Page 14 - Abilităţi pentru dezvoltare - Ghidul profesorului: clasa pregătitoare
P. 14

 O COMUNITATE DE ÎNvățARE POzITIvă Abilități de dezvoltare a relațiilor 1.3 prietenulmeu,ursulețulQ Copiii vor avea oportunitatea de a exersa abilitățile sociale, inclusiv    discutarea sentimentelor în ceea ce privește începutul școlii.   Competențe de ÎnvĂțare soCio-emoționalĂ d etapa de desCoperire 10 m I n u T E Întâmpinați copiii spunându-le că astăzi vor cunoaște un membru nou al clasei care îi va ajuta să recunoască și să comunice sentimentele lor celorlalți. Explicați că astăzi vor învăța o nouă abilitate de comunicare , Legătura cu lecția anterioară a C t i v i tat e a 1             Activitate de 1.3.1 descoperire Ana și Quentin se p p         r r egătesc de școală e             și anume comunicarea cu ceilalți. Cereți-le copiilor să vi se alăture într-un cerc. Spuneți-le că veți citi o poveste despre o fată numită Ana care merge în prima zi la școală. Cereți-le copiilor să asculte cu atenție și să fie pregătiți să numească câteva dintre sentimentele Anei în ceea ce privește începutul școlii și să rețină numele prietenului special care o însoțește la școală. Expuneți și citiți cu voce tare Proiectabilul de descoperire 1.3.1. După ce terminați de citit povestea, cereți-le copiilor să se întoarcă către colegul alăturat și să discute pe baza următoarelor întrebări. ÎntreBați: Cum credeți că se simte Ana în prima zi de școală? Pe cine aduce Ana la școală? De ce credeți că decide Ana să-l aducă la școală? Amintiți-le copiilor că Ana și-a adus ursulețul de pluș Q, vechiul ei prieten, cu ea la școală pentru a o ajuta în experiența primei zi de școală. Accentuați faptul că sentimentele Anei în legătură cu școala și dorința ei de a a avea un prieten lîngă ea sunt normale. Explicați că elevii pot avea diferite sentimente în ceea ce privește prima zi de școală. C etapa de ConeCtare 10 mInuTE instruCțiune Încurajați copiii să-și amintească prima lor zi de școală. ÎntreBați: Cum v-ați simțit în dimineața când vă pregăteați pentru prima zi de școală? Credeți că sentimentele voastre au fost similare cu ale Anei sau diferite? Invitați copiii să ridice mâna dacă își amintesc cum s-au simțit. Spuneți-le copiilor să țină minte sentimentele pe care le-au avut, pe măsură ce descoperă experiențele Anei pe parcursul poveștii. Asigurați-i că vor avea ocazia să împărtășească aceste sentimente cu ceilalți din clasă, ulterior. Spuneți-le că acum este timpul să citească restul poveștii și să afle cum a fost prima zi de școală a Anei. Faceți-le cunoștință copiilor cu ursulețul Q Expuneți Proiectabilul de conectare 1.3.2 și citiți povestea cu voce tare. ÎntreBați: Cum credeți că s-a simțit Ana la finalul povestirii? Ce credeți că au simțit ceilalți colegi ai Anei în legătură cu ursulețul Q? Credeți că ursulețul Q a fost de ajutor? După ce copiii spun cum cred că ursulețul Q a ajutat-o pe Ana în clasă, explicați că el îi va ajuta și pe ei în clasă. Prezentați-l pe ursulețul Q. Spuneți-le copiilor că, deși unii dintre ei se cunosc deja, toți sunt într-o clasă nouă, anul acesta, la fel ca și Ana. Ursulețul Q îi poate ajuta, la fel cum a ajutat-o pe Ana. Spuneți-le copiilor că ursulețul Q ar vrea să fie prietenul lor, că e un bun ascultător și că îi place să fie ținut în brațe și îmbrățișat Ana este entuziasmată, dar și puţin speriată. Inima ei face bum-bum-bum. Și-ar dori să nu mai bată așa puternic. Este prima zi de școală și mama ei o