Page 74 - Abilităţi pentru dezvoltare - Ghidul profesorului: clasa pregătitoare
P. 74

  Suport avansat. Ajutați copiii să identifice și să discute multele opțiuni pe care le au în fiecare zi, cum ar fi să se uite la televizor sau să se joace afară, să asculte sau nu atenți, să mânânce toată mâncarea sau doar o parte din ea etc. E ETAPA DE EXERSARE Suport inițial. După ce cântați primul vers, includeți acțiuni adiționale cum ar fi bate palma, să sărim împreună etc. Suport avansat. După ce cântați împreună, scoateți în evidență deciziile folositoare pe care copiii le-au luat în decursul activității, cum ar fi decizia de a asculta cu atenție, comunicarea cu partenerul, ajutorul dat unuia, altuia și urmarea instrucțiunilor. A ETAPA DE APLICARE Suport inițial. Împărțiți clasa în grupuri mici. Dați fiecărui grup o hârtie care să conțină o imagine cu un zâmbet pe o parte și o față încruntată pe cealaltă parte. După citirea fiecărei decizii, cereți copiilor să discute în cadrul grupului, pentru a lua propria lor decizie, și apoi să arate partea hârtiei corespunzătoare deciziei. Suport avansat. Revizuiți termenii folositor și dăunător. Furnizați exemple suplimentare de decizii folositoare și dăunătoare, pe care copiii le iau în fiecare zi.    Exemplificați importanța luării deciziilor pentru copii Explicați că elevii au unele opțiuni, dar din cauza faptului că sunt încă mici, multe decizii sunt luate deja pentru ei de către adulți cărora le pasă și care sunt de încredere. Expuneți Proiectabilul de conectare 4.2.2. Discutați cum adultul din imagine ia o decizie folositoare pentru copii. Explicați că adulții de încredere sunt adulții care îi pot ajuta pe copii să ia decizii sănătoase și le dau copiilor opțiuni sigure în timp ce învață cum să ia deciziile corecte. ÎNTREBAȚI: Care sunt adulții în care aveți încredere și pe care puteți conta pentru a vă ajuta să luați deciziile corecte? Ghidați copiii să identifice adulții de încredere de acasă sau de la școală (profesorii, personalul auxiliar, părinții, frați mai mari și bunicii). E ETAPA DE EXERSARE 10 minute ACTIVITATEA 2 Explicați activitatea Cum luăm deciziile corecte Explicați că astăzi vor exersa identificarea deciziilor folositoare și dăunătoare. Scrieți pe tablă cuvîntul folositor. Spuneți-le copiilor că o decizie folositoare este o decizie care îi ajută să fie în siguranță și nu-i rănește pe ei sau pe ceilalți. De exemplu, legarea centurii de siguranță sau purtarea mănușilor când este foarte frig - sunt decizii folositoare. Scrieți pe tablă cuvântul dăunător. Explicați că deciziile sunt dăunătoare atunci când ei încalcă regulile, rănesc pe cineva sau nu-și ascultă părinții sau profesorii. Nelegarea centurii de siguranță sau nepurtarea mănușilor când este foarte frig reprezintă exemple de decizii dăunătoare. Copiii exersează un cântec, care să-i ajute să ia deciziile corecte Folosiți o strategie creativă de a forma perechi. Împreună cu un voluntar, cântați următorul cântec pe melodia „Dacă ești fericit și știi asta” și exemplificați prin mișcări acțiunile. Apoi cereți copiilor să cânte împreună cântecul, de câteva ori. Pot numi o decizie corectă. Dă-mi mâna! Pot numi o decizie corectă. Dă-mi mâna! Dacă mă opresc, mă uit și ascult, pot numi o decizie corectă! Pot numi o decizie corectă. Dă-mi mâna! Cereți-le copiilor să asculte, în timp ce dumneavostră împărtășiți cu ei următoarele situații: SPuNEȚI: Marco se juca cu mingea cu niște prieteni și mingea a juns în stradă. Marco a luat o decizie bună. Ce credeți că a făcut? Cereți-le copiilor să dicute cu partenerul/partenera despre ce ar trebui să facă Marco pentru a lua decizia corectă. Invitați copiii să împărtășească ideile lor cu clasa. Ghidați copiii să determine că cea mai bună decizie ar fi ca Marco să-i ceară unui adult să ia mingea din stradă. Deciziile dăunătoare includ: să meargă Marco însuși în stradă după minge sau să-i ceară unuia din prieteni să o aducă. După această activitate adunați copiii la un loc și cereți voluntarilor să împărtășească ce știu acum despre decizii față de ce știau la începutul orei. Rezumați lecția spunându-le copiilor că astăzi au început să învețe abilitatea de a analiza situațiile, explicându-le diferența dintre deciziile folositoare și cele dăunătoare.     Activitate de 4.2.2 conectare Adulții în care            avem încredere                                   © Susan Chiang. © 2015 Lions Clubs International Foundation. All rights reserved.      Conexiunea cu comunitatea Vezi anexa de la pagina 125 pentru Conexiunea cu comunitatea. Conexiunea cu familia În timpul etapei de Aplicare, copiii identifică diferența dintre deciziile folositoare și dăunătoare, pe care le iau la școală. Acasă, un membru al familiei citește deciziile folositoare și dăunătoare luate acasă și în comunitate și apoi le discută cu copilul. Aplicații interdisciplinare MATEMATICă. Desenați un tabel cu trei sau patru coloane și expuneți câte o imagine a unui fruct în partea de sus a fiecărei coloane. Cereți copiilor să-și scrie numele în coloana în care se află fructul preferat. Discutați rezultatele folosind termenii opțiuni și decizii.   74 Capitolul 4 


































































































   72   73   74   75   76