Page 74 - Demo
P. 74
Conexiunea cu comunitatea
Ajutați copiii să creeze o foaie de punctaj cu cele trei opțiuni de înghețată și încurajați-i să exerseze cum se întreabă unii pe alții ce înghețată ar alege. Apoi, cereți copiilor să întrebe cel puțin 20 de persoane din școală
ce înghețată ar alege. Cereți-le să folosească informațiile obținute pentru a crea o histogramă.
Conexiunea cu familia
Încurajați copiii să deseneze un cerc mare, pentru a reprezenta o masă
și câteva feluri de mâncare pe ea. Cereți-le să eticheteze fiecare tip de mâncare desenat. După ce au terminat de desenat, cereți-le să împărtășească desenul cu membrii familiei. Invitați copiii să întrebe membrii familiei ce mâncare ar alege. Dați-le acasă fișa
de lucru pentru Conexiunea cu familia, numită O mulţime de alegeri.
Aplicații interdisciplinare
ARTE. Împărțițicopiiiînpatrugrupuri utilizând expresia „Putem lua decizii folositoare” (fiecare grup are atribuit un cuvânt al expresiei). Dați fiecărui grup
o foaie mare de flipchart, reviste vechi și materiale folosite pentru ora de arte. Scrieți cuvântul atribuit fiecărui grup ca titlu pe fiecare foaie de flipchart. Acordați copiilor timp să deseneze imagini sau să selecteze imagini din reviste care arată oameni care iau decizii folositoare. Expuneți foile de flipchart în ordinea cuvintelor din expresie (Putem lua decizii folositoare) și permiteți grupurilor să vorbească despre foaia lor.
MUZICĂ. Lafinalulorelordecurs, cereți copiilor să cânte refrenul următorului cântec și apoi exemplificați prin mișcări deciziile luate în timpul zilei. Cântați cântecul pe melodia „Here we go around the Mulberry Bush”.
Refren:
Noi astăzi am luat decizii,
Am luat decizii, am luat decizii. Noi astăzi am luat decizii.
Exemple de versuri: „Dimineața ne-am pus hainele în cuier” sau „Ne-am dat în leagăne în pauză”. Cereți-le copiilor să numească și să exemplifice deciziile, prin mișcări specifice.
74 Capitolul 4
Spuneți-le copiilor că adulții pe care îi cunosc și în care au încredere se numesc adulți de încredere. Aceștia le oferă opțiuni sigure și îi ajută să ia deciziile corecte. Facilitați o discuție despre adulții de încredere. Permiteți-le copiilor să împărtășească câteva exemple.
Introduceți noțiunea despre deciziile folositoare și dăunătoare
Desenați un soare pe tablă și scrieți cuvântul „folositor” în interiorul său. Lângă soare desenați un nor de furtună cu un fulger care trece prin el și scrieți „dăunător” în interiorul său. Folosiți următoarele idei, pentru a explica deciziile folositoare și dăunătoare.
Deciziile folositoare
• nu rănesc pe nimeni;
• opțiunile sunt oferite de un adult de încredere.
Deciziile dăunătoare
• pot să te rănească pe tine și pe alții;
• opțiunile sunt oferite de un străin sau de un adult în care nu ai încredere.
Cereți-le copiilor să deschidă Jurnalul elevului la pagina Conectare și să deseneze imaginea unei alte decizii dăunătoare. Cereți-le voluntarilor să împărtășească cu clasa ce au desenat. Explicați-le că uneori colegii îi pot încuraja să ia decizii dăunătoare. Spuneți-le că, în cazul în care cred că decizia ar putea fi dăunătoare, ar trebui să vorbească cu un adult de încredere.
Exemplificați deciziile folositoare și dăunătoare
Explicați-le copiilor că veți juca un joc similar cu „Simon spune.” Dacă eu cred
că decizia este folositoare, voi mima acțiunea. Dacă sunt de părere că decizia este dăunătoare, voi sta nemișcat(ă). Acest joc îi va ajuta pe copii să exerseze luarea de decizii în mod responsabil. Dați un exemplu (puteți folosi exemplul de mai jos sau unul propriu).
SPUNEȚI: Ce pot face cu banii pe care mi i-a trimis bunica de ziua mea?
Am următoarele opțiuni: să-i pun deoparte pe toți (mimați că puneți banii
în buzunar), să-i cheltui pe jucării (stați nemișcat(ă)) sau să merg la film cu prietenul meu (pretindeți că mergeți la braț cu cineva). Acum haideți să încercăm alt exemplu. M-am supărat pe sora mea că mi-a luat jucăria fără să-mi ceară voie. Am niște opțiuni. Stați nemișcați dacă credeți că opțiunea este dăunătoare
sau mimați dacă credeți că este folositoare! Aș putea să o trag de păr (copiii stau nemișcați), aș putea să-i spun mamei (copiii mimează) sau aș putea spune surorii mele să-mi ceară voie de acum înainte (copiii mimează). Aveam de ales dacă să o trag sau nu pe sora mea de păr. Explicați că decizia de a o trage de păr este o decizie dăunătoare care ar putea răni, deci copiii au avut dreptate când au stat nemișcați.
3
ETAPA DE EXERSARE
20 MINUTE
ACTIVITEA 2
Explicați activitatea de luare a deciziilor numită Gândește și apoi
acționează!
Spuneți-le copiilor că vor exersa luarea deciziilor jucându-se un joc similar cu „Simon spune”, la fel cum ați făcut mai devreme. Spuneți-le că veți citi o decizie cu voce tare. Dacă ei consideră că decizia este folositoare, o pot mima. Dacă ei consideră că decizia este dăunătoare, trebuie să stea nemișcați. Cereți-le copiilor să stea în picioare.
Copiii exersează identificarea deciziilor folositoare și
dăunătoare
Folosiți următoarele idei și adăugați exemple de opțiuni:
• Zâmbești unui prieten. • Te speli pe față.
• Citești o carte. • Vorbești cu un coleg nou la școală.

