Page 64 - Demo
P. 64
Conexiunea cu comunitatea
Cereți-le copiilor să-l întrebe pe directorul/directoarea școlii sau pe consilierul psihopedagogic dacă există în școală un plan de acțiune anti-hărțuire. Cereți să-l vedeți și să-l răsfoiți, dacă există un astfel de plan. Dacă nu există, sugerați-le copiilor să lucreze împreună cu consilierul psihopedagogic sau directorul/directoarea școlii și alți copii din alte clase, pentru a crea un plan de acțiune anti-hărțuire. Cereți-le copiilor
să răsfoiască regulamentul de ordine interioară al școlii și să caute capitolul care se referă la hărțuire. Cereți-le să vină cu idei despre cum aceste informații să fie împărtășite prin modalități eficiente cu toți membrii comunității (articole de ziar sau broșuri anti-hărțuire).
Conexiunea cu familia
Dați-le acasă fișa de lucru pentru Conexiunea cu familia, numită Zona mea de siguranţă. Încurajați copiii să discute cu membrii familiei despre cum ar sta lucrurile dacă toată lumea s-ar purta frumos unii cu alții și întotdeauna s-ar simți în siguranță. Apoi, cereți-le copiilor să lucreze împreună cu membrii familiei pentru a crea o listă de reguli pe care toți ar respecta-o, pentru a îmbunătăți modalitățile de a se purta frumos
unii cu alții.
Aplicații interdisciplinare
INFORMATICĂ. Cereți-le copiilor să folosească un program de calculator pentru a crea câteva personaje.
Atribuiți unui personaj rolul de a folosi comportamente de hărțuire, iar celorlalte personaje roluri în care să nu folosească comportamente de hărțuire. Cereți-le copiilor să folosească situații pe care le-au întâlnit în viața reală sau le-au citit în cărți sau le-au văzut în filme, pentru a arăta modalități prin care personajele pozitive acționează în mod adecvat în legătură cu comportamentele de hărțuire.
STUDIISOCIALE. Încurajațicopiii
să înceapă să scrie un jurnal pentru a-i ajuta să-și documenteze propriile lor atitudini și comportamente în școală și în afara ei. Cereți-le copiilor să-și noteze cuvinte și acțiuni specifice pe care le folosesc și impactul lor asupra celorlalți. Încurajați copiii să găsească modalități prin care își pot îmbunătăți atitudinile, comportamentele și felul în care răspund situațiilor dificile întâlnite.
64 Capitolul 3
Exemplificați cum facem față situațiilor de hărțuire
Citiți cu voce tare ceea ce este scris pe proiectabil și folosiți ursulețul Q pentru a vă ajuta să exemplificați.
Țineți ursulețul Q lângă ureche, ca și când v-ar șopti ceva. Spuneți-le copiilor că ursulețul Q tocmai v-a spus că un copil de la școala lui i-a adresat cuvinte urâte.
SPUNEȚI: Înțeleg că primul lucru pe care trebuie să-l fac este să mă calmez. Pot inspira adânc și apoi expira lent. Am învățat că această tehnică simplă mă ajută să mențin lucrurile sub control, astfel încât să fac o alegere bună în ceea ce privește acțiunile mele.
SPUNEȚI: Am învățat, de asemenea, că a merge mai departe este o modalitate bună de a ieși dintr-o situație dificilă, dar e mai bine să mă îndrept spre un grup de prieteni sau spre cineva pe care-l cunosc sau în care am încredere.
SPUNEȚI: Ursulețul Q mi-a spus că, dacă simt că situația devine gravă sau periculoasă, ar trebui să merg să găsesc un profesor sau un adult în care am încredere și să-i spun: „Această situație ne face pe toți să ne simțim speriați și în pericol și vreau să știți lucrul acesta. Puteți să mă ajutați?”.
Invitați voluntari să vină și să se așeze în jurul dumneavoastră și al ursulețului Q.
SPUNEȚI: Voi sta cu prietenii mei. Astfel, nu mă voi simți singur(ă) și, fiind mai mulți, ne vom descurca mai bine să evităm situațiile periculoase de hărțuire. Uită-te la noi – nu vom permite altora să ne facă să ne simțim rău, nu-i așa?
SPUNEȚI: Ursulețul Q mi-a spus că dacă mă simt în siguranță, ar trebui să
mă îndrept spre persoana care mă hărțuiește și să-i spun: „Aș vrea să nu te mai comporți cu mine/prietenul meu în felul în care te-ai comportat înainte. Aș vrea să avem o conversație calmă și poate chiar să devenim prieteni.”
Subliniați faptul că situații diferite cer acțiuni diferite. Spuneți-le copiilor că în acest caz ursulețul Q a decis să meargă mai departe fără să spună nimic și mai târziu i-a spus unui adult de încredere despre situație. Spuneți-le că depinde de ei să aleagă cea mai bună acțiune pentru fiecare situație.
ÎNTREBAȚI: Cum credeți că l-a ajutat decizia luată pe ursulețul Q să fie în siguranță?
E
ETAPA DE EXERSARE
20 MINUTE
ACTIVITEA 2
Explicați activitatea Spune NU comportamentelor de hărțuire!
Explicați-le copiilor că se vor împărți în grupuri mici și vor exersa folosind strategiile de pe proiectabilul Cum facem față situațiilor de hărțuire. Amintiți-le de Regulile stabilite de comun acord relevante pentru această lecție. Spuneți-le că le veți da o situație. Ei trebuie să se gândească la alegerile pe care le pot face în ceea ce privește acțiunile lor și apoi să aleagă acțiunea potrivită. Recapitulați proiectabilul, dacă e necesar, și asigurați-vă că elevii înțeleg fiecare opțiune.
Copiii exersează cum să răspundă comportamentelor de hărțuire
Folosiți o strategie creativă de grupare, pentru a împărți copiii în trei grupe. Atribuiți fiecărui grup o situație de pe pagina Exersare din Jurnalul elevului. Spuneți-le grupurilor să citească scenariile atribuite și să decidă pe care dintre cele cinci acțiuni de pe Proiectabilul Cum facem față situațiilor de hărțuire o pot folosi ca răspuns la situația de hărțuire. Copiii pot apoi să facă joc de rol, pentru a demonstra situația și alegerea făcută. După ce fiecare grup prezintă situația și alegerea făcută, cereți grupurilor să spună de ce au ales metoda respectivă.

