Page 44 - Abilităţi pentru dezvoltare - Ghidul profesorului: clasa pregătitoare
P. 44

 e etapadeeXersare Suportinițial. Furnizațiscenariisuplimentare. Ghidați copiii în a-și exprima gândurile și acțiunile pentru fiecare fază a procesului Simte, gândește, acționează, NOU! Suport avansat. Spuneți cu voce tare pentru a ajuta copiii. SPUNEțI: „Pot să mă gândesc la modalități pentru a nu mă simți frustrat/ă. Mă gândesc ... poate voi închide ochii pentru a nu vedea bomboana. Poate mă voi uita la altceva din clasă ...” Când expuneți imaginea bomboanei din nou, spuneți cu voce tare acțiunea la care v-ați gândit pentru a evita frustrarea și pentru a vă simți calm/ă. a etapadeapliCare Suport inițial. Cereți copiilor să împărtășească cu clasa situații care le cauzează supărare, furie, frustrare sau anxietate, acasă sau în comunitate, cum ar fi furtună puternică sau a împărți lucruri cu un frate/ o soră. Suport avansat. Invitați copiii care nu știu încă să scrie să dicteze ideile lor pentru pagina Aplicare din Jurnalul elevului. Pentru ceilalți, acceptați desene, părți sau începuturi de cuvinte. Cereți copiilor să „citească” ce au „scris”.   ÎntreBați: Cum v-ați simțit când eu m-am putut uita la bomboane și am putut „gusta” una, iar voi nu ați putut? Notați răspunsurile copiilor. Subliniați faptul că mulți copii au avut aceleași sentimente dificile. De exemplu, erau supărați sau frustrați pentru că voiau să se uite la imaginea cu bomboane sau erau furioși pe ei pentru că nu se puteau abține să nu se uite. În primul pătrat numit Simte, scrieți „Voiam să mă uit la bomboane” și „Sunt frustrat/ă”. Desenați o față frustrată. Exemplificați modificarea sentimentelor Exemplificați procesul de schimbare a unui sentiment dificil într-unul pozitiv. spuneți: Am vărsat vopseaua. Mă simt îngrijorat/ă și jenat/ă. Mă pot gândi ce să fac. Mă gândesc să-i cer învățătorului/învățătoarei să mă ajute. Apoi fac lucrul acesta. Îi cer învățătorului/învățătoarei să mă ajute. Curățăm vopseau împreună. Acum am un nou sentiment. Sunt fericit! e etapa de eXersare 20 mInuTE aCtivitatea 2 Explicați activitatea Ce pot să gândesc și să fac? Explicați că, după ce copiii și-au identificat sentimentele în legătură cu o situație, pot exersa modalități de a face situația mai bună. Spuneți-le că, dacă se gândesc și apoi acționează, sentimentele dificile se transformă în sentimente pozitive. Copiii exersează cum să se gândească și să acționeze Arătați și apoi citiți ce este scris în pătratul numit Simte de pe tablă. Cereți-le copiilor să-și amintească sentimentele lor în legătură cu bomboanele. spuneți: Acum gândiți-vă ce ați putea să vă spuneți vouă înșivă pentru a nu vă mai simți frustrați. Ce ați putea face pentru a vă ajuta să nu vă uitați la bomboane? Împreună cu copiii, dați exemple: „Pot să închid ochii/îmi acopăr ochii”, „Pot pune capul pe bancă”, „Pot să mă gândesc la alte lucruri, cum ar fi să mă joc cu câinele meu sau să mă dau cu bicicleta”. În pătratul numit Gândește, scrieți „Pot să închid ochii”. Apoi desenați repede o imagine a unui copil cu ochii închiși. ÎntreBați: Care ar fi acțiunea potrivită pentru tine? Ghidați copiii în a determina calea potrivită pentru a pune în practică gândul lor. Când expuneți imaginea cu bomboane, amintiți-le că pot închide ochii, în loc să se uite la imagine. În pătratul numit Acționează expuneți proiectabilul de conectare 2.8.1. Amintiți-le copiilor să închidă ochii, în loc să se uite la imagine. ÎntreBați: Cum vă simțiți acum? Faptul că ați acționat v-a schimbat sentimentele de la început, când ați putut să vă uitați la imaginea cu bomboane? Încă vă simțiți frustrați sau vă simțiți calmi? Explicați. În pătratul numit NOU!, scrieți „Nu m-am uitat la bomboane. Mă simt calm.” Desenați o față calmă. Recapitulați cele patru pătrate completate de pe tablă. Rezumați spunându-le copiilor că acum au învățat abilitatea de autodisciplină. Expuneți în clasă proiectabilul de conectare 2.8.2.      Conexiunea cu comunitatea Vezi anexa de la pagina 125 pentru Conexiunea cu comunitatea. Conexiunea cu familia În timpul etapei de Aplicare, copiii desenează o imagine a ceva ce îi face să fie supărați, îngrijorați sau speriați și apoi folosesc procesul Simte, gândește, acționează, NOU! pentru a spune unui partener cum vor schimba sentimentul negativ într-unul pozitiv. Aplicații interdisciplinare arte lingvistiCe. Cereți copiilor să deseneze câte o imagine pe cele două părți ale unei foi: pe o parte o față zâmbitoare, iar pe cealaltă parte o față încruntată. Împărtășiți imagini care arată atât situații pozitive, cât și negative. Cereți copiilor să arate partea cu fața zâmbitoare sau cea cu fața încruntată, pentru a identifica sentimentele lor. Când copiii arată fața încruntată, ghidați-i în procesul de transformare a sentimentelor dificile în pozitive. muZiCĂ. Punețilacasetofoncântecul „Old Macdonald” și puneți pe pauză din când în când, pentru ca elevii să exerseze așteptarea momentului potrivit pentru a bate din palme, a bate din picioare sau a cânta versurile.   44 Capitolul 2  


































































































   42   43   44   45   46