Page 71 - Abilităţi pentru dezvoltare - Ghidul profesorului: clasa pregătitoare
P. 71

Plămânii— Aveți doi plămâni. Plămânii aduc aerul curat în interiorul corpului și scot afară aerul stătut. Aerul pe care-l respirăm are oxigen. Oxigenul intră în sânge, pentru ca inima să-l pompeze în restul corpului. Avem nevoie de oxigen pentru a supraviețui. Cereți-le copiilor să-și pună mâinile pe piept și să tragă adânc aer în piept. Apoi cereți-le să-și pună o mână în fața gurii și apoi să respire (să lase aerul în exterior), pentru a simți cum le lucrează plămânii. Creierul — Creierul este centrul de control. Spune corpului ce să facă. Spune plămânilor noștri cum să respire și inimii noastre cum să bată. Dacă vrem să alergăm, creierul spune picioarelor noastre să se miște repede. Creierul ne ajută să gândim și să luăm decizii. Cereți-le copiilor să-și atingă capul. Explicați că ceea ce simt este craniul - un os foarte tare, care protejează creierul din interiorul lui. Exemplificați conceptul de a fi sănătos și explicați modalități prin care oamenii se mențin sănătoși Ghidați copiii să înțeleagă că a fi sănătos înseamnă să te simți bine și să ai destulă energie pentru a face activitățile care îți plac. Ajutați copiii să înțeleagă că, uneori, oamenii se îmbolnăvesc, își rup oasele sau au nevoie de operație, chiar dacă în mod normal sunt sănătoși. Subliniați faptul că oamenii trebuie să facă trei lucruri de-a lungul vieții pentru a fi sănătoși. Pe măsură ce exemplificați prin mișcări următoarele acțiuni, cereți copiilor să ghicească acțiunile și apoi scrieți răspunsurile lor pe tablă. Acțiuni sănătoase • Să mâncăm sănătos. (prefaceți-vă că mâncați). • Să facem mișcare. (prefaceți-vă că alergați sau săriți). • Să ne odihnim. (prefaceți-vă că dormiți). Cereți-le copiilor să exemplifice prin mișcări fiecare acțiune. Apoi cereți-le să exemplifice prin mișcări cum s-ar putea simți dacă nu ar mânca sănătos, nu s-ar odihni destul sau nu ar face mișcare. E ETAPA DE EXERSARE 10 minute ACTIVITATEA 2 Explicați activitatea Ce se află în interior? Explicați copiilor că vor colora imaginea unei inimi, a plămânilor și a creierului, pe pagina Exersare din Jurnalul elevului. Copiii exersează colorarea a trei organe ale corpului Expuneți din nou Proiectabilul de conectare 4.1.2. Spuneți din nou, cu voce tare, numele fiecărui organ. Discutați culorile posibile care urmează a fi utilizate pentru inimă (roșu/albastru), plămâni (roz deschis) și creier (gri, galben închis). Încurajați copiii care știu să scrie, să eticheteze fiecare organ. După ce copiii termină de desenat, cereți-le să vă asculte în timp ce faceți afimații despre respectivele organe. Cereți-le să ridice degetul în sus dacă afirmația este corectă sau să-l lase în jos daca afirmația este falsă. Folosiți afirmații ca în următoarele exemple: • Inima se af lă în cap. • Plămânii ne ajută să respirăm. • Creierul îi spune corpului ce să facă.    Suport avansat. Folosiți imagini suplimentare sau alte materiale media pentru a ajuta copiii să înțeleagă funcțiile inimii, plămânilor și ale creierului. Ajutați copiii să rezume funcțiile fiecărui organ al corpului (inima: pompează sânge; plămânii: ajută procesul de respirație; creierul: controlează corpul). E ETAPA DE EXERSARE Suport inițial. Cereți copiilor să coloreze fiecare organ al corpului și să-l numească. Suport avansat Spuneți copiilor că veți face niște afirmații false și că trebuie să motiveze de ce sunt false. Ghidați copiii să folosească informațiile pe care le dețin sau le-au învățat despre inimă, plămâni și creier, pentru a corecta afirmațiile. A ETAPA DE APLICARE Suport inițial. Încurajați copiii să se deseneze făcând o activitate sănătoasă și adăugând cât mai multe detalii. Suport avansat. Ajutați copiii să menționeze cât mai multe acțiuni pe care le fac pentru a fi sănătoși. Notați răspunsurile lor. Amintiți-le să se gândească la ce mănâncă, cum au grijă de corpul lor, ce le place să facă pentru a se simți bine.    Conexiunea cu comunitatea Vezi anexa de la pagina 125 pentru Conexiunea cu comunitatea. Conexiunea cu familia În timpul etapei de Aplicare, copiii se desenează pe ei înșiși făcând o activitate sănătoasă. Acasă, membrii familiei cer copiilor să se gândească și să îndrepte degetul mare în sus sau în jos pentru a identifica acțiunile (ne)sănătoase.   Aplicații interdisciplinare ARTE VIzuALE. Desenați silueta unui copil pe o foaie de flipchart și așezați-o pe podea. Cereți copiilor să lipească pe siluetă imagini ale oamenilor care fac activități sănătoase. Împreună, dați un titlu colajului și expuneți-l în clasă. ȘTIINȚE. Creați în clasă un colț de informare despre felul în care funcționează corpul nostru, care să conțină cărți, afișe sau modele. Apoi puneți întrebări: „Unde ajunge mărul după ce îl mâncăm?” sau „Cât sânge pompează inima ta?” Notați răspunsurile copiilor, apoi invitați-i la colțul de informare pentru a afla dacă au răspuns corect! Dați-le timp copiilor să împărtășească cu clasa ce au învățat.  Lecția 1 71    


































































































   69   70   71   72   73