va însoţi. De mâine va merge cu autobuzul. - Este amuzant să faci lucruri noi! spune mama ei. Anei nu-i plac lucrurile noi. Îi plac lucrurile cu care este deja obișnuită. Mama ei i-a cumpărat o rochie nouă pentru școală, dar Ana nu vrea să o poarte. În loc să se îmbrace cu ea, Ana se îmbracă cu vechiul ei tricou roșu și pantalonii albaștri. - Bine, Ana. Poartă-le pe acestea, dacă te fac să te simţi mai bine. Într-adevăr, o fac să se simtă mai bine. - Cel puţin nu mai îmi fac griji cum arăt îmbrăcată cu noile haine, se gândește Ana. Am deja destui bătăi de cap. Dacă am nevoie să merg la toaletă? Dacă nimeni nu vorbește cu mine? Dacă încep să plâng? Ana îl ia pe ursuleţul Quentin T. Întotdeauna se simte mai bine când îl ţine în braţe. Este maro și blănos și are ochi strălucitori. Quentin și Ana sunt de aceași vârstă. Ana îl ia cu ea oriunde merge. De aceea este în ghiozdanul ei în dimineaţa aceasta – Quentin va fi prietenul ei în prima zi de școală. © 2015 Lions Clubs International Foundation. All rights   reserved.     Activitate de 1.3.2 conectare Ana și Quentin merg la școală                    Când Ana și mama ei ajung la școală, Ana - Bună ziua, spune doamna învăţătoare. Bine  se uită în jur timidă. Vede alţi trei copii care poartă tricouri. La urma urmei, școala ar putea fi un loc ok! După plecarea părinţilor, doamna învăţătoare scutură un lucru rotund care sună ciudat și le cere elevilor să se așeze împreună pe podea. Toţi copiii sunt foarte tăcuţi. -Poate se simt exact cum mă simt eu, se gândește Ana. aţi venit în clasa noastră. Eu sunt doamna Washington. Când vreau să vă atrag atenţia, voi scutura această tamburină. Bine? Toată lumea încuviinţează. Doamna Washington pare drăguţă și Ana începe să se simtă mai bine. Deodată, tresare – a uitat să-l scoată pe Quentin din ghiozdan. Fără să facă vreun zgomot, Ana îl scoate din ghiozdan și-l strânge la piept. Apoi o aude pe doamna Washington spunând: - ... și pe lângă ceea ce vom învăţa unii despre alţii anul acesta, vom cunoaște vizitatorul special din clasa noastră.                 © 2015 Lions Clubs International Foundation. All rights reserved.        aBilitĂți: comunicarea, implicarea socială, dezvoltarea relațiilor, lucrul în echipă materiale ✔ Proiectabilul de descoperire 1.3.1 ✔ Proiectabilul de conectare 1.3.2 ✔ Jurnalul elevului ✔ Fișele de lucru pentru Conexiunea cu familia ✔ Ursulețul Q Configurația Clasei d toată clasa/perechi C toată clasa e toată clasa a toată clasa/individual     oBieCtive Copiii ✔ vor numi sentimente asociate cu începerea școlii; ✔ vor spune de ce ursulețul Q a venit la ei în clasă. ACTIVITĂȚI DE SUPORT PENTRU CLASA PREGĂTITOARE  d etapadedesCoperire Suport inițial. Citiți povestea cu voce tare, de două ori. Concentrați-vă pe evenimentele generale la prima citire și analizați evenimentele la cea de-a doua citire. Suport avansat. În timpul altei lecturi a poveștii, folosiți păpuși sau jucării de pluș, pentru a imita ce face Ana și mama ei. În loc să narați povestea, spuneți cu voce tare ce gândește Ana. De exemplu, citiți prima propoziție sub formă de dialog: „Sunt entuziasmată, dar și puțin speriată!” C etapadeConeCtare Suport inițial. Citiți de mai multe ori „Ana și Quentin merg la școală” folosind păpuși sau jucării de pluș, dacă a dat rezultate în timpul primei povestiri.   14 Capitolul 1     


































































































   12   13   14   15   16