Page 76 - Demo
P. 76

                     SĂNĂTATE ȘI PREVENȚIE
  4.3
Luarea deciziilor în mod responsabil
Pas cu pas
Simțul responsabilității se dezvoltă cu ajutorul procesului de identificare și exersare a pașilor urmați pentru a face alegeri corecte. Lucrul în echipă pentru a aplica abilitățile de luare a deciziilor consolidează aceste abilități și relațiile armonioase.
   COMPETENȚE
DE ÎNVĂȚARE SOCIO-EMOȚIONALĂ
D E T A P A D E D E S C O P E R I R E
Legătura cu
    ABILITATE: responsabilitatea etică
Spuneți-le elevilor că lecția de astăzi se axează pe
abilitatea de luare a deciziilor în mod responsabil
și ei vor învăța să facă diferența dintre opțiunile
greșite și cele corecte, precum și consecințele acestor
opțiuni. Înțelegerea pașilor pentru procesul de luare
a deciziilor în mod responsabil va încuraja elevii să
înfrunte eficient provocările adolescenței. Expuneți
Proiectabilul de descoperire 4.3.1. Cereți-le elevilor
să asculte cu atenție pe măsură ce dumneavoastră
citiți povestea și să scrie cuvinte cheie care au legătură cu procesul de luare a deciziilor.
Faceți o pauză scurtă după fiecare paragraf și încurajați elevii să scrie părerile lor în legătură cu procesul de luare a deciziilor. La finalul poveștii, cereți elevilor ca în grupuri mici să discute opțiunile lui Mike. Faceți referire la Proiectabilul Cei cinci pași ai procesului de luare a deciziilor dacă elevii au nevoie să-și amintească pașii pe măsură ce lucrează.
ÎNTREBAȚI: Ce opțiuni posibile ia Mike în considerare? Credeți că acestea sunt opțiuni corecte?
După ce grupurile au discutat întrebările, cereți unor voluntari din fiecare grup să împărtășească ideile lor cu clasa. Ghidați elevii în a înțelege că Mike ia în considerare opțiuni corecte, chiar și pentru Hannah, pentru că scopul fiecăreia dintre ele este siguranța lui Hannah, a lui Alex și a altora. Explicați că unele decizii ar putea fi dificil de luat, dar asta nu înseamnă că sunt greșite, chiar dacă o persoană sau mai multe nu sunt de acord cu ele. În dilema pe care o are Mike, consecințele pozitive de a proteja oamenii de comportamente sunt mai importante decât consecințele negative de a crea probleme lui Hannah sau de a-l supăra pe Alex.
Spuneți-le elevilor că astăzi vor exersa luarea deciziilor pozitive, scriind o poveste în care personajul principal se confruntă cu o dilemă dificilă și rezolvă dilema, alegând o opțiune pozitivă.
C ETAPA DE CONECTARE 10 MINUTE INSTRUCȚIUNE
Explicați-le elevilor că este important să înțelegem relația dintre alegeri, comportamente și consecințe pentru a fi motivați să alegem înțelept. Invitați voluntari să identifice în poveste cuvinte și expresii asociate procesului de luare a deciziilor învățate în lecția anterioară, cum ar fi dilemă (o situație care implică decizii grele), alegeri (opțiuni posibile pe care cineva le ia în considerare atunci când trebuie să ia o decizie în legătură cu ceva), consecințe (rezultatul unei decizii), rezultat (consecința unei decizii), opțiune corectă (o opțiune posibilă care este sigură, folositoare și nu este nocivă pentru sine și pentru cei din jur). Subliniați aceste cuvinte pe proiectabil. Discutați definițiile fiecărui cuvânt și ale fiecărei expresii împreună cu clasa. Încurajați elevii să-și noteze definițiile termenilor.
8 MINUTE
lecția anterioară
ACTIVITEA 1
      4.3.1
O decizie grea
                      MATERIALE
✔ Proiectabilul de descoperire 4.3.1
✔ Jurnalul elevului
✔ Fișele de lucru pentru Conexiunea cu familia
Mike și prietenul său, Alex, vorbeau la telefon de câteva ori pe săptămână, așa că Mike nu a fost surprins când Alex l-a sunat într-o miercuri după-masă.
