Page 89 - Demo
P. 89

 lângă desenul potrivit: „Presiune pozitivă oferă putere” și „Presiune negativă înlătură puterea”.
Cereți-le elevilor să identifice situații care implică presiunea negativă a colegilor cărora întotdeauna le va spune NU. Invitați voluntari să expună idei și scrieți-le pe tablă.
Conexiunea cu comunitatea
Accentuați ideea că elevii clasei a V-a servesc drept model elevilor mai
mici din școală. Cereți-le elevilor să folosească ce au învățat pentru a descrie cum pot fi modele pozitive de urmat. Spuneți-le să creeze fluturași, afișe sau anunțuri care vor învăța și vor încuraja elevii mai mici să spună NU presiunii negative a colegilor și să folosească presiunea pozitivă.
Conexiunea cu familia
Spuneți-le elevilor să împărtășească cu membrii familiei ceea ce au învățat despre presiunea pozitivă și negativă
a colegilor. Invitați-iI să discute de
ce ar putea fi greu să spună NU și să exploreze modalitățile prin care familia lor îi poate sprijini în decizia lor de a face ceea ce este corect. Dați-le acasă fișa de lucru pentru Conexiunea cu familia numită Sfaturile familiei.
Aplicații
interdisciplinare
ISTORIE. Cereți-le elevilor să facă o listă cu personalități istorice care au spus NU lucrurilor/situațiilor pe care le-au considerat a fi greșite și au aplicat presiune pozitivă în schimb. Exemple de personalități istorice: Rosa Parks, Susan B. Anthony, Martin Luther King Jr., Mahatma Gandhi, Nelson Mandela, Jane Adams, Wangaari Maathai etc. Cereți elevilor să investigheze și să
scrie un raport scurt despre alegerile și contribuțiile unuia dintre acești oameni.
MUZICĂ. Distribuiți cópii ale versurilor cântecului „Stand by me”
al lui Ben E. King și spuneți elevilor să cânte împreună cu dumneavoastră versurile. Spuneți apoi elevilor să scrie propriile lor versuri despre presiunea pozitivă a colegilor pe aceeași melodie.
Includeți consumul de alcool, fumatul, consumul de droguri, a merge undeva cu un străin și hărțuirea.
4.7.2
Spune Ce?, De ce?, Invită! Acţionează!
Activitate de conectare
Expuneți Proiectabilul de conectare 4.7.2.
Menționați că în timp ce presiunea pozitivă a
colegilor ne este folositoare, presiunea negativă poate
fi dăunătoare. Spuneți-le elevilor că este important să
avem abilități pentru a spune NU presiunii negative
a colegilor și abilități prin care invităm pe alții cu
ajutorul presiunii pozitive să facă alegeri sănătoase
și constructive. Invitați voluntari să citească cu voce tare fiecare pas de pe proiectabil. Subliniați că al treilea pas „Invită pe alții” este șansa de a transforma o situație negativă într-o oportunitate pentru presiunea pozitivă a colegilor.
ÎNTREBAȚI: Cum vă ajută presiunea pozitivă?
Invitați voluntari să exprime idei. Spuneți-le că, cu cât sunt mai mulți oameni care rezistă presiunii negative, cu atât este mai ușor de rezistat. Presiunea pozitivă poate avea un impact asupra oamenilor care au comportamente nesănătoase și nesigure.
Exemplificați cum spunem NU presiunii negative a colegilor și aplicarea presiunii pozitive a colegilor
Exemplificați folosirea procesului Spune Ce!, De ce?, Invită!, Acționează! pentru a spune NU presiunii negative a colegilor și pentru a oferi o alternativă pozitivă sub forma presiunii pozitive a colegilor.
SPUNEȚI: De exemplu, să spunem că cineva vrea ca eu să-l ajut să copieze la un test. Pot folosi acest proces pentru a rezista presiunii negative și să ofer presiune pozitivă.
SPUNEȚI: Spune Ce vei face ferm și hotărât: „Nu, nu te voi ajuta să copiezi la test”.
SPUNEȚI: Spune De ce nu vei face acest lucru: „pentru că este greșit să copiezi și am putea avea probleme.”
SPUNEȚI: Invită pe alții să aleagă o opțiune pozitivă: „Te voi ajuta să te pregătești pentru testul următor sau chiar voi merge cu tine să vorbim cu profesorul să-ți ofere ajutor suplimentar. Acesta e lucrul cel mai corect de făcut!.”
SPUNEȚI: Apoi Acționează pe baza a ceea ce ai spus. Voi face oricare din acțiunile pe care prietenul meu o alege.
E ETAPA DE EXERSARE 20 MINUTE ACTIVITEA 2 Explicați activitatea Spune Ce!, De ce?, Invită!, Acționează!
Explicați-le elevilor că în perechi vor exersa folosirea pașilor procesului Spune Ce!,
De ce?, Invită!, Acționează!, pentru a rezista presiunii negative a colegilor și pentru a oferi presiune pozitivă ca alternativă. Spuneți-le elevilor că vor scrie scenarii în care profesorul va juca rolul persoanei care exercită presiunea negativă, în timp ce elevii vor folosi procesul Spune Ce!, De ce?, Invită!, Acționează! pentru a rezista presiunii negative, sugerând un comportament pozitiv în schimb.
l Spune Ce
vei face ferm și hotărât.
l Spune De ce
nu vei face un lucru.
l Invită-i pe alţii
să aleagă o opţiune pozitivă.
l Acţionează!
Alege o opţiune pozitivă.
© 2015 Lions Clubs International Foundation. All rights reserved.
Lecția 7 89


















































   87   88   89   90   91