Page 48 - Demo
P. 48
Conexiunea cu comunitatea
Cereți-le copiilor să numească persoane pe care le văd atunci când ies în comunitate împreună cu un membru al familiei. Exemplele pot include vecini, personal al magazinelor, pompieri sau poștași. Încurajați copiii să observe cum membrii familiei ascultă oamenii din comunitate. Cereți-le să observe dacă membrii familiei se OPRESC, se UITĂ
la cei cu care vorbesc și îi ASCULTĂ. Puneți întrebări pentru a ajuta copiii să-și amintească. ÎNTREBAȚI: Cum puteți spune că membrul familiei ascultă? S-a OPRIT din vorbit? S-a UITAT la cel care vorbea? L-a ASCULTAT pe cel care vorbea? De exemplu, copilul poate menționa o conversație dintre un membru al familiei și un vecin mai în vârstă care poate vorbea despre nepotul său. Copilul poate spune că membrul familiei sale s-a uitat la vecin în timp ce acesta vorbea și a răspuns adecvat, acest lucru demonstrând faptul că asculta.
Conexiunea cu familia
Dați-le acasă fișa de lucru pentru Conexiunea cu familia, numită Să ne pregătim să ascultăm!, pentru a consolida ideea că Semaforul ascultării poate fi folosit în diferite situații. Copiii împărtășesc cu un membru al familiei semnificația fiecărei culori a Semaforului ascultării și se joacă împreună un joc al Semaforului ascultării care încurajează exersarea continuă acasă.
Aplicații interdisciplinare
MATEMATICĂ. Bateți din palme
un ritm simplu pentru copii. Apoi, invitați copiii să repete ritmul respectiv. Gradual, creșteți complexitatea ritmului.
MUZICĂ. Cântațiurmătorulcântecpe melodia „Camptown Races” de Stephen Foster.
Ascultați acum, copii, Du-da, du-da -
Ce facem în orice zi, O! Du-da-dei.
Eu ascult ce-mi spui,
Tu m-asculți mereu, Ne-nțelegem ascultând, În joacă și râzând.
48 Capitolul 3
Exemplificați cum ne pregătim să ascultăm folosind Semaforul ascultării
Acum faceți un joc de rol prin care să exemplificați cum vă pregătiți să ascultați folosind Semaforul ascultării. Cereți ajutorul a trei voluntari. Unul dintre voluntari va arăta și va numi culorile Semaforului ascultării. Al doilea voluntar va fi persoana care vorbește și va descrie ce a făcut după terminarea orelor de școală din ziua anterioară. Dumneavoastră veți fi persoana care ascultă. Cereți-i persoanei care vorbește să înceapă să povestească, apoi implicați al treilea voluntar într-o discuție cu dumneavoastră despre cum a fost ziua dumneavoastră, pentru a demonstra că nu-l/ nu o ascultați pe cel/cea care vorbește. După aproximativ 30 de secunde, opriți jocul de rol pentru a oferi o explicație.
SPUNEȚI: Am uitat să-l/o ascult pe cel/cea care vorbește. Trebuie să mă pregătesc să ascult. Haideți să folosim Semaforul ascultării și să vedem ce se întâmplă.
Reîncepeți jocul de rol și cereți primului voluntar să numească culorile Semaforului ascultării. Când acesta spune „Roșu”, folosiți gesturi exagerate pentru a arăta că vă opriți din a vă mișca și a vorbi. Când voluntarul menționează „Galben”, uitați-vă la copilul care vorbește. Opriți jocul de rol pentru o altă explicație.
SPUNEȚI: Prin faptul că nu mă mișc, nu vorbesc și îl/o privesc pe cel/cea care vorbește, dovedesc că folosesc comportamente de ascultare, pentru a arăta că sunt pregătit(ă) să ascult. Acum, persoana din fața mea poate vorbi și eu îl/o voi asculta. Am folosit Semaforul ascultării pentru a mă pregăti să ascult și apoi pentru a-i arăta celui/celei care vorbește că sunt pregătit(ă) să-l/o ascult.
Când voluntarul spune „Verde”, arătați-i că ascultați, dând din cap în semn de confirmare și menținând contactul vizual cu persoana care vorbește. După ce terminați jocul de rol, puneți următoarele întrebări, pentru a verifica dacă elevii au înțeles.
ÎNTREBAȚI: Ce comportamente am folosit, pentru a arăta că sunt pregătit(ă) să ascult? Ce comportamente am folosit, pentru a arăta că ascult cu atenție?
Expuneți în clasă o cópie a Semaforului ascultării. Explicați că vor folosi Semaforul ascultării de multe ori, pe măsură ce învață mai multe despre procesul de a asculta. Scoateți în evidență comportamente de ascultare pe care le folosesc în fiecare zi.
E ETAPA DE EXERSARE 20 MINUTE ACTIVITEA 2 Explicați activitatea Să ne pregătim să ascultăm!
Explicați că, în grupuri mici copiii vor exersa cum se pregătesc să asculte folosind Semaforul ascultării prefăcându-se că îl caută pe ursulețul Q. Acesta s-a pierdut (sau s-a ascuns) și așteaptă să-și audă numele strigat. Exemplificați, plimbându-vă prin clasă și întrebând „Ursulețule, unde ești?”, pentru a afla indiciile ascunse. Apoi, spuneți că aveți nevoie de trei voluntari care să demonstreze ce ați exemplificat dumneavoastră. În timp ce voluntarii exemplifică și ei, spuneți culorile Semaforului ascultării în ordine. Când spuneți „Roșu”, cereți-le voluntarilor să se oprească, când spuneți „Galben”, spuneți copiilor să se uite la dumneavoastră, când spuneți „Verde”, îndrumați copiii să vă asculte și dați-le un indiciu despre locul unde este ursulețul Q.
Copiii exersează și se pregătesc să asculte cu ajutorul
Semaforului ascultării
Organizați copiii în grupuri de câte trei, folosind o strategie creativă de grupare. Odată ce grupurile s-au format, amintiți-le ce semnifică fiecare culoare și spuneți-le ce ar trebui să facă pentru fiecare culoare. Când spuneți:
• Roșu – copiii SE OPRESC din a se mișca și a-l striga pe ursulețul Q;
• Galben – copiii se întorc și SE UITĂ la persoana care vorbește (dumneavoastră); • Verde – copiii ASCULTĂ indiciul dumneavoastră.
Spuneți-le că, atunci când spuneți „Verde”, le veți oferi un alt indiciu despre locul în care se află ursulețul Q.

