Page 88 - Demo
P. 88

                     SĂNĂTATE ȘI PREVENȚIE
4.7
   COMPETENȚE
DE ÎNVĂȚARE SOCIO-EMOȚIONALĂ
Luarea deciziilor în mod responsabil Abilități de dezvoltare a relațiilor
Puterea presiunii pozitive a colegilor
Diferențierea presiunii pozitive și negative a colegilor pregătește elevii să analizeze situații și să ia decizii în mod responsabil. Elevii vor fi pregătiți să rezolve probleme spunând NU și folosind presiunea pozitivă a colegilor.
D E T A P A D E D E S C O P E R I R E 8 M I N U T E Legătura cu lecția anterioară A C T I V I T E A 1
Spuneți-le elevilor că lecția de astăzi se axează pe abilitatea de a comunica, spunând NU presiunii negative a colegilor. Menționați că o parte a acestei abilități implică diferențierea presiunii pozitive de cea negativă, astfel încât elevii vor ști când să valorifice presiunea pozitivă a colegilor și când să reziste presiunii negative. Amintiți elevilor că au discutat pericolele consumului de droguri, alcool și tutun și au exersat cum să spună NU acestor comportamente.
ÎNTREBAȚI: De ce este uneori greu să spunem NU?
Invitați elevii să se ridice și să facă perechi, apoi grupuri de patru elevi. Invitați grupurile să discute răspunsul la întrebarea de mai sus pentru două minute și apoi invitați voluntari să dezvăluie răspunsurile pe care le veți scrie pe tablă. Confirmați că a spune NU oamenilor poate fi dificil pentru că de multe ori credem că refuzându-i putem să-i pierdem ca prieteni.
Scrieți pe tablă „presiunea negativă a colegilor” și „presiunea pozitivă a colegilor”. Explicați că presiunea negativă a colegilor are loc atunci când prietenii sau colegii ne încurajează să facem acțiuni nesănătoase, nesigure și neînțelepte. Presiunea pozitivă a colegilor este tocmai opusul: atunci când cineva ne încurajează să evităm acest tip de comportamente, să abordăm comportamente care sunt sigure, sănătoase și să
luăm decizii corecte. Expuneți Proiectabilul de
descoperire 4.7.1. Spuneți-le elevilor să asculte cu atenție în timp ce citiți povestea și să observe exemple de presiune negativă sau pozitivă a colegilor.
ÎNTREBAȚI: Ce a încercat Martin să-i convingă pe prietenii lui să facă? A folosit presiune negativă sau pozitivă? Cum au răspuns Ana, Corina și Teo? Cum au folosit presiunea colegilor?
Cereți-le elevilor să discute răspunsurile în cadrul grupurilor lor. Apoi invitați voluntari să împărtășească ideile despre presiunea negativă și pozitivă din poveste.
C ETAPA DE CONECTARE 10 MINUTE INSTRUCȚIUNE Spuneți-le elevilor că în această lecție vor învăța să facă diferența dintre presiunea
pozitivă și cea negativă a colegilor.
Introduceți cum spunem NU presiunii negative a colegilor și cum spunem DA presiunii pozitive a colegilor
Înainte de oră, desenați pe tablă o persoană fericită care ține în palme lumea. Apoi desenați o persoană nefericită care stă pe o lume plată. Scrieți următoarele propoziții
  ABILITĂȚI: comunicarea, identificarea problemei, analiza situației, rezolvarea problemei
MATERIALE
✔ Proiectabilul de descoperire 4.7.1 ✔ Proiectabilul de descoperire 4.7.2 ✔ Jurnalul elevului
✔ Fișele de lucru pentru Conexiunea cu familia
CONFIGURAȚIA CLASEI
D toată clasa/grupuri mici C toată clasa
E perechi A individual
              4.7.1
Ziua de dinaintea prezentării cărţilor citite
                        OBIECTIVE
Elevii vor putea:
✔ explica diferența dintre presiunea pozitivă și cea negativă a colegilor;
✔ identifica modalități de a spune NU presiunii negative a colegilor și vor demonstra modalități de a aplica presiunea pozitivă.
PROGRESUL Abilităților
 Teo, Ana, Corina și Martin mergeau acasă de la școală. Erau toţi în aceeași clasă a V-a.
- Haideţi să ne oprim la magazinul de la colţul străzii să vedem dacă au primit cărţi noi cu benzi desenate! a spus Teo.
- Nu pot, a spus Corina. Trebuie să termin prezentarea cărţii citite.
- M-am gândit la prezentarea cărţilor noastre, a spus Martin rânjind. Ce-ar fi dacă am absenta mâine de la ore? Profesoara ar crede că suntem bolnavi și nu va mai trebui să facem prezentarea.
Ana părea confuză.
- Eu mă simt bine!
- Nu am fi bolnavi cu adevărat, a explicat Martin. Iată planul meu: Am pleca de dimineaţă la școală, ca de obicei. Apoi, ne-am putea întâlni
în parc și am putea face ce vrem toată ziua. Părinţii noștri ar crede că suntem la școală, iar profesorii ar crede că suntem bolnavi acasă.
Teo, Ana și Corina s-au uitat lung la Martin.
- Nu conta pe mine, a spus Teo. Nu-mi place că trebuie să fac prezentarea, dar mai bine o fac decât să am probleme.
- Haide, Teo! a spus Martin. Am putea avea o zi liberă!
- Mie îmi place la școală, a spus Corina. În plus, Teo are dreptate. Uneori, cei de la școală îi sună pe părinţi când copiii nu vin la școală.
Dacă mama ar afla vreodată că am chiulit, aș avea mari probleme acasă. Și nu vreau ca ea să se îngrijoreze din cauza mea.
Martin s-a întors către Ana.
- Ana, tu nu ești lașă ca Teo și Corina, nu-i așa?
- Ei nu sunt lași! a spus Ana. Nici nu ar trebui să te gândești să chiulești, Martin. Este periculos atunci când nimeni nu știe unde ești.
Martin a zâmbit.
- Glumeam! Nu voiam să chiulesc cu adevărat. Voiam să văd ce aţi fi făcut voi.
Tocmai atunci au trecut pe lângă magazinul de la colţ. - Nu intri în magazin, Martin? a întrebat Corina.
- Nu, a răspuns Martin. Trebuie să ajung acasă să-mi termin prezentarea cărţii citite! Ne vedem mâine - la școală!
© connel © 2015 Lions Clubs International Foundation. All rights reserved.
          ANUL TRECUT, elevii au învățat despre presiunea negativă
a colegilor și au identificat modalități de a spune NU.
 ANUL ACESTA, elevii exersează modalități de a spune NU presiunii negative a colegilor și modalități de a aplica presiunea pozitivă.
 ANUL VIITOR, elevii vor recunoaște presiunea interioară și exterioară pentru a răspunde în mod hotărât acestora.
88 Capitolul 4
Pla󰇳󰇮󰈆󰇯ca󰇶󰇪
Activitate de descoperire
 




































   86   87   88   89   90