Page 86 - Abilităţi pentru dezvoltare - Ghidul profesorului: clasa pregătitoare
P. 86

Suport avansat. Când copiii fac joc de rol cu un partener(ă), șoptiți fiecărui copil la ureche un exemplu de a atrage atenția, pentru a-l spune cu voce tare. Cereți copiilor să exerseze același exemplu în timpul jocului de rol, până îl rețin fără să mai aibă nevoie de ajutor. E ETAPA DE EXERSARE Suport inițial. ÎNTREBAȚI: De ce credeți că este important să-i spuneți unui adult cum vă simțiți și motivele pentru care vă simțiți astfel? SPUNEȚI: Când îi spuneți unui adult că vă simțiți triști, speriați sau îngrijorați, acest lucru îi ajută să determine care este cea mai bună metodă să vă ajute. Suport avansat Când prezentați situații de exersare suplimentare, prezentați două începuturi de propoziție din exemple. Dicutați care început de propoziție ar fi cel mai potrivit pentru situații, motivând și de ce. A ETAPA DE APLICARE Suport inițial. Scrieți pe o foaie de flipchart, pe două coloane Acasă și La școală. Cereți copiilor să numească adulți de încredere de acasă și de la școală și completați în coloane. Cereți copiilor să facă referire la acest tabel atunci când încep fișele de lucru pentru acasă. Suport avansat. Numiți cu voce tare adulți de încredere de acasă și de la școală. SPUNEȚI: Când m nevoie de ajutor la școală, aș putea apela la Domnul Jones. Acasă, aș putea apela la vecinul meu, Domnul Lee. Subliniați faptul că există mai mulți adulți de încredere cărora le putem cere ajutorul, acest lucru depinzând de fiecare situație și de ajutorul de care avem nevoie.   ÎNTREBAȚI: Ce ați putea să-i spuneți unui adult, pentru a-i atrage atenția că aveți nevoie de ajutor? Ghidați copiii să folosească propoziții sau fraze similare următoarelor exemple: • „Trebuie să vă spun ceva important.” • „Am o problemă.” • „Puteți să mă ajutați în legătură cu ceva foarte important?” Împreună cu un voluntar care joacă rolul adultului, exemplificați atragerea atenției, folosind exemplele de mai sus. Apoi dați voie perechilor să facă cu rândul joc de rol pentru scenariul adult-copil, folosind exemplele de mai sus. Cereți-le copiilor să se gândească când nu este momentul potrivit de a atrage atenția unui adult. Ghidați copiii să determine că nu este momentul potrivit, de exemplu, atunci când părintele sosește de la serviciu sau când adultul se grăbește să facă ceva important. ÎNTREBAȚI: Când credeți că este momentul potrivit să atrageți atenția unui adult? Ajutați copiii să determine că momentul potrivit pentru a atrage atenția unui adult este atunci când acesta are timp să asculte cu atenție (în timpul pauzei sau după terminarea orelor de curs, seara când citesc împreună sau când călătoresc împreună în mașină). E ETAPA DE EXERSARE 10 minute ACTIVITATEA 2 Explicați activitatea Cum cerem ajutorul? Explicați că, odată ce copilul obține atenția adultului, există multe modalități de a cere ajutorul. Cereți-le copiilor să se uite la imaginile de pe pagina Exersare din Jurnalul elevului și să spună sau să arate, folosind expresii faciale, cum s-ar simți în acele situații. Copiii exersează cum să ceară ajutorul Scrieți următoarele exemple pe tablă și citiți-le cu voce tare: • Am nevoie de ajutor să ... • Sunt îngrijorat pentru că ... • Sunt trist pentru că ... • Sunt speriat pentru că ... • Nu știu ce să fac când ... Cereți-le copiilor să exerseze cu un partener, discutând despre modul în care s-ar simți în fiecare situație. De exemplu: „Sunt speriat noaptea, pentru că este întuneric și nu pot adormi” sau „Sunt îngrijorat/trist pentru că animalul meu de casă a dispărut.” Prezentați situații de exersare suplimentare: • Printarea unei povești sau a unei imagini, de pe calculator. • Cum faci față unui prieten care este furios pe tine? • Vizitarea unui membru bolnav al familiei. • Ruperea unei perechi de pantaloni sau a unei rochii. • Porecle date la școală. • Pierderea unei cărți de la bibliotecă. • Tăierea unui sandvici. Rezumați lecția, spunând copiilor că astăzi au deprins abilitatea de rezolvare a unei probleme, învățând să ceară ajutorul.       Conexiunea cu comunitatea Vezi anexa de la pagina 126 pentru Conexiunea cu comunitatea. Conexiunea cu familia În timpul etapei de Aplicare, copiii identifică adulții de încredere din viața lor, cărora le pot cere ajutorul. Apoi, copiii aleg un adult de încredere, îl desenează și îi scriu numele pe fișă. Acasă, copiii termină lista de fotografii a adulților de încredere cu un membru al familiei și o expun pentru referințe viitoare.  86 Capitolul 4  


































































































   84   85   86   87   88