- Hei, Mike! a spus Alex. Nu părea a fi fericit.
- Salut, Alex! Ce s-a întâmplat? Pari supărat!
Alex nu a răspuns la început. Mike a încercat din nou, iar Alex i-a spus că sora lui mai
mare, Hannah, l-a luat de la școală cu mașina ca de obicei, dar mai era o prietenă de-a
ei în mașină. Ambele fete băuseră alcool. Alex a spus că au ajuns acasă în siguranţă și a
insistat că era OK, dar Mike a putut să-și dea seama că Alex era supărat.
- Wow! Ce vei face? a întrebat Mike
- Nimic. Ce pot face?
- Poţi să le spui părinţilor tăi. Hannah te-ar fi putut răni pe tine sau pe altcineva.
- Nu vreau să o pârăsc pe Hannah. A spus că nu se va mai întâmpla.
Mike și Alex au mai discutat puţin despre alte lucruri, dar după ce au terminat discuţia
Mike s-a tot gândit la Hannah. Mike nu a dormit bine în noaptea aceea. Era îngrijorat
în legătură cu Alex. Se tot gândea la alegerile făcute de Hannah. Totul s-a dovedit a fi în regulă acum, dar data viitoare rezultatul ar putea fi diferit. Mike știa cât de periculos putea să fie consumul de alcool. În plus de asta, Hannah era prea tânără pentru a consuma alcool. Condusul unei mașini sub influenţa alcoolului nu era doar ilegal, ci și periculos. Oamenii ar putea fi răniţi sau uciși. Evident, Hannah nu s-a gândit la consecinţele alegerilor ei. Alex se concentra doar pe consecinţa de astăzi, și nu pe consecinţele posibile care ar putea avea loc dacă Hannah ar face aceleași alegeri din nou. Mike nu se putea opri din a se gândi la acele consecinţe.
Mike avea o dilemă. Nu era sigur ce să facă. Se gândea la consecinţele posibile ale fiecărei alegeri pe care putea să o facă. Existau multe opţiuni. Dacă Mike spunea ceva, probabil că Hannah, și chiar Alex vor avea probleme. Alex se va supăra pe el. Dacă nu va spune nimic, alţi oameni ar putea avea de suferit.
Mike voia să facă ceea ce ar fi corect pentru toată lumea și să aleagă o opţiune pozitivă. Ar trebui să vorbească cu Alex și să încerce să-l convingă să vorbească cu părinţii lui? Ar trebui să le spună părinţilor lui ce i-a spus Alex? Ar trebui ca, împreună cu Alex, să vorbească cu un profesor de la școală? Ar trebui să abordeze un alt adult de încredere, pentru a cere ajutorul?
Mike avea de făcut o alegere grea.
© SP-Photo © 2015 Lions Clubs International Foundation. All rights reserved.
              CONFIGURAȚIA CLASEI
D toată clasa/grupuri mici C toată clasa/perechi
E grupuri mici A individual
    OBIECTIVE
Elevii vor putea:
✔ defini șase termeni în legătură cu procesul de luare a deciziilor;
✔ clasifica decizii în funcție de consecințele negative și pozitive.
PROGRESUL Abilităților
   ANUL TRECUT, elevii au identificat strategii de promovare folosite pentru a le influența alegerile.
     ANUL ACESTA, elevii învață termeni asociați procesului de luare a deciziilor și folosesc cinci pași pentru a lua decizii.
 ANUL VIITOR, elevii își vor dezvolta simțul responsabilității luând decizii pozitive și evitând comportamentele iresponsabile.
76 Capitolul 4
P
Pl
󰇳󰇮 󰇮󰈆󰈆󰇯󰇯ca󰇶󰇶󰇪󰇪
l
a
a
󰇳
Activitate de descoperire
    

























   74   75   76   77   78