Page 88 - Abilităţi pentru dezvoltare - Ghidul profesorului: clasa pregătitoare
P. 88

 sănătAte Și Prevenție 4.7 ÎnvațădespreDAșiNu Copiii au învățat că adulții de încredere le oferă opțiuni sigure, dar ei trebuie să înțeleagă că unii copii și adulți le vor oferi opțiuni dăunătoare și nesigure. Este important ca elevii să poată recunoaște situațiile dăunătoare și să spună cu încredere NU acestora. D ETAPA DE DESCOPERIRE 5 m i n u t e Legătura cu lecția anterioară A C T I V I TAT E A 1 Spuneți-le copiilor că vor consolida ce au învățat până acum despre modul în care vor lua decizii și cum să rezolve o problemă. Astăzi vor folosi abilitățile de rezolvare a problemelor pentru a învăța cum să spună DA deciziilor folositoare și NU celor dăunătoare. Țineți-l pe ursulețul Q în brațe. Spuneți-le copiilor că ursulețul Q ar vrea să ia decizii cu ajutorul adulților de încredere, dar știe că există și oameni care ar vrea ca el să facă lucruri dăunătoare. Prefaceți-vă că ursulețul Q vă șoptește la ureche. Explicați că el ar vrea să facă o listă cu aceste acțiuni dăunătoare. Expuneți Proiectabilul de descoperire 4.7.1. și arătați copiilor unde pot găsi Spune NU dacă cineva vrea ca tu ... pe pagina Descoperire din Jurnalul elevului. Citiți fiecare idee de pe proiectabil, cu voce tare. Adăugați pe listă și alte acțiuni dăunătoare pe care le sugerează copiii. După ce citiți fiecare idee, cereți copiilor să se uite la ursulețul Q și să-i arate cum să spună NU (însoțit de gestul de a da din cap în semn de NU). Scrieți lista pe o hâtie de flipchart, expuneți-o în clasă și mai adăugați idei pe parcursul anului. C ETAPA DE CONECTARE 10 minute INSTRuCȚIuNE Cereți-le copiilor să-și amintească acțiunile dăunătoare din listă. ÎNTREBAȚI: Care sunt acțiunile dăunătoare despre care am discutat cu ursulețul Q? Introduceți înțelegerea opțiunilor dăunătoare Amintiți-le copiilor că adulții de încredere din familia lor și de la școală doresc să-i ajute să ia cele mai bune decizii. ÎNTREBAȚI: Care sunt adulții de încredere pe care puteți conta să vă ajute? Cereți-le copiilor să se întoarcă spre un partener și să numească un adult de încredere. Subliniați faptul că adulții de încredere oferă copiilor decizii sigure. Totuși, uneori alți copii sau chiar adulți le-ar putea cere să facă lucruri care ar putea să-i rănească pe ei sau pe alții. Exemplificați folosirea rimelor Da și NU Adunați copiii la un loc și spuneți-le că vor învăța poezii pentru a-i ajuta să-și amintească să spună DA deciziilor folositoare și NU celor dăunătoare. Recitați următoarele poezii. Cereți-le copiilor să le spună împreună cu dumneavoastră apoi adăugați acțiuni poeziilor.     COMPETENȚE DE ÎNVăȚARE SOCIO-EMOȚIONALă  Luarea deciziilor în mod responsabil           Activitate de 4.7.1 descoperire                     • Să pleci cu un străin • Să furi • Să rănești pe cineva • Să încalci regulile • Să mănânci sau să bei ceva oferit de un străin • Să te joci cu ceva periculos • Să fii atins unde tu nu vrei să fii atins © Bella Bee. © 2015 Lions Clubs International Foundation. All rights reserved. Spune NU dacă cineva vrea ca tu ...                                    ABILITăȚI: rezolvarea problemei, identificarea problemei, analiza situației MATERIALE ✔ Proiectabilul de descoperire 4.7.1 ✔ Jurnalul elevului ✔ Fișele de lucru pentru Conexiunea cu familia ✔ Ursulețul Q ✔ Flipchart CONFIguRAȚIA CLASEI D toată clasa C toată clasa E toată clasa A toată clasa/individual/perechi     OBIECTIVE Copiii ✔ vor menționa exemple de decizii dăunătoare; ✔ vor demonstra modalități de a răspunde DA deciziilor folositoare și NU deciziilor dăunătoare. ACTIVITĂȚI DE SUPORT PENTRU CLASA PREGĂTITOARE  D ETAPA DE DESCOPERIRE Suport inițial. Înainte de a adăuga idei suplimentare pe listă, cereți copiilor să găsească idei, împreună cu un partener. Invitați partenerii să împărtășească ideile lor. Dacă alți parteneri au aceleași idei, cereți-le să anunțe, pentru a nu avea duplicate pe listă. Suport avansat. Ghidați copiii să determine semnificația cuvântului dăunător, ca fiind ceva ce este periculos și poate să-i rănească pe ei sau pe alții. C ETAPADECONECTARE Suportinițial. Înainteainstrucțiuniietapeide conectare, ghidați copiii să-și numească adulți de încredere (părinți, bunici, mătuși, unchi, prieteni de familie etc.). Cereți voluntarilor să menționeze numele adulților de încredere, de acasă sau de la școală.   88 Capitolul 4     


































































































   86   87   88   89   90