Page 64 - Abilităţi pentru dezvoltare - Ghidul profesorului: clasa pregătitoare
P. 64

 Suport avansat. Când prezentați fiecare situație, ÎNTREBAȚI: Ce credeți că ar trebui să facă ursulețul Q? Cum îl va ajuta acest lucru să facă față situației? E ETAPA DE EXERSARE Suportinițial. Scoatețiînevidențăcuvintele din nou, în fiecare zi și întotdeauna care fac ca fiecare exemplu să fie hărțuire și nu o acțiune întâmplătoare, unică. Suport avansat. După fiecare exemplu, revizuiți răspunsurile pozitive posibile de pe proiectabil. Discutați motive specifice pentru care unele răspunsuri sunt mai potrivite decât altele. A ETAPA DE APLICARE Suport inițial. Când copiii împărtășesc cu un partener/o parteneră imagini care reprezintă cuvinte, amintiți-le să explice detaliile din desenele lor și să pună întrebări, pentru clarificarea informației. Suport avansat. Discutați și desenați exemple de imagini care exprimă cuvinte pe care copiii ar putea să le creeze pentru a reprezenta fiecare acțiune. Încurajați-i să folosească exemplele pentru a se inspira sau a-i ajuta când desenează propriile lor imagini care exprimă cuvinte.    Exemplificați cum facem față situațiilor de hărțuire Folosiți ursulețul Q pentru a arăta cum facem față comportamentelor de hărțuire. Calmează-te și inspiră adânc: Spuneți-le copiilor că inspiratul adânc ne ajută să ne calmăm și să menținem controlul. Pretindeți că ursulețul Q stă liniștit și inspiră adânc de câteva ori. Apoi cereți copiilor să facă la fel. Subliniați faptul că dacă inspirăm adânc de câteva ori, acest lucru ne ajută să ne calmăm și să facem față fricii și furiei, pentru a lua cele mai bune decizii. Mergi mai departe sau întoarce-te din drum: Explicați că, dacă ne întoarcem din drum sau ne îndreptăm spre un prieten sau adult, este o altă modalitate de a răspunde comportamentelor de hărțuire. Pretindeți că ursulețul Q se întoarce din drum și se îndreaptă spre un adult în care are încredere. Întrebați copiii cum s-ar simți dacă ar căuta sprijin din partea celorlalți. Spune-i unui adult: Amintiți-le copiilor că trebuie întotdeauna să spună unui membru al familiei sau unui adult în care au încredere la școală dacă cineva îi rănește sau îi deranjează. Pretindeți că ursulețul Q vă șoptește la ureche să întrebați copiii care sunt adulții de încredere la școală (directorul, consilierul, profesorul, antrenorul, personalul auxiliar etc.). Spuneți-le copiilor că raportarea comportamentelor de hărțuire înseamnă să împărtășească ce s-a întâmplat. Pretindeți că ursulețul Q vă raportează: „Tessa îi tot ia cartea lui Jaxon.” Amintiți-le copiilor să spună ce s-a întâmplat. Cere ajutor: Scoateți în evidență faptul că, dacă stăm cu prietenii sau în jurul adulților în care avem încredere, ne vom simți protejați și în siguranță. Copiii trebuie să evite zonele nesupravegheate și să fie atenți la cei din jurul lor. Pretindeți că ursulețul Q se plimbă, apoi se îndreaptă spre un grup de prieteni. ÎNTREBAȚI: Ce acțiuni pozitive a folosit ursulețul Q? Ce acțiuni puteți voi folosi? Expuneți pe perete, în clasă, Proiectabilul Cum să facem față situațiilor de hărțuire? Faceți referire la acesta, pe parcursul întregului capitol. E ETAPA DE EXERSARE 10 minute ACTIVITATEA 2 Explicați activitatea Cum răspundem situațiilor de hărțuire? Explicați că dumneavoastră și ursulețul Q veți face câteva jocuri de rol. Cereți-le copiilor să se gândească ce ar putea face în fiecare situație. După fiecare exemplu, amintiți-le să se gândească la acțiunile de pe Proiectabilul Cum să facem față situațiilor de hărțuire? pe care ar putea să le folosească. Copiii exersează cum să răspundă situațiilor de hărțuire Faceți joc de rol pentru fiecare situație de mai jos, cu dumneavoastră în rolul fiecărui personaj, iar ursulețul Q ca destinatar al comportamentului de hărțuire: SPuNEȚI: În timpul activităților de grup, Austin spune: „Îți iau creioanele din nou și nu ti le mai dau. Ha,ha!” SPuNEȚI: În drumul tău spre cantină, în fiecare zi, Kalli îți cere insistent ciocolata ta cu lapte. SPuNEȚI: În pauză, Paul întotdeauna îți ia mingea de fotbal, o șutează cât mai departe și îți spune că nu știi să joci. Cereți-le copiilor să determine cele mai adecvate răspunsuri pentru fiecare situație, folosind Proiectabilul Cum să facem față situațiilor de hărțuire. Subliniați faptul că liniștirea și inspirarea adâncă funcționează în toate situațiile. Mersul mai departe sau întoarcerea din drum funcționează cel mai bine dacă elevii nu cunosc persoana prea bine, sau dacă sunt nesiguri de ce se întâmplă. Este necesar să spună unui adult      Conexiunea cu comunitatea Vezi anexa de la pagina 125 pentru Conexiunea cu comunitatea. Conexiunea cu familia Copiii desenează propriile lor imagini care reprezintă cuvinte în timpul fazei de aplicare. Apoi explică unui membru al familiei semnificația fiecărei imagini și acțiuni de pe proiectabilul Cum facem față situațiilor de hărțuire. Aplicații interdisciplinare ARTE VIzuALE./ARTE LINgVISTICE. Cereți copiilor să creeze o imagine a unei modalități de a face față comportamentelor de hărțuire. Asigurați ajutor, dacă e necesar. Scrieți un titlu și cereți copiilor voluntari să deseneze coperta. Legați foile la un loc și invitați copiii să ia cartea acasă, pentru o zi, pentru a o împărtăși cu familia.   64 Capitolul 3 


































































































   62   63   64   65   66