Page 83 - Demo
P. 83
ÎNTREBAȚI: Care sunt alegerile sigure pe care le putem face, în ceea ce privește produsele casnice?
Spuneți-le copiilor că există două reguli pe care trebuie să le urmeze în preajma produselor casnice și pe care le veți explica.
Exemplificați cum faceți alegeri sigure în ceea ce privește produsele casnice
Spuneți-le copiilor că prima regulă este NICIODATĂ să nu mâncăm, să nu bem, să nu mirosim sau să nu atingem produsele care sunt – sau ar putea fi – otrăvitoare. Spuneți-le că, dacă nu știu ce anume este un produs, să stea departe de el. Explicați că veți oferi câteva scenarii și, după fiecare scenariu, vreți ca ei să spună în cor: „Stai departe
de el/ea!”
ÎNTREBAȚI: Ce faceți, când vedeți o sticlă care conține un lichid necunoscut lăsată pe masă? (Copiii răspund: „Stai departe de ea!”)
ÎNTREBAȚI: Ce faceți, când vedeți o cutie cu ceva care seamănă a jeleuri? (Copiii răspund: „Stai departe de ea!”)
ÎNTREBAȚI: Ce faceți, când vedeți o substanță sub formă de praf vărsată pe podea? (Copiii răspund: „Stai departe de ea!”)
SPUNEȚI: Chiar și atunci când avem grijă, se mai pot întâmpla accidente. A doua regulă este să cerem ajutorul imediat, dacă avem bănuiala că o persoană s-a intoxicat/otrăvit.
SPUNEȚI: Dacă mănânci sau atingi o substanță otrăvitoare, se poate întâmpla ca aceasta să cauzeze arsuri la nivelul pielii, ochilor sau gurii, dureri de stomac și vomă. Ar putea cauza, de asemenea, respirație îngreunată sau chiar nu ați mai putea respira deloc. Dacă credeți că un coleg a fost otrăvit, cereți ajutor. Este mai bine să cereți ajutor, chiar dacă nu e ceva foarte grav, decât să permiteți ca situația persoanei respective să devină cu adevărat gravă.
SPUNEȚI: Dacă cineva are nevoie de ajutor, chemați imediat un adult. Dacă nu este un adult prin preajmă, urmați următorii pași:
• Păstrați-vă calmul și formați 112 (Scrieți 112 pe tablă)
• Spuneți „Este o urgență!”
• Spuneți operatorului numele vostru, adresa și numărul de telefon.
• Spuneți ce s-a întâmplat.
• Ascultați ce vă spune operatorul și faceți exact ce spune.
• Nu închideți, până nu vă spune operatorul că trebuie să închideți telefonul.
SPUNEȚI: Țineți minte că nu este bine să sunați la numărul de urgență atunci când nu există nicio urgență. De exemplu, dacă pisica s-a urcat foarte sus în copac, aceasta NU reprezintă o urgență, dar, dacă există o situație de urgență și un adult este prin preajmă, atunci acesta va suna la numărul de urgență.
Conexiunea cu comunitatea
Invitați copiii să creeze o expoziție
a produselor casnice care pot fi otrăvitoare și să identifice/demonstreze modalități de a fi în siguranță în preajma lor. Cereți-le copiilor să scoată în evidență cât e de important să nu le folosească și să stea departe de ele.
Conexiunea cu familia
Dați-le acasă fișa de lucru pentru Conexiunea cu familia, numită Cum să cerem ajutorul în caz de urgenţă. Invitați copiii să discute cu membrii familiei situații de urgență posibile,
care ar putea avea loc acasă. Încurajați familiile să lucreze împreună pentru a crea un plan de urgență, în cazul în care una dintre situații ar putea avea loc.
Aplicații interdisciplinare
ARTELINGVISTICE. Scrieți următoarele situații pe cartonașe. În fiecare zi, invitați un copil să aleagă o situație și să o citească cu voce tare. Încurajați clasa să reflecteze asupra celor mai bune soluții.
Ce ai face dacă ...
1. ... l-ai vedea pe fratele tău mai mic ducând în mână o sticlă goală, în care a fost înălbitor?
2. ... bona ta ar lua un medicament după care ar avea dureri mari de stomac?
3. ... ai găsi un pachet în geanta mamei, care ar părea să conțină jeleuri?
4. ... un străin ți-ar oferi ceva, spunându-ți că e gumă de mestecat?
5. ... tatăl tău, în timp ce repară ceva la mașină afară, și-ar pune mâna la ochi și ți-ar cere să chemi ajutor?
6. ... un prieten ți-ar spune că sucul pe care-l bea are un gust ciudat și imediat ar leșina?
EDUCAȚIE FIZICĂ. Învățați copiii următoarea poezie, pentru consolidarea celor învățate:
Îmi iubesc corpul, fiindcă este al meu! Îmi pasă mult de el și-l îngrijesc mereu. N-aș mânca, bea sau mirosi
Lucruri ce m-ar putea îmbolnăvi.
Sunt atent cu lucruri necunoscute
Și cer unui adult să mă ajute!
E ETAPA DE EXERSARE Explicați activitatea Cum facem alegeri sigure?
Explicați-le copiilor că le veți da un scenariu care implică un produs casnic otrăvitor. Perechile vor demonstra cum să răspundă pozitiv și în siguranță la întrebările din scenariu. Apoi, vor folosi telefoane pentru a exersa apelul de urgență.
20 MINUTE
ACTIVITEA 2
Lecţia 5 83

