONFIGURAȚIA CLASEI
D toată clasa C toată clasa E grupuri mici A individual
    OBIECTIVE
Elevii vor putea:
✔ menționa cei cinci pași ai procesului
de luare a deciziilor;
✔ explica folosirea pașilor pentru a lua o decizie.
 Legătura cu
lecția anterioară
A C T I V I T E A 1
      4.2.1
Ce înseamnă acești termeni și aceste concepte?
Alegeri
Opţiuni pozitive
Opţiuni negative
Consecinţe
Presiunea pozitivă a colegilor Presiunea negativă a colegilor
Ce au acești termeni și aceste concepte în comun?
                   © 2015 Lions Clubs International Foundation. All rights reserved.
    PROGRESUL Abilităților
ÎNTREBAȚI: Ce au toți acești termeni în comun?
Cereți-le elevilor să vă ajute să definiți acești termeni. Cereți unor voluntari să
împărtășească definițiile lor și să le adauge definițiilor de mai jos:
• Alegeri: opțiunile posibile pe care le are o persoană când trebuie să ia o decizie în legătură cu ceva.
• Opțiune pozitivă: o opțiune posibilă care este sigură, folositoare și nu este nocivă pentru sine și pentru cei din jur.
• Opțiune negativă: o opțiune posibilă care este nesigură, nefolositoare și este nocivă pentru sine și pentru cei din jur.
• Consecințe: ceva care se întâmplă ca rezultat al unei decizii; pot fi pozitive sau negative.
• Presiunea pozitivă a colegilor: sprijin pozitiv pentru luarea deciziilor corecte din partea oamenilor, în cadrul aceluiași grup de vârstă.
• Presiunea negativă a colegilor: sprijin negativ pentru luarea deciziilor din partea oamenilor în cadrul aceluiași grup de vârstă.
Amintiți-le elevilor că și consecințele sunt similare efectului în lanț studiat la Lecția 1.
C ETAPA DE CONECTARE 10 MINUTE INSTRUCȚIUNE
Introduceți procesul de luare a deciziilor în cinci pași
Accentuați faptul că un proces pas cu pas poate fi de ajutor atunci când trebuie să luăm decizii grele. Expuneți Proiectabilul de conectare
4.2.2 și spuneți elevilor că pot găsi informațiile și în
Jurnalul elevului. Explicați că aceștia sunt cei cinci
pași ai procesului de luare a deciziilor. Citiți fiecare pas cu voce tare.
Exemplificați procesul de luare a
deciziilor
Folosiți exemplul de mai jos în care ați găsit niște
droguri pe terenul de joacă pentru a exemplifica pașii procesului de luare a deciziilor sau
puteți folosi un exemplu propriu.
      4.2.2
Cei cinci pași ai procesului
        de luare a deciziilor
          Pasul 1: Gândește-te la opţiunile pozitive. Pasul 2: Anticipează ce se va întâmpla.
Pasul 3: Alege cea mai bună opţiune.
Pasul 4: Acţionează pe baza a ceea ce ai decis. Pasul 5: Analizează consecinţele deciziilor tale.
  © 2015 Lions Clubs International Foundation. All rights reserved.
Lecția 2 73
 ANUL TRECUT, elevii au învățat despre consecințe și au exersat patru pași pentru luarea deciziilor în mod responsabil.
 ANUL ACESTA, elevii învață cum să ia decizii folosind un proces de luare a deciziilor în cinci pași.
 ANUL VIITOR, elevii vor învăța despre efectele nocive ale consumului de alcool și modalități de a le identifica.
P
P
l
la
󰇮󰈆󰈆󰇯󰇯ca󰇶󰇶󰇪󰇪
a
󰇳
󰇳
󰇮
Activitate de conectare
Activitate de descoperire
 






















   71   72   73   74   75